در حالی که این روزها موضوع ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه گردشگری حیران حساسیت‌های زیادی به‌وجود آورده است، رئیس‌جمهور معاون اول خود را مسئول رسیدگی به این موضوع کرد.
کد خبر: ۸۵۶۴۹۴۰
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حیران به تازگی و بعد از سخنان نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی که به صورت زنده در برنامه گفتگوی ویژه خبری ساعت 22.30 از شبکه دو سیما مطرح شد، ابعاد تازه‌ای از زمین‌خواری و دخالت مسئولان در تغییر کاربری اراضی این منطقه و رسیدگی به ماجرای پیچیده ساخت و ساز در حوزه گردشگری حیران را وارد مرحله جدیدی کرده است.

باید در این موضوع به جای اسم بردن و تخریب، تلاش کرد حقیقت زمین‌خواری در این منطقه آشکار شده و زمین‌خواران منابع طبیعی که سرمایه آیندگان را به تاراج برده‌اند، مشخص شده و به صورت قانونی با آن‌ها برخورد شود.

مسئولان دلواپس منطقه حیران در طی 12 سال گذشته کجا بودند؟

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با اشاره به موضوع ساخت و سازغیرمجاز در منطقه حیران اظهار داشت: این منطقه بیش از 2 هزار هکتار است که هزار هکتار آن مربوط به منابع طبیعی می‌شود. ساخت و سازها در این منطقه از سال 82 شروع شده و سئوال اینجاست که طی 12 سال گذشته مسئولان کجا بودند و چکار می‌کردند؟ چرا باید بعد از 12 سال پرونده قضایی تشکیل شود؟

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه قریب به اتفاق این ساخت و سازها مجوز داشته است، خاطرنشان کرد: اینکه صادرکنندگان مجوز این ساخت و سازها صلاحیت داشتند یا خیر بحث دیگری است، اما به‌هر حال باید جلوی افرادی که اینگونه مجوزها را صادر می‌کنند گرفته شود. سئوال اینجاست اگر شورای شهر، شهرداری یا مسئولان دیگر حق ندارند، مجوز تغییر کاربری دهند چه کسی باید جلوی این کار را بگیرد؟

محسنی اژه‌ای ادامه داد: یکی از سئوالات مهم این است که آیا با صادرکنندگان مجوز این ساخت و سازها برخورد می‌شود و آن فردی که این مجوز را صادر کرده الان کجاست، آیا با وی برخورد شده است و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری با توجه به اینکه این کار حداقل یک تخلف اداری محسوب می‌شود، آیا با آن‌ها برخورد کرده است؟

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در منطقه حیران بخش‌هایی طرح هادی دارند و بخش‌هایی ندارند اما متاسفانه در هر دو بخش مجوز غیر مجاز صادر شده ‌و دهیار و بخشدار که باید جلوی آن را می‌گرفتند مجوز دادند. کار به‌جایی رسیده که ما اقدامات قضایی را انجام می‌دهیم اما نباید کسی را که مجوز داده ‌رها کنیم و فقط به کسی که مجوز را گرفته است، رسیدگی کنیم.

اژه‌ای با اشاره به نمونه‌ای از این مجوزهای غیرمجاز گفت: در یکی از این مجوزها دهیار از وزارت جهاد کشاورزی سئوال کرده که آیا ساخت و ساز در این منطقه مجاز است یا خیر که وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ نوشته است ‌اشکالی ندارد و از این نمونه فراوان است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: مواردی هم بوده که نماینده همه دستگاه‌های استان از جمله استانداری، بنیاد مسکن، اداره‌کل فنی استانداری، معاونت برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راه و ترابری و منابع طبیعی امضا کرده‌اند. غیر از تعداد محدودی از این ساخت و سازها، مابقی آن‌ها مجوزشان قابل خدشه است.

ورود معاون اول رئیس‌جمهور به موضوع زمین‌خواری در حیران

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در رابطه با این موضوع در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت:‌ پرونده‌هایی در رابطه با ساخت و ساز غیرمجاز و زمین‌خواری از دو سال پیش در کمیسیون اصل 90 ورود پیدا کرده و تصمیمات مورد نیاز نیز در این رابطه اخذ شده است.

مصطفی افضلی‌فرد گفت: پرونده زمین‌خواری در منطقه حیران در کمیسیون اصل 90 مجلس تشکیل شده و کمیسیون پیگیر این موضوع است که طی نامه نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به رئیس‌جمهور در رابطه با این موضوع، یک اکیپ بازرسی ساخت و ساز در این منطقه گردشگری را بررسی می‌کند.

وی تصریح کرد: معاون اول رئیس‌جمهور شخصاً مسئول بررسی این موضوع شده است که برخی ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه اثبات شده و تحقیقات در این رابطه ادامه دارد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: اسم برخی افراد در این پرونده اعلام شده است که این موضوع نیز بنا بر شکایت‌های انجام شده در حال بررسی است. در کمیسیون اصل 90 هم از شاکی و هم از متشاکی دعوت می‌کنیم توضیحات را ارائه دهند، سپس این کمیسیون نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.

نامه کمال‌الدین پیرمؤذن به معاون اول رئیس‌جمهور

کمال الدین پیرمؤذن نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین که نام برادر وی درباره زمین خواری در منطقه حیران از سوی نعیمی، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، در نامه‌ای سرگشاده به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ضمن طرح برخی موارد تکان‌دهنده از زمین خواری‌های صورت گرفته در استان گیلان، خواستار رسیدگی مسئولان دولتی و قضایی به این موارد شد.

جناب آقای دکتر جهانگیری

معاون اول محترم رئیس‌جمهور

با سلام و تحیات

همان‌طوری که استحضار دارید مبازره قاطع با فساد مالی و اقتصادی موجب امید و آرامش خاطر ملت می شود. کدام وجدان پاک است که از مفاهیم برجسته عدالت و سلامت، احساس غرور و اشتیاق ننماید و چه غم انگیز خواهد بود اگر این مفاهیم در گذرگاه‌های تاریخی در ذهن نااهلان انقلاب ، مدیحه سرایان، فرصت طلبان، مفسدین و همفکران و مشترکین آنان، گرفتار و بی‌اثر شوند.

زمــــین خواران، کوه و جنگل خواران، رانت خواران، اخـــتلاس‌گران، رشـــوه‌پردازان و رشـــوه‌گیران ، سوء استفاده کنندگان از موقعیت قدرت و کسانی‌که با چهره‌های ظاهر الصلاح و یا پنهان شدن در پشت عناوین دینی، انقلابی و ... ، بر چهره اسلام و انقلاب خدشه وارد ساخته و به بیت المال ملت و سرمایه ارزشمند اجتماعی کشور آسیب می‌رسانند بایستی بجد مورد مواخذه و برخورد قاطع نظام قرار گیرند.

برخورد بدون تبعیض و شعاری با عموم مفسدین اقتصادی و حاکمیت قانون، شعار و خواست مردم کشورمان است.

ضمن تشکر از مساعی و توجه خاص حضرتعالی و هیأت رسیدگی به مفاسد اقتصادی در مبارزه با زمین خواری و کوه و جنگل‌خواری و با توجه به مذاکرات و موارد مطروحه نماینده مکرم رهبری در استان اردبیل و امام جمعه اردبیل و اینجانب در اردبیل، خواهشمند است به دبیرخانه ستاد هیأت رسیدگی به مفاسد اقتصادی، موارد تکان دهنده مورد بازرسی قرار گرفته از جنگل اسالم خلخال تا حیران و تخلفات حاد مسئولان استانی زیربط اداره کل منابع طبیعی و جنگل‌های استان گیلان و شهرستان آستارا، مردم شریف و منتظر شهرستان آستارا را بجد رسیدگی و ترتیب برخورد قاطع قانونی فراهم آورند.

ناحیه زرخیز و با استعداد حیران و سایر عرصه‌های زیست محیطی و جنگل‌های این دیار را، نا اهلان مفسده‌جو دنیاطلب تاراج کرده و حیران ما گشته ویران.

بر پایه داده‌های موثق که مورد به مورد بایستی رسیدگی کامل قرار گیرد آقای ... پرونده‌دار را که به‌منطقه آورده بیش از هفتاد هکتار با بولدزر در حیران، بالای حیران، پایین حیران و روستای چناران حیران و ونبین کوهخواری را در منطقه محقق نموده است.

تصرفات 100 هکتار و 160 هکتار با لابی‌گری برخی مسئولان شهرستان و ایشان در حیران صورت پذیرفته است، از آن مهم تر، تغییر کاربری‌ها در کل منطقه از جمله شالیزارها در کنار کمربندی چندین نفر از جمله آقایان ... و ... با حمایت مسئولان مورد نظر انجام پذیرفته است.

زمینی که واقع در روبروی امامزاده آستارا، معروف به پشت مغازه‌ها برای همسر دوم ساختمان سازی کرده ! از چه زمین‌هایی است؟

بیش از ده هکتار زمین در ونبین، برای گردوکاری و فندق‌کاری برای خویشان و بستگانش با حمایت غیر قانونی ابتیاع کرده، در چه وضعیتی است.؟

در روستای قره سو لوندویل ( قره سوی چلوند ) هفده هکتار، مرتع و جنگل را با لابی‌گری چگونه به پسرشان، وابستگان و مسئولین و خبرنگار دوست نماینده و دیگران واگذار شده است.

