با گذشت چند ساعت از توافق گازی ایران-اسپانیا به‌منظور انتقال گاز پارس جنوبی در قالب محموله‌های LNG، مدیرعامل OMV اتریش به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع کننده گاز اروپا هم به تهران آمد.
کد خبر: ۸۵۶۵۷۷۲
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱

به گزارش  خبرگزاری بسیج، پس از توافق جدید گازی ایران و اسپانیا به منظور انتقال گازهای ترش پارس جنوبی در قالب محموله‌های ال. ان. جی در پایانه‌های این کشور اروپایی، مدیرعامل OMV اتریش به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های توزیع کننده گاز اروپا در سفری فوری خود را به تهران رسانده است.

بر این اساس سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن کاهش سودآوری سرمایه گذاری در طرح‌های مختلف نفت و گاز جهان یکی از مهمترین دلایل سفر مدیرعامل شرکت OMV به تهران به شمار می رود.

این موضوع مورد اشاره مستقیم «راینر سیله» مدیرعامل شرکت OMV اتریش هم قرار گرفته به طوری‌که وی در گفتگو با رویترز تاکید کرده است: «ما به دنبال محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های خود به دلیل افت قیمت‌های جهانی نفت خام هستیم.»

از این رو پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۶ شهریور ماه دور جدید مذاکرات ایران و شرکت OMV اتریش با محور صادرات، انتقال و ترانزیت گاز ایران در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تهران آغاز شده است.

با این وجود در کنار سرمایه گذاری در میادین سودآور نفت و گاز ایران، انتقال، ترانزیت و توزیع گازهای ترش پارس جنوبی یکی دیگر از محورهای سفر مدیرعامل شرکت OMV اتریش به تهران است.

این شرکت اتریشی یکی از سهامداران خط لوله ناباکو در ردیف بزرگترین توزیع کنندگان گاز طبیعی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارد که در کشورهای مختلف اروپایی از ترکیه تا اتریش شبکه انتقال و توزیع گاز طبیعی در اختیار دارد.

این شرکت چند ملیتی بازار نفت و گاز جهان در کنار شرکت‌هایی همچون MOL مجارستان، RWE آلمان، بوتاش  ترکیه، انرژی هولدینگ بلغارستان و ترانس‌گاز رومانی، قرار بود با واردات گاز از کشورهای حاشیه دریای خزر همچون آذربایجان، ایران و ترکمنستان میزان وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه را کاهش دهند.

با این وجود به دلیل ناکافی بودن حجم ذخایر گاز جمهوری آذربایجان، تحریم ایران، در نهایت اجرای خط لوله ناباکو به عنوان یکی از رقبای گازی روسها متوقف و سپس به حالت تعلیق درآمد.

تا پیش از شکل گیری کنسرسیوم خط لوله ناباکو با مشارکت  OMV، این شرکت اتریشی سال ۱۳۸۶ تفاهم نامه‌ای با شرکت ملی نفت ایران به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالادستی همچون فازهای پارس جنوبی، خرید ال. ان. جی و ترانزیت و صادرات گاز طبیعی ایران امضا کرده بود.

بنا به این گزارش ، با افزایش تحریم‌های بین‌المللی، شرکت OMV اتریش که مذاکرات متعددی با مدیران شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی صادرات گاز و برخی از شرکت‌های پیمانکاری برای مشارکت در توسعه پارس جنوبی و اجرای برخی از مفاد تفاهم نامه انجام داده بود، ادامه مذاکرات نفتی و گازی با ایران را متوقف کرد.

در شرایط فعلی شرکت OMV اتریش در کشورهای مختلف اروپایی همچون ترکیه، جمهوری چک، آلمان، اتریش، مجارستان، رومانی، اسلوونی، اسلواکی، صربستان، بلغارستان، نروژ و اسلواکی دارای شبکه توزیع، انتقال و مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی است.

از سوی دیگر با توجه به وضعیت نامشخص مهمترین پروژه‌های کاهش وابستگی گازی اتحادیه اروپا به روسیه همچون " ترانس آناتولین" در صورت توافق‌های آینده شرکت ملی نفت ایران و شرکت OMV، این توافق می‌تواند به منزله ورود گازهای ترش پارس جنوبی به قاره سبز باشد.

پیش از این ایران به منظور ترانزیت گاز خود از مسیر ترکیه به اروپا به توافق نهایی دست یافته بود و حتی پارلمان ترکیه مجوز برای ترانزیت گاز ایران به یونان و سوئیس را صادر کرده بود از این رو ترکیه می تواند کریدور ایران برای تحویل گاز به OMV اتریش باشد.

ارسال نظرات