در حالی فدرال رزروآمریکا می‌خواهد نرخ بهره را در این کشور افزایش دهد که صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است این اقدام باعث فرار سرمایه از دیگر کشورها به سمت کشورهای با اقتصاد قوی خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۶۵۱۶۲
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، اجلاس گروه G20 که 4 و 5 سپتامبر در آنکارا ترکیه انجام شد و رهبران و وزرای کشورها مسایل اقتصادی به ویژه افت اقتصاد چین را بررسی کردند لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول با بیانیه‌ای لزوم اعمال سیاست‌های جدید مالی و تصمیم‌گیری از سوی G20 را اعلام کرده است.

 لاگارد در این بیانیه نگرانی‌ خود را از احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا و دیگر کشورها اعلام کرده است.

لاگارد گفته است افزایش نرخ بهره خطر جدی برای اقتصادهای شکننده خواهد بود. نرخ بهره باید روند خود را طی کند و کشورها از افزایش قبل از موعد نرخ بهره باید خودداری کنند.

لاگارد که صحبت‌های خود را طی نامه‌ای به مسئولان بانک مرکزی و وزرای مالی حاضر در اجلاس G20 ارسال کرده است اشاره می‌کند نرخ بهره بالا در آمریکا موجب تقویت دلار و نیز فرار سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور به سمت اقتصادهای بزرگ خواهد شد و شوک مالی در بازارها ایجاد خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد می‌کند کشورهای پیشرفته افزایش مالیات و نیز سرمایه‌گذاری را دنبال کنند. به ویژه اقتصادهای نوظهور با اجازه دادن به کاهش ارزش ارز به افزایش صادرات کمک کنند.

بعد از توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت تا نرخ بهره در همان کمترین میزان خود باقی بماند اما اواخر این ماه فدرال رزرو آمریکا اجلاسی برگزار خواهد کرد و این احتمال وجود دارد تا آمریکا نرخ بهره را در میان مدت افزایش دهد.

آمریکا از سال 2008 تا کنون برای تقویت اقتصاد کشورش اجازه داده است نرخ بهره در این کشور همچنان در محدوده صفر باقی بماند.

جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا که حدود یک سال گذشته به این سمت منصوب شد بحث افزایش نرخ بهره را مطرح کرد،به گفته این مسئول افزایش نرخ بهره در اواخر ماه جاری قوت بیشتری گرفته است.

ارسال نظرات