عضو کمیسیون تلفیق مجلس: توافق هسته‌ای کاهش اعتیاد را در کشور به همراه دارد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به ارتباط کاهش امید و شادی میان مردم با رشد اعتیاد، گفت: توافقات هسته‌ای به دلیل افزایش نشاط و امید و رفع مشکلات اقتصادی کاهش اعتیاد را در کشور به همراه دارد.
کد خبر: ۸۵۶۴۹۲۲
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، شمس الله شریعت‌نژاد  با بیان اینکه اعتیاد یک نوع بیماری به شمار می‌رود و درصدي از جامعه را گرفتار کرده اظهارداشت: از طرفی کشور ما در مجاورت بزرگترین تولید کننده مواد مخدر افغانستان قرار دارد و شرایط کشور از لحاظ ناهنجاری اقتصادی و فرهنگی نیز به مساله اعتیاد دامن زده است.

وی افزود: مبارزه با مواد مخدر یک فرهنگسازی منسجم نیاز دارد و عزم ملی را در این راستا طلب می‌کند. رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است بستر خوبی برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است و در صورت استمرار و ورود تمامی دستگاه‌های کشور نتایج بی سلبقه‌ای را به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش سازمانهای مردم نهاد در مبارزه و پیشگیری از اعتیاد تصریح کرد: خانه‌های بهبودی بیشترین نقش را در ترک اعتیاد معتادان کشور داشته اند و نتایج مثبتی تلاش‌های آنها به همراه داشته است. در حال حاضر این سازمان‌های مردم نهاد و خانه‌های بهبودی که توسط مردم حمایت می‌شوند نیاز به حمایت دولت بوده و برخی از این سازمان‌ها به مشکل مکان برای فعالیت برخورده اند که توجه دولت در این زمینه ضروری به شمار می‌رود.

شریعت‌نژاد با تاکید بر اینکه کمیسیون تلفیق و بودجه باید در زمینه اختصاص اعتبارات بیشتر در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت داشته باشند، گفت: همکاری بهزیستی، شهرداری، مردم و ... در مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم است و نباید همچنین از تاثیر رسانه‌ها در امر نهادینه سازی فرهنگ اجتماعی مبارزه با مواد مخدر غافل ماند.

وی ادامه داد: آموزش خانواده‌ها باید به روزرسانی شود چراکه برخی هنوز اعتیاد را فقط به مصرف مخدرهای سنتی همچون تریاک و هروئین دانسته درحالی که امروزه این مواد رنگ و لعاب‌های مختلف و جذابی را به خود گرفته و به دلیل نبود آگاهی برخی جوانان به آن گرفتار می‌شوند. بنابراین فاکتور آموزش شهروندی جهت افزایش مهارت‌های زندگی و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد مهم تلقی می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه آموزش باید با ملاحضات لازم انجام شود، گفت: گاهی آموزش‌های پیشگیرانه به دلیل اینکه به خوبی مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته‌اند سبب اعتیاد افراد شده و برعکس عمل می‌کند. خانواده‌های درگیر را باید شناسایی و جهت آموزش ترک و نوع برخورد با فرد معتاد آموزش داد. سایر اقدامات آموزش پیشگیرانه باید یر مستقیم باشد تا آثار تخریبی به همراه نداشته باشد.

شریعت‌نژاد با تاکید بر اینکه تشویق و تنبیه برای پیشگیری از اعتیاد با هم لازم است، افزود: برخورد با قاچاقچیان باید جدی انجام شود و تشدید مجازات در مورد این افراد لازم است لی از طرفی باید برای پیشگیری از اعتیاد به موضوع بیکاری و عدم اشتغال نیز توجه داشت. استعداد اقبال افراد به مواد مخدر باید کاهش یابد. سرگرمی جوانان نیز بیشتر و متنوع شود تا افراد مستاصل از وضعیت اجتماعی و اقتصادی آگاهانه و ناآگاهانه به مواد مخدر پناه نبرند.

این نماینده مجلس بیکاری را ریشه عمده اعتیاد برشمرد و افزود: فرهنگ مصرف گرایی، راه صد ساله را یکی شب طی کردن و زیاده طلبی افراد نیز ریشه‌های اعتیاد در زمان کنونی به شمار می‌رود. به نظرم این مسائل باید در رسانه‌ها مطرح و جهت رفع آن برنامه‌های لازم اجرایی شود.

وی بیان داشت: معتقدم که شدیدا باید فرهنگ شادی و نشاط را در جامعه توسعه داد. در فرهنگ ما بیشتر به مباحث غم و اندوه پرداخته شده است. اینکه چگونه باید به شادی دامن بزنیم تبلیغ و ترویج نشده است. بنابراین در این زمینه جامعه راه خودش را می‌رود در حالی که باید شادی را راهبردی کرد. نشاط باعث انگیزه است و عدم شادی، یاس به همراه دارد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: باید امید را به جامعه تزریق کرد. در صورتی که مبلغ اصولی شادی نباشیم. ناهنجاری‎ها در حوزه شادی شکل می‌گیرد و بعد شروع به نقد مساله می‌کنیم که دیگر واقعا دیر بوده و کار از کار گذشته است. برخی از شادی‌ها هنجارشکن است که باید برای صیانت از خانواده‌ها باید برای برخورد با آن ورود یافت و نبایستی چشم را براین مساله بست.

شریعت‌نژاد به موضوع توافقات هسته ای اشاره کرد و گفت: این مساله امید و شادی را میان مردم به همراه داشته است. تعامل با دنیا مشکلات اقتصادی را مرتفع می‌سازد و نرخ بیکاری را کاهش می‌دهد و این مساله کاهش اعتیاد را به همراه دارد. در دین اسلام نیز سفارش شده است که باید راههای امیدواری را میان مردم ارتقاء داد. موضوع توافق هسته‌ای میان 1+5 موجبات خوشبینی و شادی مردم را سبب شده واشتغال و ازدواج جوانان با خارج شدن از رکود اقتصادی تسهیل خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار