خبرهای داغ:
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: دبیر شورای فرهنگ عمومی هر استان، مسئول قرآنی آن استان نیز است اما در دوره کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیلاتی را در درون خود قرار داده که تقسیم بودجه‌های قرآنی را آن‌جا قرار داده است.
کد خبر: ۸۵۶۵۴۷۰
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی 10 وظیفه اصلی دارد، گفت: این شورا در واقع یک شورای بالادستی است که جزء مهم‌ترین شورای اقماری شوای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود.
وی افزود: در سال 1364 مقام معظم رهبری ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عهده داشتند و با توجه به نیاز جامعه نسبت به بحث فرهنگی عمومی جامعه در بالاترین رده و موثرترین افراد اجرایی هر استان شورای فرهنگ عمومی را تبیین و تعریف کردند.

عضویت 10 هزار نفر در شوراهای فرهنگ عمومی کشور
شاهمرادی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی یک خانواده بزرگ 10 هزار نفره در سراسر کشور است که در همه استان‌ها و بسیاری از شهرستان‌ها و حتی بخش‌ها تشکیل می‌شود، گفت: این شورا در مرکز هر استان 22 عضو داشته و در مرکز 32 عضو دارد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ابراز کرد: این شورا وظیفه دارد تا نبض فرهنگی جامعه را شناخته، راهکار ارائه داده و پژوهشگری و آینده‌نگری برای آن داشته و آن را تبیین کند. مهم این نیست که ما در کجا ایستاده‌ایم و مهم این است که ما با امکانات خود به کدام نقطه می‌خواهیم برویم لذا این شورا باید برای رفتن به نقاط درست که با انگیزه‌های علمی، اسلامی، فرهنگی و بومی ما همسازگاری دارد، ریل گذاری کند.

رسیدگی به مسائل کلان؛ از وظایف مهم شوراهای استان‌ها
وی، رسیدگی به مسائل کلان را یکی از وظایف مهم شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها دانست و گفت: این مفهوم بدان معناست که شورای فرهنگ عمومی باید حال و هوای جامعه را درست بشناسد و آمار دقیق داشته باشد و تصمیم‌های گروهی، فردی و جناحی نگیرد بلکه تصمیم‌هایش برای عام جامعه تأثیرگذار باشد.
شاهمرادی خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی یک دبیرخانه برای تشکیلات جلسات خود دارد و دبیر این دبیرخانه مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما حیثیت این دبیر از بابت این نیست که مدیرکل، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است بلکه حیثیت به دلیل این است که دبیر این شوراست یعنی همه دستگاه‌های زیرمجموعه شورای فرهنگ عمومی باید تحت لوای این دبیر برنامه‌های جلسات پیگیری کنند و دبیر نیز باید سازوکاری داشته باشد که این مسئله وظیفه ماست تا آن سازوکار را فراهم کنیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: دبیر این شورا باید بتواند از افکار نخبگان، اساتید، جامعه‌شناسان، مردم‌شناسان، فرهنگیان، دین‌شناسان و کسانی که با مقوله فرهنگ و اجتماع و مردم آگاهی درست دارند، استفاده کند و مطالب را قبل از جلسات شورا تبیین کند تا اعضای شورا هم راجع به آن فکر کنند و در درون شورا به بحث و گفت‌وگو گذاشته و خروجی داشته باشد اگر این روند درست باشد خروجی آن هم توسط استاندار ابلاغ می‌شود و آن استان موظف به اجرایی شدن مصوبات این شوراست.

مسائل فرهنگی دیربازده هستند
وی با یادآوری اینکه مسائل فرهنگی دیربازده است، گفت: این‌گونه نیست که اگر چند جلسه تشکیل و تصمیم گرفته شد بازخورد و نتیجه آن را در زمان نزدیک ببینیم بلکه همچنان که فرهنگ برگرفته از باورها و آداب و رسوم گذشتگان و عملکرد خود ماست که تبدیل به فرهنگ عمومی شده است، تغییر و تحول آن نیز احتیاج به زمان دارد.
شاهمرادی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص نحوه ارتباط این شورا در خصوص تخصیص بودجه‌های قرآنی متناسب با نیازهای استان‌ها گفت: دبیر شورای فرهنگ عمومی هر استان، مسئول قرآنی آن استان نیز است اما در دوره کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی یک تشکیلاتی را در درون خود قرار داده که تقسیم بودجه‌های قرآنی را آن‌جا قرار داده است.
وی با بیان اینکه این تشکیلات از شورای فرهنگ عمومی منفک هستند، گفت: ما متولیان فرهنگی زیادی در کشور داریم و این مسئله مختص ارشاد یا شورای فرهنگ عمومی نیست بلکه همه دستگاه‌ها برای خود به نحوی به این مسئله ورود دارند که البته این مسئله می‌تواند مثبت یا منفی باشد و اگر هماهنگی‌ها و هم‌افزایی‌ها درست انجام شود نقطه قوت است اما اگر مرکز اختلاف نظر و مرکز تشتت آرا باشد می‌تواند منفی باشد.

