خبرهای داغ:
نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی:

سیستم بانکداری اسلامی باید مورد بازنگری جدی قرارگیرد/ در جریان مؤسسه میزان بانک مرکزی و قوه قضائیه باید پاسخگو باشند

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس گفت: سیستم بانکداری فعلی ایرادهایی دارد که این سیستم نیازمند بازنگری جدی است.
کد خبر: ۸۵۶۴۷۲۱
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز با حضور در کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان‌جنوبی که در محل شعب مرکزی بانک ملی خراسان‌جنوبی برگزار شد، اظهارکرد: 10 شهریور روز بانکداری بدون ربا طلیعه ای برای رونق اقتصادی و رفع مشکلات، همدلی و همزبانی بیشتر در جهت برطرف شدن مشکلات است که در سال 1362 اجرا شده که بیش از 30 سال از اجرای آن می‌گذرد.

سیستم بانکداری اسلامی باید مورد بازنگری جدی قرار بگیرد

عبادی افزود: سیستم بانکداری فعلی ایرادهایی دارد و کسی اذعان نمی‌کند که بهترین قانون است و بی عیب نیست و در این خصوص مجلس هم کارهایی را انجام داد و جهت اطلاع بررسی‌هایی صورت پذیرفته است که با توجه به این‌که بانکداری پویا است اما سیستم بانکداری نیازمند بازنگری جدی است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: اصل فرهنگ بانک‌ها از اروپا گرفته شده است که سنگ بنای آن منطبق با استاندارهای آن‌ها است و برای این منظور اصلاحات ساختاری باید براساس عقود اسلامی و منویات اسلام در نظر گرفته شود که البته کمیسیون اقتصادی مجلس هم کارهایی را انجام داده است.

سیستم دولت و بانک‌ها روند تکاملی خوبی را در پیش بگیرند

عبادی تصریح کرد: تصور نکنیم ساختار موجود بهترین حالت ممکن و بی‌عیب‌ترین است و در این مسیر سیستم دولت و بانک‌ها باید روند تکاملی خوبی را در پیش بگیرند و به عقیده بنده کسانی‌که می‌توانند موجب تحول و پویایی این ساختار بشوند در درجه اول مدیران بانک‌ها و افرادی هستند که صاحب تجربه کافی از نواقص سیستم فعلی هستند.

با کارگاه ها و واحدهای تولیدی که قصد پرداخت بدهی های معوقه خود را دارند کمال مماشت صورت گیرد

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی افزود: عدم حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی و صنعت‌گران تبدیل به مشکل اشتغال گردیده و این یکی از معضلات جامعه به‌شمار می‌رود که می‌تواند منجر به مشکلات امنیتی، فرهنگی، روحی و روانی جوانان شود.

وی تاکید کرد: در سایه رفاه اجتماعی ثروت واقعی ایجاد می‌شود و با این سودی که داده می‌شود رونق تولید کار سختی است و خیلی بیشتر از هزینه‌های صنعت است و حقیقتا تولیدکننده نمی‌تواند کار را انجام بدهد.

عبادی اظهار کرد: سود بانکی بالا سبب عدم سلامت صنعت کشور می‌شود و در این میان تولید کننده ای ریسک نمی‌کند چون در کنار این سود مالیات هم وجود دارد و پیشگامان صنعت سرمایه گذاری با شرایط موجود رغبت به سرمایه گذاری پیدا نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: برای اینکه صنعتگر و تولیدکننده از سرمایه گذاری استقبال کند سودهای سپرده گذاری و سودهای سرمایه گیرنده حتما مشکلاتی دارد که باید برطرف شود و در این میان برخی مؤسسات مالی مانند مؤسسه میزان چالش های بزرگی را برای بانک ها ببار آورده اند که صدمه جبران ناپذیری را به اعتماد مردم نسبت به بانک ایجاد کرده است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: علی‌رغم مشکلات بانک‌ها می‌بایست آن‌ها با واحدهای تولیدی که بدهی‌های معوقه‌ای دارند و قصد پرداخت هم دارند با کمال مماشات برخورد نمایند.

وی تصریح کرد: تعطیل شدن واحدهای تولیدی هیچ خیری برای بانک ها و برای کارگاه های تولیدی ندارد و در این صورت بانک نمی‌تواند رونق تولید را برگرداند.

عبادی اظهار کرد: مدیران بانک ها با هم‌فکری و همزبانی می توانند منشا تحول در استان باشند که در اینصورت که الگویی باشید که سرمایه های بزرگ رغبت پیدا کنند تا در استان ما سرمایه گذاری کنند و طبیعتا می توانند تحت وام های قرض الحسنه بیش از حد قرار گیرند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنده آماده ام تا با رؤسای بانک ها و برخی وزرای مربوطه درخصوص میزان وام های قرض الحسنه پیگیری کنم، افزود: امیدواریم دولت مساعدت کند و سقف وام ازدواج را بالا ببرد چرا که سن ازدواج بالارفته، طلاق بیداد می‌کند و عده ای که می‌خواهند تشکیل زندگی بدهند نمی توانند با این مبلغ کم زندگی خود را آغاز کنند و جهیزیه آماده کنند.

در جریان مؤسسه میزان بانک مرکزی و قوه قضائیه باید پاسخگوی صلب اعتماد و عدم اطمینان مردم باشند

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عدم نظارت بانک مرکزی و مطمئنا قوه قضائیه بر مؤسسه میزان پدیده‌ی بسیار بدی را به‌وجود آورد و این موضوع سبب صلب اعتماد و عدم اطمینان سپرده گذران (مردم) به حاکمیت شده است.

وی با بیان این‌که اعتماد مردم را به این راحتی بدست نیاوردیم، تصریح‌کرد: یکی از آسیب‌های جدی که میزان وارد کرد بحث صلب اعتماد مردم نسبت به دستگاه‌های حاکمیتی است که خسارت آن از خسارت های مالی اش بیشتر بوده که به این زودی‌ها جبران نمی‌شود و این موجب شده تا مردم جرات نکنند تا در معتبرترین بانک ها سرمایه گذاری کنند.

وی تاکید کرد: خیلی بد است که یک مؤسسه ای آرم قوه ی قضائیه بالای سرش باشد و با عنوان مؤسسه ثبت شده باشد یعنی تحت عنوان بانک مرکزی است و بعد این مشکلات برایش بوجود بیاید و هیچکس پاسخگو نباشد.

عبادی گفت: علاقه‌ای به استیضاح وزیر اقتصاد نداشتیم اما آن را امضا کردیم چون احساس کردیم به‌صورت جدی مشکلات مردم در بحث میزان دنبال نمی‌شود و دراین خصوص هرگز کوتاه نخواهیم آمد مگر دولت مشکلات را برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: تمام احکامی (عملکرد و قوانین) که در بانکداری ها جاری و ساری می شود و بصورت ملموس عقودی که صورت می گیرد نباید سوری باشد.

منبع: خاورستان

ارسال نظرات
پر بیننده ها