آقای ساکن کانادا، چند سالی است 4 هکتار زمین جنگلی رایگان را با حمایت برخی از مسئولان آستارا ابتیاع نموده و محصور گشته اقدامی در جهت پیگیری و بازگرندادن این زمینها صورت نمی پذیرد؟

سه هکتار جنگل در حیران آتش زدند، هدیه‌ای نفیس به مسئول آستارایی داده شد، لیکن هم جنگل سوخت و هم به آقای کهن مرد ارتشی نفعی نرسید، منابع طبیعی زمینش را گرفت و با حمایت ... این بار به آقای ... واگذار کردند و از احیای جنگل خبری نشد؟
چرا با ویژه‌خواری و آسیب به زمین‌های جنگلی و منابع طبیعی حدود ده هکتار در هودول از زمین‌های منابع طبیعی مرغوب، به کارمندان منابع طبیعی از زمین‌های اسکان جنگل نشینان ، واگذار کرده‌اند؟

چرا در روستای هودول سند منقوله دار آقای پروین را جزو اراضی ملی اعلام کرده و از دستش گرفته و با لابی گری آقایان به آقای ... انتقال داده اند ؟

اقای ... ، سند زمین آقای... را با قولنامه عادی چگونه اخذ و مبادرت به احداث سه دستگاه ویلا در حیران نموده‌اند؟

در زمان ... ، چگونه به‌میزان ده هکتار برکه پشت بازارچه مهدی در ساحل آستارا ، از قرار متر مربعی یکصد و پنجاه هزار تومان که ارزش واقعی هر متر مربع آن سه میلیون تومان است به آشنایان وی واگذار می‌شود ، همچنین کنار ساحل که قبلاً برای منطقه آزاد تجاری آستارا منظور شده بود چگونه چهارصد و چهل هکتار تصرف و به چه کسانی با پیگیری ... واگذار گردید.

بحث، بحث یک ویلای قانونی نیست که ... ، با طرح آن، دست پیش می‌گیره تا پس نیافتد، بحث، بحث یغمای تنها حیران نیست، بحث کل جنگل‌های این دیار از لوندویل، مسیر خلخال اسالم، عباس‌آباد ( که پسر ... با تخریب عرصه زیست محیطی در آن محل دنبال یافتن گنج بوده است )، هودول ، تله خان ، خانه‌های آسیاب، کشفی، پایین تله‌کابین و نبین و ... است که این اموال عمومی به غارت رفته است.

انتقاد امام جمعه اردبیل از زمین‌خواری در منطقه حیران

آیت‌‌الله سیدحسن عاملی نیز در گرامیداشت هفته محیط زیست در دیدار با مسئولان محیط زیست اردبیل اظهار داشت: بنده نسبت به اهمیت حفاظت و حراست از منطقه حیران و جلوگیری از تخریب‌ها و نابودی در این منطقه به مسئولان کشور و همچنین دو استان اردبیل و گیلان هشدار داده و اعلام کردم که دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی هر دو استان در این دو موضوع ورود پیدا کنند.

وی افزود: در این زمینه به رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان کشور نامه‌ای نوشتم تا آنها را نسبت به فجایعی که در این منطقه در حال رخ دادن است، آگاه کنم.

تهمت زدن به دیگران مشکلات زمین‌خواری در حیران را برطرف نمی‌کند

فرهاد دلق‌پوش نماینده مردم آستارا در دور هشتم مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: در سال 87 نطقی در رابطه با زمین‌خواری منطقه حیران در مجلس داشتم و در همان موقع اعلام کردم که این منطقه عرصه ساخت و ساز زمین‌خواران سازمان یافته شده است.

وی گفت: خوشحالم که در حال حاضر زمین‌خواری در منطقه حیران مورد توجه مسئولان قرار گرفته و هر کسی که در این رابطه مرتکب خلاف و خیانتی شده باید پاسخ‌گو باشد.

توضیحات مدیرکل اسبق منابع طبیعی استان اردبیل در رابطه با حیران

حمید پیرموذن مدیرکل سابق منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه اگر مروری بر قوانین حفظ و بهره‌برداری از منابع طبیعی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که اجرای طرح هادی در منطقه حیران کاملا غیر قانونی بوده است.

وی با اشاره به صحبت‌های نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی درباره اجرای طرح هادی به مساحت 160 هکتار گفت: ما اگر نگاهی به قوانین داشته باشیم به صراحت نوشته که هم تبدیل و هم واگذاری این مناطق ممنوع است و حتی شورای انقلاب نیز در سال 58 بر این مسئله تاکید کرده بود.

