جام مشگین‌شهر حافظ تاریخ و فرهنگ این شهرستان است

جام مشگین‌شهر در سال 93 با هدف جلوگیری از فرهنگ و تاریخ این شهرستان توسط عوامل اطلاعاتی سپاه شهرستان کشف شده بود اما بعد از گذشت بیش از یک سال زمزمه هایی در خصوص خروج این تاریخ و فرهنگ از این شهرستان به گوش می رسد.
کد خبر: ۸۵۶۵۰۴۰
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از مشگین شهر، در خرداد ماه سال 1393 با تلاش عوامل اطلاعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان مشگین‌شهر بزرگترین محموله اشیاء باستانی در این شهرستان کشف شد.

در این عملیات بیش از 300 قلم اشیاء باستانی که طبق اذعان و اظهار نظر کارشناسان میراث فرهنگی این اشیاء متعلق به عصر آهن 2 هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوره‌های بعدی بوده که نشانگر پیشینه و تمدن کهن شهرستان مشگین‌شهر در پیشینه ایران اسلامی می‌باشد و در بین اقلام کشف شده می توان به سرنیزه، شمشیر، دیگ، لوازم زیور آلات زنانه و جام طلایی اشاره کرد که جام طلایی ان که به نام جام مشگین‌شهر شهرت یافته و در نوع خود در سطح دنیا کم نظیر می‌باشد که از نمونه های مشابه آن می توان به جام مارلیک و حسنلو اشاره کرد.

در زمان کشف این اشیاء باستانی خبر هایی مبنی بر انتقال و نگهداری آثار مشکوفه در استان اردبیل انتشار یافت و بسیاری از مردم فرهنگ دوست شهرستان مشگین‌شهر به این اقدام معترض شده و خواستار نگهداری این آثار در این شهرستان شدند.

در خرداد ماه سال 93 و به دنبال اعتراضات مردم مشگین‌شهر ابراهیم امامی سرپرست فرمانداری شهرستان از آثار مشکوفه بازدید به عمل آورده و از ماندگاری جام مشگین‌شهر در این شهرستان خبر داد اما متاسفانه بعد از گذشت بیش از یک سال از کشف این آثار همواره زمزمه هایی مبنی بر خروج این آثار از این شهرستان به گوش می رسد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل اخیراً در گفتگوی خود با خبرگزاری ایسنا اظهار کرده است که از بین ۳۰۰ قطعه شی تاریخی، اشیایی که از لحاظ فنی و حفاظتی امکان نگهداری آن در موزه مشگین‌شهر وجود ندارد به صورت موقت به موزه و گنجینه شیخ صفی‌الدینی اردبیلی منتقل می‌شود تا با تجهیز و تکمیل موزه مشگین‌شهر به آن فضا انتقال داده شود.

به گزارش مشکین‌رسا، موزه شهرستان مشگین‌شهر در آذر ماه سال 1393 با حضور معاون پارلمانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل و مسئولین محلی در محوطه گردشگری شیخ حیدر شهرستان کلنگ زنی شده است.

این آثار که توسط عوامل اطلاعات سپاه شهرستان مشگین شهر کشف و ضبط شده تا از خروج فرهنگ شهرستان جلوگیری شود اما متاسفانه در مقابل برخی از مسئولان در تلاش برای خروج آن از این شهرستان هستند که با خروج آن از این شهرستان احتمال می‌رود در آینده شاهد خروج آن از استان و ... را نیز باشیم.

خروج این اشیاء باستانی از شهرستان به هر دلایلی تفاوت چندانی با فروش آن ندارد چرا که در هر صورت تاریخ مردم منطقه از این شهرستان خارج می‌شود و تفاوت چندانی با دیگران نخواهد داشت چرا که شاید قسمت عمده ای از شهرت شهرستان مشگین‌شهر به خاطر قدمت تاریخی و چشم اندازهای زیبای موجود در آن باشد.

لذا انتظار می رود مسئولین شهرستان برای حفظ فرهنگ این شهرستان همت بیشتری کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار