آیا پاسخ این نامه رسانه‌ای می‌شود؟چرا نیلی یک ماه پیش مسئله استقلال صندوق توسعه ملی را پیش کشیده بود؟
کد خبر: ۸۵۶۴۹۶۳
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید صفدر حسینی که در دو سال فعالیت خود در دولت تدبیر و امید به عنوان رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از ساکت ترین و کم حاشیه ترین مردان دولت بود، در چند روز اخیر به اندازه دو سال فعالیت خود برای دولت روحانی حاشیه ایجاد کرده است و در این میان افشاگری وی در برداشت از صندوق توسعه ملی و انتقادات تند و تیزش از ولی اله سیف و مدیرانش در ساختمان میرداماد بیش از همه مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

بنا به این گزارش ، این سومین بار است که در خصوص برداشتهای دولت یازدهم از صندوق توسعه ملی اظهار نظر می شود. اولین بار در اسفند 92 و در حالی که تنها شش ماه از فعالیت دولت روحانی می گذشت خبری با این مضمون که 4.1 میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی برداشت شده است در رسانه ها منعکس شد که صفدر حسینی آن را تکذیب کرد و البته این تکذیب چندان هم محکم نبود و در نهایت به سوال از وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس هم انجامید.

سپس در مرداد 93 هم خبر برداشت 1.2 میلیارد دلاری بانک مرکزی از صندوق توسعه ملی مطرح شد که صفدر حسینی تنها به این جمله بسنده کرد که در گزارشهای ماهانه بانک مرکزی از موجودی های صندوق توسعه ملی چنین چیزی مشاهده نشده است. اما به نظر می رسد که در ماجرای برداشت 12 میلیارد دلاری که رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، هفته گذشته افشا کرد، کارد به استخوان وزیر اقتصاد دوران اصلاحات رسیده بود و با نگاهی عمیق تر به ماجرا متوجه می شویم که زیر پوست این جار و جنجالهای چند روز اخیر میان صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی اختلافهای عمیق تری وجود دارد، که دایره آن تنها منحصر به ولی اله سیف و سید صفدر حسینی نمی شود.

چرا نیلی یک ماه پیش مسئله استقلال صندوق توسعه ملی را پیش کشیده بود

حدود یک ماه پیش مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی در یادداشتی برای نشریه صندوق توسعه ملی به نکته ای عجیب اشاره کرد که شاید آن موقع، هیچ کس دلیل بیان این جمله را از زبان مشاور اقتصادی رئیس جمهور درک نکرد. نیلی در این یادداشت با اشاره به دست اندازی های متعدد به صندوق توسعه ملی طی مدت فعالیتش، استقلال این صندوق را مهم تر از استقلال بانک مرکزی دانست. این جملات در شرایطی بیان شد که نیلی و همفکرانش در دوران فعالیت دولت قبل همواره از عدم استقلال بانک مرکزی گله می کردند و به نظر می رسید که با روی کارآمدن دولت یازدهم اولویت او استقلال بانک مرکزی باشد، ولی نیلی بر خلاف جریان آب انگشت خود را به روی استقلال صندوق توسعه ملی گذاشت.

کنایه آن زمان مشاور اقتصادی روحانی نشان از آن دارد که بی انضباطی در برداشت از صندوق توسعه ملی در این دولت هم تداوم داشته و احتمالا تنها سه بار از این برداشتها رسانه ای شده و موارد متعددی از برداشت از این صندوق وجود داشته و به نظر می رسد که با واکنش نیلی و همفکرانش در اتاق های فکر تیم اقتصادی دولت یازدهم هم رو به رو شده است.

بنابه این گزارش  واکاوی این ماجرا نشان می دهد که نوع نگاه تیم اقتصادی روحانی به منابع صندوق توسعه ملی از موارد اختلاف در میان حلقه مردان اقتصادی دولت یازدهم به شمار می رود و طرف های این اختلاف تنها منحصر به سیف و صفدر حسینی نیستند و احتمالا باید مسعود نیلی و چند نفر دیگر از تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید را هم در این منازعه قرار دهیم.

احتمال برداشتهای بیشتر از سه بار از منابع صندوق توسعه ملی را می توان در چند مصاحبه ای که رئیس هیات عامل این صندوق طی یک سال اخیر با رسانه های مختلف داشته جستجو کرد. در این مصاحبه ها صفدر حسینی روی این مسئله تاکید داشته که برداشت از حساب صندوق توسعه ملی با فلسفه وجودی این صندوق در تضاد است. همچنین افشاگری چند روز گذشته وزیر اقتصاد دولت اصلاحات با این بیان که "دولت هرگاه با کسری بودجه رو به رو می شود به سراغ منابع صندوق توسعه ملی می رود"  نشان می دهد که احتمالا مواردی بیشتری برداشت در این دو سال اتفاق افتاده که وضعیت استقلال حسابهای صندوق را درآستانه برنامه ششم توسعه در وضعیت نا به سامانی قرار داده است.

نامه استمداد طلبانه صفدر حسینی به روحانی چه سرنوشتی پیدا می کند؟

اما نکته دیگری که در جار و جنجالهای چند روز اخیر بر سر برداشت از صندوق توسعه ملی باید به آن توجه شود، ماجرای نگارش نامه استمداد طلبانه صفدر حسینی به رئیس جمهور در خصوص برداشتهای بانک مرکزی از حساب این صندوق است. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در خلال افشاگری هایش بر علیه سیف و بانک مرکزی اعلام کرد که نامه ای در خصوص برداشتهای متعدد از صندوق توسعه ملی نوشته و از رئیس جمهور در این خصوص استمداد طلبیده است. در حال حاضر زمان نگارش این نامه و نوع واکنش رئیس جمهور به نامه صفدر حسینی چندان مشخص نیست، اما به نظر می رسد دولت یازدهم به دلیل برداشت های متعدد دیگری که از حساب صندوق توسعه ملی داشته است، علاقه ای به رسانه ای شدن نامه صفدر حسینی و پاسخ رئیس جمهور به وی ندارد.

این امکان هم وجود دارد که حسن روحانی هنوز پاسخی به نامه استمداد طلبانه صفدر حسینی نداده باشد و حالا که رئیس هیات عامل این صندوق این نامه را رسانه ای کرده است ناچار شود، رسما به این ماجرا ورود کند. قطعا انتظاری که مردم و فعالان اقتصادی از رئیس قوه مجریه دارند، این است که رئیس جمهور کشورمان به عنوان مجری و ناظر بر اجرای قانون اساسی با رسانه ای کردن پاسخ خود به صفدر حسینی در خصوص ابهامات درباره برداشت از حساب صندوق توسعه ملی شفاف سازی کند، تا همه از جزئیات پیرامون این بی انضباطی های مالی، و راهکاری دولت برای مقابله با تبعات آن آگاه شوند. بدون شک ورود رئیس جمهور به قضیه برداشت های بانک مرکزی میتواند بسیاری از ابهامات و سومدیریتهای بانک مرکزی را برملا کند.

ارسال نظرات