برخی فعالیت‌های قرآنی وظیفه ذاتی دستگاه‌هاست
وی ادامه داد: البته مباحثی که در استان‌ها لازم‌الاجراست باید در شورای فرهنگ عمومی مطرح شود اما برخی از مسائل نیز وظیفه ذاتی آن دستگاه است مثلاً معاونت قرآن وزارت ارشاد یکسری وظایف ذاتی دارد که نیازی به شورای فرهگ عمومی ندارد و در آنجا برنامه‌های خود را طرح‌ریزی، تصویب، عملیاتی و برای آن بودجه قرار می‌دهد و ملزوماً این نیست که این برنامه‌ها در شورای فرهنگ عمومی مصوب شده باشد.
شاهمرادی در ادامه با اشاره به موازی کاری دستگاه‌های فرهنگی عنوان کرد: انقلاب ما می‌طلبد که چنین نهادهایی به طور موازی داشته باشیم و این درست است اما آن چیزی کار را خراب می‌کند آن است که نهادهای فرهنگی در کار همدیگر دخالت کنند وگرنه سازمان تبلیغات باید به قوت خود باقی باشد و قطعاً وزارت ارشاد نمی‌تواند کار سازمان تبلیغات را انجام دهد.

شورای فرهنگ عمومی زیرنظر ارشاد نیست
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه در استان‌ها نقش بالادستی تمام مسائل را شورای فرهنگ عمومی ایفا می‌کند، یعنی سازمان‌های مختلف اعم از بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت ارشاد و غیره درون این شورا هستند، گفت: البته شورای فرهنگ عمومی نیز زیرنظر ارشاد نیست بلکه مستقل است اما تصمیماتی که در شورای فرهنگ عمومی مصوب می‌شود لازم الاجراست.
وی در ادامه به اقدامات این شورا در خصوص عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی مصوبه عفاف و حجاب دارد که سال‌ها بر روی آن کار کرده و در آن برای همه دستگاه‌ها تکلیف مشخص کرده است.
شاهمرادی خاطرنشان کرد: البته باید این مسئله را در نظر داشت که بسیاری از خانم‌هایی که وضع حجابشان خوب نیست یعنی مورد قبول نظام جمهوری اسلامی نیست اینگونه نیست که بی‌عفت باشند بلکه بعضاً مورد غفلت واقع شده‌اند لذا نباید همه را با یک چوب راند اما نظام جمهوری اسلامی، شهدا و متدینان انتظارشان بیش از وضع موجود است به همین دلیل شورای فرهگ عمومی جلساتی را مفصل تشکیل داده و تکلیف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را به عنوان مصوبه به دستگاه‌ها ابلاغ کرده است و اکنون باید پیگیر اجرا شدن مصوبه عفاف و حجاب باشیم.
وی با یادآوری اینکه وظیفه این شورا بررسی و مصوبه است و اجرای آن به عهده دستگاه‌های مختلف است، افزود: در خصوص عفاف و حجاب تمام دستگاه‌ها وظیفه داشته و مسئولیت دارند و همگان باید مصوبات شورای فرهنگ عمومی در این خصوص را عملیاتی کنند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین در پاسخ به اینکه سیاست تا چه حد بر روی فرهنگ تأثیرگذار است؟ گفت: اگر سیاست ما عین دیانت ما باشد که قطعاً همه تأثیری دارد اما اگر منظور سیاسی بازی باشد، تأثیر منفی دارد.

فرهنگ را باید از دریچه دین نگاه کرد
وی با تأکید بر اینکه مقوله فرهنگ را باید از دریچه فرهنگ دینی ببینیم، گفت: فرهنگ این مرزوبوم دینی است و مردم این کشور نشان داده‌اند که بالاترین عیار هنری خود را در خدمت تفکرات دینی و اعتقادی قرار داده‌اند، پس فرهنگ، اشعار، هنرها و هر چیز دیگری در این کشور متأثر از آموز‌ه‌های قرآن و اهل بیت(ع) بوده است به عنوان مثال اشعار حافظ و سعدی چیزی جز مفاهیم قرآنی و تعالیم اهل بیت(ع) نیست البته باید در نظر داشت که هنر وقتی در خدمت دین و اعتقادات قرار گرفت پاینده، بالنده و ماندگار می‌شود.
شاهمرادی همچنین به نقش مساجد در شکل‌گیری فرهنگ اشاره کرد و گفت: ظرف این چند سال بیش از 20 هزار کانون فرهنگی در مساجد کشور راه‌اندازی شده که در آنان جوانان ما با روحانیت ارتباط دارند لذا آنقدر که این کانون‌های مساجد بر روی فرهنگ عمومی جامعه تأثیرگذار بوده‌اند شاید هیچ دستگاهی دیگری نبوده است زیرا آنان موجب پیوند نسل نو با مساجد شده‌اند که البته این کانون ها نیز یکی از زیرمجموعه‌های شورای فرهنگ عمومی هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها