رنگ آمیزی موزهای وارداتی با گاز هیتلن

رئیس اتحادیه میوه وسبزی بیان کرد: انتقال موزهای وارداتی با کامیون های چادری تاثیری در فساد پذیری میوه ندارد.
کد خبر: ۸۵۶۵۷۵۴
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج ، از گذشته تا کنون موز میزبان مجالس غم و شادی ما بوده و واردات آن براساس مصرف داخل صورت گرفته، از سویی در گذشته این واردات گلوگاهی داشته که در حال حاضر همه افراد از طریق ترکیه میتوانند اقدام به واردات آن کنند.

براساس این گزارش؛ واردات موز از حدود دو ماه گذشته بین سرمایه گذاران اصلی و جزئی محلی برای رقابتی شده، زیرا قیمت تمام شده بین حدود ۲هزار و ۹۰۰ الی ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی بیش از سه ماه است که به قیمت ۲هزار و ۸۰۰ الی ۳هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می رسد و تنها سرمایه گذاران اصلی، می توانند در این میدان به سبب ضررو زیان وارده دوام بیارند.

البته لازم به ذکر است که فصل تابستان و کاهش سطح قیمت جهانی در قیمت فروش محصول تاثیر گذار بوده که البته با ورود به فصل پاییز مطمئناً قیمت محصول افزایش پیدا میکند.

 بر اساس آمار گمرگ در پنج ماه نخست سال جاری 238.5 هزار تن موز سبز یا خشک کرده به ارزش 183.6 میلیون دلار به کشور وارد شده که واردات این کالا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 50.29 درصد و از نظر ارزشی 13.42 درصد افزایش را نشان میدهد.

در همین راستا؛ طی تماس های تلفنی نماینده کامیون‌داران مطلع شدیم که در گذشته واردات موز با کشتی‌های یخچال دار به مرز ترکیه و از آنجا با کامیون‌های یخچال دار ترک به مرز بازرگان و به سمت سردخانه کشور انتقال داده شده اما از تاریخ 14 مرداد 94 ورود کامیون‌های یخچال‌دار ترک، ممنوع شده که براساس آن بار موز از طریق کامیون‌های چادری به سردخانه‌های کشور منتقل شده و در ظاهر آن به سبب کال بودن تغییری ایجاد نکرده اما از سویی این دمای بالا  میتواند موجب فساد پذیری و تغییرات شیمیایی در میوه شود.

که در این راستا، حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در این خصوص اظهار داشت: موزهای وارداتی کاملا کال ومانند خیار سبز بوده وانتقال آن به سردخانه های کشور با کامیون‌های چادری مسبب تغییرات شیمیایی و فساد پذیری میوه نخواهد شد.

 وی بیان کرد: اگر با کامیون‌های یخچال‌دار واردات موز به سردخانه ها صورت گیرد بهتر است اما با وجود مشکل ممنوعیت ورود کامیون‌ها تنها ممکن است بخشی از موزها  که دیر برداشت شده شته‌هایی در آن ایجاد شود که در بازار تمایل به خرید آن کمتر باشد.

مهاجران افزود: پس از واردات موز و انتقال آن به سردخانه‌های کشور بعد از 25 روز آن‌ها به سالن‌ها انتقال داده شده و با استفاده از گاز هیتلن رنگ‌آمیزی شده به گونه‌ای که این رنگ‌آمیزی در مغز میوه تاثیری ندارد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تصریح کرد: از سالیان گذشته با ترکیه نسبت به ترانزیت و حمل بار با کامیون ترک مشکلاتی داریم در حالیکه این امور به تصمیمات گمرکات بستگی دارد.

وی در پایان گفت: حرارت دمای هوا به هیج وجه تاثیری در خرابی و تغییر شیمیایی آن ندارد زیرا محصول صیفی جات و سبزی از ورامین به سمت بوشهر و شیراز و از آنجا به دبی انتقال داده شده در صورتی که گرمای بالای دمای کشور در خرابی آن تاثیری ندارد.

بر اساس این گزارش؛ ورود کامیون‌های ترک به کشور از تاریخ 14 مرداد 94 ممنوع شده و از آن تاریخ به بعد واردات موز به سردخانه‌های کشور از طریق کامیون‌های چادری صورت می گیرد و از طرفی انتقال میوه توسط این کامیون‌ها با توجه به دمای هوا تغییری در فسادپذیری آن نداشته و تنها ممکن است به سبب تاخیر در برداشت شته‌هایی در آن ایجاد شود که بازار و مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید آن نداشته باشند.
ارسال نظرات