خبرهای داغ:
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین، از نجات گمشدگان در غار یکی از روستاهای آبگرم از مرگ حتمی به دست نجاتگران این جمعیت خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۴۸۹۲
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۴
حمید ره‌انجام دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از قزوین، اظهار کرد: ساعت 1:15 بامداد روزگذشته از سوی آتش‌نشانی و پلیس به جمعیت هلال احمر استان خبر رسید دو نفر در غاری واقع در روستای شهباز مفقود شده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه آتش‌نشانی نتوانست وارد عملیات امدادرسانی شود، اکیپ تخصصی غارنوردی از جمعیت هلال احمر استان قزوین، به محل حادثه اعزام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمراستان ادامه داد: پس از 4 ساعت و نیم جست ‌وجو امدادگران و نجاتگران این جمعیت، حدود ساعت 8:30  صبح دیروز، یک مرد 29 ساله از اهالی بخش خرم‌ دشت و نوجوان 16 ساله‌ای از اهالی روستای دیدار را در غار پیدا کردند.

ره‌انجام عنوان کرد: این عملیات با تجهیزات فنی و کامل به انجام رسید و چنانچه این تیم وارد عمل نمی‌شد، به دلیل سرمای هوا و گم ‌شدن این دو نفر در غار، به طور حتم جان خود را از دست می‌دادند.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت نگاه انسانی در این عملیات، اضافه کرد: در صورتی که تیم امدادی صبح دیروز به سمت محل حادثه حرکت کرده بود، این افراد قطعاً جان می‌باختند، اما به دلیل حرکت آنان در همان ساعات نیمه‌شب حادثه‌ای برای افراد گم‌ شده اتفاق نیفتاد.

این مسئول خاطرنشان کرد: پیش از این نیز حوادث مشابهی در غار و کوهستان در سطح استان اتفاق افتاده بود که در این حادثه نیز پس از گم‌شدن افراد در غار، علاوه بر جست‌وجوی اهالی روستا، تیم تخصصی امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر توانست به موقع به یاری آنان بشتابد.

ره‌انجام در خصوص نحوه اطلاع دستگاه‌های امدادی از گم‌شدن این دو نفر بیان کرد: دو فرد یاد شده بعد از ظهر روز گذشته پیش از حرکت به سمت غار، موتور سیکلت خود را در روستا متوقف می‌کنند و مردم نیز از حرکت آنان به سمت غار مطلع می‌شوند، اما زمانی که پس از گذشت چند ساعت خبری از بازگشت آنان نمی‌رسد، مردم موضوع را به پلیس اطلاع می‌دهند و نیروی انتظامی نیز دستگاه‌های امدادی و جمعیت هلال احمر را در جریان موضوع قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم‌ نامه‌ای با هیئت کوهنوردی استان به منظور آموزش نیروهای متخصص برای امدادرسانی در حوادث مربوط به کوهستان و غار به امضا رسانده‌ایم و ضمن اینکه جمعیت هلال احمر در زمینه امدادرسانی در حوادث کوهستان مطرح است در حوزه تخصصی‌تر نیز بنا شده است تیم‌هایی با همکاری هیئت کوهنوردی و جمعیت هلال‌احمر استان آموزش ببینند.

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر 2 تیم 7 نفره تخصصی در این حوزه، آموزش دیده و فعال است که اعضای آن علاوه بر فعالیت در هیئت کوهنوردی استان، از امدادگران ما نیز هستند.

وی بیان کرد: در جمعیت هلال احمر استان، شناسایی 32 نفر از امدادگران جوان این جمعیت صورت گرفته و مجوز لازم نیز برای آموزش و سازماندهی آنان به منظور فعالیت تخصصی در این حوزه اخذ شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمراستان  ادامه داد: در دوره‌های آموزشی تخصصی، موضوعاتی نظیر شناسایی و نحوه جست‌وجو در غار مطرح و آموزش‌های لازم به نجات‌گران داده می‌شود.

ره انجام از مردم استان خواست تا در صورت بروز حوادث احتمالی، آن را به سامانه ندای امداد این جمعیت، به شماره 112 اطلاع دهند تا امدادگران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در محل حضور یابند.

1005/ت30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها