بررسي رقم قراردادهاي بازيكنان و مربيان ليگ برتر فوتبال در ليگ پانزدهم
طبق ليست اعلام شده برانكو ايوانكوويچ با قرارداد يك ميليارد و 820 ميليوني گران‌ترين قرارداد را بين فوتبالي‌ها دارد و حمزه يونس از تراكتورسازي هم با يك ميليارد و 360 ميليون گران‌ترين بازيكن ليگ است.
کد خبر: ۸۵۶۵۸۴۶
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
خبرگزاری بسیج- گروه ورزشی: «ميلياردي پول مي‌گيرند اما ريالي فوتبال بازي مي‌كنند!» اين را برخي هواداران فوتبال مي‌گويند، فوتبالي‌هاي دوآتشه‌اي كه در گرما و سرما روي سكوها تيم‌هاي محبوبشان را تشويق مي‌كنند. حالا اما چند سالي است كه آنها هم فوتبال‌زده شده‌اند، فوتبال‌هاي بي‌كيفيت و فوتباليست‌هاي آماتور سبب شده تا آنها از استاديوم‌ها دور شوند. با اين حال هر چقدر در سال‌هاي اخير از تعداد تماشاگران فوتبال كشور كم شده، در مقابل، صفرهاي قراردادهاي بازيكنان صعود موشكي داشته و چند سالي است كه بازيكناني كه براي خودشان اسمي دست و پا كرده‌اند كمتر از يك ميليارد براي يك سال پول نمي‌گيرند و همين افزايش بي‌رويه قراردادهاي فوتباليست‌ها آن هم در شرايطي كه كشور در سال‌هاي اخير در بحران اقتصادي بوده است، انتقادهاي زيادي را متوجه مسئولان وزارت ورزش، فدراسيون فوتبال و باشگاه‌ها كرده كه چرا از حساب دولت و بيت‌المال پول‌هاي ميلياردي به فوتبالي‌ها پرداخت مي‌شود، آن هم در شرايطي كه برخلاف رقم قرارداد بازيكنان، كيفيت فوتبال ايران سال به سال در حال افت است. با اين حال اين انتقادها نتيجه‌اي نداشته و با توجه به اعلام ليست قراردادهاي فصل جديد از سوي سازمان ليگ، باشگاه‌هاي دولتي در ليگ برتر پانزدهم هم همچنان از بودجه عمومي كشور قراردادهاي ميلياردي و چند صد ميليوني با بازيكنان و مربيان بسته‌اند. 
  
يك خارجي گران‌ترين بازيكن است
با توجه به ليست اعلام شده، شايد براي همه جالب باشد كه بدانند گران‌ترين قرارداد بازيكن ليگ ايران متعلق به چه كسي است؟ اگر فصل گذشته آندو با قراردادي يك ميليارد و 800 ميليوني، گران‌ترين بازيكن بود، در فصل جديد اين عنوان به حمزه يونس، مهاجم تراكتورسازي رسيده است. مهاجم 29 ساله تونسي با يك ميليارد و 360 ميليون بيشترين رقم قرارداد را بين بازيكنان ليگ دارد. اين مهاجم 186 سانتي‌متري كه پيش از آمدن به ايران در ليگ بلغارستان بازي مي‌كرد، فصل گذشته مقابل رئال‌مادريد در ليگ قهرمانان اروپا به ميدان رفت و در برابر ليورپول هم يك پاس گل زيبا را به تيمش هديه كرد. پس از او احسان حاج‌صفي كه چند هفته بعد از شروع ليگ به يك تيم دسته دومي آلمان پيوست با يك ميليارد و 350 ميليون دومين بازيكن گران ليگ است. عبدالله كرمي هم از سپاهان با يك ميليارد و 300 ميليون سومين بازيكن گران ليگ است. اين در حالي است كه ارزان‌ترين بازيكن ليگ، يما ميرزازاد دروازه‌بان 18 ساله تيم ملوان انزلي است كه جلوي قراردادش عدد صفر درج شده است.
  
پرسپوليس ركورددار گران‌ترين مربي
اما برخلاف بقيه دنيا كه معمولاً بازيكنان گران‌ترين قراردادها را مي‌بندند، در ايران اين موضوع برعكس شده است و مانند سال گذشته يك سرمربي بيشترين رقم دريافتي را دارد و البته اين ركورد مانند فصل پيش در اختيار پرسپوليسي‌هاست كه فصل پيش دايي با قرارداد يك ميليارد و 800 ميليوني بيشترين قرارداد را در ليگ داشت. در ليگ پانزدهم هم برانكو ايوانكوويچ سرمربي پرسپوليس به‌رغم نتايج ضعيف با قرارداد يك ميليارد و 820 ميليون توماني، گران‌ترين مربي اين فصل ليگ فوتبال ايران است. ضمن اينكه هموطن وي دراگان اسكوچيچ با قراردادي به مبلغ يك ميليارد و 500ميليون تومان دومين مربي گرانقيمت ليگ‌برتر فوتبال ايران محسوب مي‌شود. رتبه سوم در بين سرمربي‌ها به يحيي گل‌محمدي مي‌‌رسد كه با يك ميليارد و 250 ميليون تومان گرانقيمت‌ترين مربي ايراني ليگ است. نكته جالب در اين جدول رقم قرارداد عليرضا منصوريان سرمربي نفتي‌هاست كه مبلغ آن 435 ميليون تومان قيد شده كه مثل ساير ارقام اعلام شده از سوي باشگاه نفت عجيب به نظر مي‌‌رسد. در بين مربي‌هاي اين فصل پرويز مظلومي هم 700 ميليون تومان گرفته كه با توجه به جميع شرايط براي اين مربي رقم خوبي محسوب مي‌‌شده است.
   
بيسكوئيت‌خواران ميلياردي
سرخابي‌ها هم با وجود مشكلات مالي در بستن قراردادها حسابي دست و دلباز بوده‌اند. طبق ليست اعلام شده، در استقلال سيدمهدي رحمتي، جاسم كرار، اميد ابراهيمي و خسرو حيدري هر كدام با يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان بيشترين رقم قرارداد را دارند و در پرسپوليس  كه بازيكنان اين تيم پس از بازي با فولاد در ليگ، با توجه به بي پولي اين تيم، بجاي شام بيسكويت خورده بودند هم مايكل اومانيا با يك ميليارد و ۱۸۰ ميليون تومان بيشترين قرارداد را دارد و پس از او رامين رضاييان، محسن بنگر با ۹۵۰ ميليون هستند. سوشا مكاني هم با ۹۱۰ ميليوني، در رده بعدي است. 
   
قرارداد يك ميليون و پانصدي سربازها
نكته جالب در ليست قراردادهاي اعلام شده، رقم قرارداد بازيكنان سرباز است، بازيكنان سرشناسي كه با توجه باطل شدن كارت‌هاي پايان خدمتشان حالا در تيم‌هاي نظامي يعني ملوان و تراكتور بازي مي‌كنند. بازيكناني مانند بختيار رحماني، سروش رفيعي، سينا عشوري، شجاع خليل‌زاده و علي حمودي كه تا فصل پيش قرارداد چند صد ميليوني مي‌بستند در فصل جديد يك ميليون و 500 هزار تومان قرارداد بسته‌اند. در انزلي انگار وضع بازيكنان سرباز بهتر است و بازيكناني مانند آرش افشين و حسين ماهيني 6 ميليون دريافت مي‌كنند. 
ارسال نظرات