پیرموذن تصریح کرد: طبق ماده 20 بخش الف، ذیل آیین نامه اجرای لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب 31/2/59، اراضی جنگل‌ها و بیشه‌های طبیعی، نهالستان‌های عمومی، مراتع عمومی از حریم روستا، پارک‌های جنگلی و جنگل‌های دست کاشت، راه‌های کوچ ایل نشینان و حریم آنها از موارد مطلقا ممنوع تبدیل و واگذاری محسوب می‌شوند.

وی با توجه به استثنابودن مستحدثات از این قانون گفت: باید در نظر داشت که در زمان تصویب این قانون نیز این مستحدثات به 20 هکتار هم نمی‌رسید.

‌پیرموذن با بیان این‌که اجرای طرح هادی در این مناطق مفهوم ندارد، ‌بیان کرد: باید دید کدام قدرت مجوز اجرای طرح هادی در حیران را داده است و راه را برای شرایط فعلی در این منطقه آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در منطقه حیران مانند این است که وارد ساختمان دیگری شویم و در دل آن ساختمان برج سازی انجام دهیم. این یعنی شکستن حریم‌های قانونی.

مدیرکل سابق منابع طبیعی آذربایجان شرقی (اردبیل) با اشاره به مواد 56،13 و 39 قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی افزود: اگر بخواهیم از نظر وضعیت اشجار، وجود منابع طبیعی و مراتع ملی مستند اطلاعات را داشته باشیم، عکس‌های هوایی خط پرواز سال 1349 به عنوان بهترین مبنا و منبع باید مورد مطالعه قرار گیرد والبته مدارکی از آن زمان را که یا در آذربایجان شرقی (استان وقت و دربرگیرنده استان اردبیل فعلی) و یا در گیلان وجود دارد.

وی با اشاره به ساخت و سازهای صورت گرفته در گردنه حیران اظهار داشت: تا حدود سال 75 بحث ویلاسازی در این مناطق مطرح نبود و تنها روستاییان منطقه در آن زندگی می‌کردند و حتی در آن زمان به دلیل این‌که دام‌های روستانشینان زیاد بود طرح خروج دام از جنگل اجرایی شد که این طرح حساس بودن منطقه و غیر‌قانونی بودن اجرای طرح هادی را عیان‌تر می‌کند.

حمید پیر‌موذن درباره ایجاد تله کابین و وسایل تفریحی در این مناطق نیز گفت: ایجاد منطقه تفریحی در این محل ذیل ماده 3 قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع طبیعی قرار می‌گیرد که البته تنها در جهت رفاه مردم صورت گرفته است و در این محل امکان دادن حق مالکیت نیز وجود ندارد و محلی را که وسایل تفریحی در آن مورد استفاده قرار گرفته نیز جزو مراتع است و محدوده جنگلی را در بر نمی‌گیرد.

وی با بیان این‌که شنیده‌ها حاکی از تشکیل کارگروهی مستقل و بی طرف از استان‌های اردبیل و گیلان است اظهار داشت: امیدواریم با در نظر گرفتن افراد متخصص و کاردان در این زمینه بتوان به نتایج مثبتی دست یافت و البته باید توجه داشت که این مسئله زمان بر خواهد بود.

پیرموذن همچنین با گوش‌زد کردن خطرات ویلاسازی در منطقه حیران افزود: ساختمان خاک گردنه حیران چند طبقه‌ای است که به دوران سوم زمین شناسی بر می‌گردد که این لایه‌ها شیستی هستند و لغزنده، که اگر با آب‌ها برخورد داشته باشد لغزندگی آن شدت یافته و احتمال ریزش سنگ و رانش در این مناطق وجود دارد.

وی اظهار داشت: این مسئله علاوه بر خطرات مالی و جانی باعث هدر رفت سرمایه اقتصادی و منابع طبیعی نیز می شود.

حمید پیرموذن سخنان نمایندگان استان‌های همجوار درباره زمین‌خواری و ویلاسازی در منطقه حیران را ناپسند و غیر اخلاقی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه دستگاه قضا نسبت به این موضوع حساس است و در این مورد اگر قضاوت را به آنها بسپاریم قطعا نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

پیرموذن در بخشی دیگر از سخنانش درباره سابقه مدیریت استان‌ها برگردنه حیران تصریح کرد: بر اساس مرزبندی که از سال 60 بود، از منطقه اقا یورد تا بهارستان و تا منطقه فندقلو جزو محدوده منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی بود و بعد از استان شدن اردبیل یک سری تغییراتی انجام شد و از سال 76 به بعد حیران مربوط به منابع طبیعی گیلان است که البته طبق نقشه مشخص است.

ارسال نظرات