خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام شاهمرادیاز اختصاص یک ردیف بودجه مستقل برای این شورا خبر داد و گفت: تا سال گذشته هیچ ردیف بوجه‌ای برای این شورا در نظرگرفته نشده بود اما سال گذشته یک ردیف اختصاص یافت که هنوز کامل نیست.
کد خبر: ۸۵۶۵۴۶۰
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور  در هشتاد و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس از اختصاص یک ردیف بودجه مستقل برای این شورا خبر داد و گفت: تا سال گذشته هیچ ردیف بوجه‌ای برای این شورا در نظرگرفته نشده بود اما سال گذشته یک ردیف اختصاص یافت که هنوز کامل نیست چون در دل فصل 5 وزارت ارشاد قرار دارد با اینکه ربطی به ارشاد ندارد.
وی افزود: البته سال گذشته وزیر ارشاد 2 میلیارد تومان به این شورا تخصیص دادند و ما نیز به فراخور استان‌ها میان آنان توزیع کردیم البته این بودجه نیز به حدی است که تنها بتواند جلسات این شورا برگزار کند وگرنه در حد اجرای برنامه‌های عملیاتی نیست.
شاهمرادی در ادامه سخنان خود گفت: فرهنگ خاص متعلق به نخبگان، فرهیختگان و دانشمندان یک جامعه است اما فرهنگی که اهمیت بیشتری دارد، فرهنگ عامه مردم است که لایه زیرین جامعه را تشکیل می‌دهد.
وی اضافه کرد: اگر به فرهنگ عامه مردم توجه نکنیم و عنایتی نداشته باشیم معلوم نیست که در انتها به کجا منتهی شویم لذا رهبر معظم انقلاب در سال 1364 به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور تشکیل شورای فرهنگ عمومی در کشور را صادر کردند.
شاهمرادی عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی در بالاترین سطح در مرکز وجود دارد و همه رؤسا و مسئولان فرهنگی کشور در آن شرکت می‌کنند و همچنین در همه استان‌ها در بالاترین سطح و بالاترین جمع مشورتی هر استان، نماینده ولی فقیه و استاندار وجود دارد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر اینکه این شورا زمانی اثرگذار است که طبق قاعده پیش رود، گفت: البته شورای مذکور در مرکز و استان‌ها دارای نقایصی است که امسال بازنگری در این زمینه انجام دادیم و مصوباتی را تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع این نقایص کردیم.
وی اظهار کرد:‌ یکی از ایراداتی که در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها وجود دارد این است که برخی از مطالبی در آن مطرح می‌شود که هیچ ربطی به شورای فرهنگ عمومی ندارد مثلاً سازمان تبلیغات وظیفه دارد که نسبت به محرم ورود داشته باشد و یا برگزاری یک همایش یا نمایشگاه مربوط به یک شهرداری، ارشاد و یا بسیج وظایف خاص آن‌هاست و ربطی به این شورا ندارد.
شاهمرادی با یادآوری اینکه استان فارس، مهد تمدن، شعر، فرهنگ و اندیشه ایران زمین است، گفت: به‌همین دلیل شورای فرهنگ عمومی این استان نیز باید در مباحث فرهنگی خود اولویت‌بندی انجام دهد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به وظایف این شورا عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سفرهای خراسان شمالی و رضوی بیاناتی را درباره سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بیان فرمودند که ما از این بیانات 48 سرفصل را استخراج کردیم و آنان را در اختیار دستگاه‌ها قرار دادیم تا اولویت‌های خود را مشخص کنند و سپس نتایج آن را اعلام کردند که طبق بررسی‌های انجام شده، مهم‌ترین و بالاترین و با اهمیت‌ترین مسئله در میان مسائل مطرح شده آنان، مسئله خانواده بود.
وی ادامه داد: در این راستا برنامه‌ریزی‌های مختلف در شورای فرهنگ عمومی از زمستان گذشته آغاز کردیم و پس از آن نیز مشکلات مربوط ازدواج و طلاق هم بررسی شد که دو سوم آن تمام شده است ضمن اینکه امسال جمع‌بندی بحث خانواده را به شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه می‌کنیم تا به همه دستگاه‌ها ابلاغ کنند.
شاهمرادی با بیان اینکه هر استانی باید به تناسب مسائل داخلی خودش بدان‌ها بپردازد، گفت: وظیفه شورای فرهنگ عمومی این است که در اولویت امر به اینگونه مسائل برسد که باید در ابتدا آمایش و آمار درستی داشته باشد یعنی مسئولان استان باید نسبت به مسائل خودشان همانگونه که هست آگاهی داشته باشند نه آن‌گونه که دوست دارند و فکر می‌کنند.
وی اضافه کرد: در مرحله بعد مسئولان باید به دنبال راهکار رفع و تأکید آن مسائل بگردند زیرا همه مسائل ناهنجاری نیست به عنوان مثال در استان فارس صله رحم یک هنجار بسیار خوب است که باید بر روی آن کار کرد البته ما بررسی در زمینه ناهنجاری‌های اجتماعی دادیم که سرفصل تمام آنان به دروغ بازمی‌گردد لذا اگر بتوانیم دروغ را کنار بگذاریم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
شاهمرادی همچنین، به پیشرفت‌های فناوری و تأثیرگذاری آن بر فرهنگ عمومی جامعه اشاره کرد و گفت: امروز نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی بر روی موبایل‌ها وجود دارد و ما نمی‌توانیم با آن‌ها مقابله کنیم و یا آن‌ها را محدود کنیم اما آیا باید آن‌ها رها کنیم در حالی که مشاهده می‌کنیم که چه لطمه‌ای به نسل جوان ما زده است؟.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ابراز کرد: امروزه در آمارهای ما تأثیرگذار اول بر روی افراد، خانواده نیست بلکه این بنیان در رده پنجم قرار گرفته است و تأثیرگذار اول دنیای مجازی و سپس دوست و رفیق و اجتماع است که این مسئله خود یک مصیبت است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها