خبرهای داغ:
مدیر جهادکشاورزی قیروکارزین از برداشت 450 تن انواع رطب و خارک از نخلستان‌های این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۵۴۳۸
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، ناصر انصاری امروز  اظهار داشت: تاکنون بیش از 450 تن انواع خارک و رطب در قیروکارزین تولید شده و کار برداشت این محصول تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

وی با اشاره به ارقام تولید شده افزود: تاکنون 130 تن خارک و رطب شاهانی، 100 تن خارک و رطب خاصویی، 100 تن رطب هلیله‌ای و بیش از 120 تن خارک تورز برداشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی قیروکارزین با بیان این‌که از بیش از 5 هزار هکتار از سطح زیر کشت نخیلات این شهرستان 2 هزار و 800 هکتار را رقم زاهدی به خود اختصاص داده بیان داشت: از عمده ارقام تولیدی در این شهرستان می‌توان هلیله، خاصویی، شاهانی، تورز، لشت و کبکاب را نام برد که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و علاوه بر مصرف داخلی به شهرستان‌های شمالی قیروکارزین نیز صادر می‌شود.

انصاری با اشاره به این‌که خرمای زاهدی را شاید بتوان یکی از پرمصرف‌ترین انواع خرما در کشور دانست تصریح کرد: خرمای زاهدی میوه‌ای است خشک و به رنگ زرد، گوشت‌دار و خوش‌طعم که رطوبت آن کمتر از انواع دیگر خرماها است و به‌ نسبت از شیرینی کمتری برخوردار بوده و برای ذائقه‌هایی توصیه می‌شود که شیرینی بسیار را نمی‌پسندند.

این مقام مسئول با بیان این‌که در برخی نقاط کشور بسیاری فکر می‌کنند رطب همان خرماست اما این دو با یکدیگر تفاوت دارند گفت: شکوفه‌های نخل ماده تبدیل به میوه‌ای سبز و سفت و هسته‌دار شده که پس از مدتی با تغییر رنگ به زرد یا قرمز به خارک تبدیل می‌شود.

وی با بیان این‌که نشانه بارز خارک علاوه بر رنگش، سفت بودن و دندان‌پذیر بودن آن است ادامه داد: خارک اگر به‌اندازه کافی رسیده و یا از نوع مرغوب نباشد طعم گسی دارد.

انصاری اضافه کرد: در مرحله بعد دانه خارک از پایین‌ترین قسمت شروع به تغییر رنگ و قهوه‌ای و نرم شدن می‌کند و یک‌دانه رطب مرغوب دانه‌ای است که نیمی از آن خارک و نیمی رطب باشد که در اصطلاح محلی به آن دمباز می‌گویند.

مدیر جهادکشاورزی قیروکارزین ادامه داد: آفتاب داغ مناطق گرمسیری پس از مدتی خارک را تیره‌رنگ و آبدار کرده به رنگ قهوه‌ای روشن درمی‌آورد که به آن رطب می‌گویند و پس از گذشت گرمای هوا کم‌کم ثمره نخل، وارد مرحله آخر شده و میوه نهایی که همان خرما است تولید می‌شود.

این مقام مسئول در پایان افزود: خرما دارای 25 درصد ساکاروز، 50 درصد گلوکز و مواد آلبومینوئیدی، پکتین و آب بوده و همچنین دارای ویتامین‌های مختلف و مقداری املاح معدنی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها