مجمع جهانی اقتصاد با بیان اینکه 59 درصد انرژی مصرفی دنیا تجدیدپذیر است،‌فهرست 23 کشوری که بیشترین تولید انرژی پاک را در دنیا دارند، اعلام کرد، نروژ با تولید 65.5 درصد انرژی پاک در جایگاه نخست قرار دارد، ایران در این فهرست جایی ندارد.
کد خبر: ۸۵۶۵۸۵۸
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجمع جهانی اقتصاد به تازگی اعلام کرده است خبر بازگشایی نخستین فرودگاه در هند که با انرژی تجدیدپذیر فعالیت می‌کند، موجب فعالیت گسترده‌ تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان شده است. در حال حاضر 59 درصد انرژی‌های مصرفی جهان از نوع انرژی پاک یا تجدیدپذیر است.

بر اساس این گزارش، شبکه سیاست انرژی تجدیدپذیر جهان نشان می‌دهد در سال 2014 حدود 27.7 درصد ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر جهان استفاده شد.

همچنین مجمع جهانی اقتصاد فهرستی از کشورهایی که از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند و میزان تولید آنها را اعلام کرده است.

بر این اساس نروژ با تولید 65.5 درصد انرژی تجدیدپذیر از کل انرژی مصرفی این کشور در جایگاه نخست قرار دارد. سوئد با تولید 52 درصد در جایگاه دوم، لاتیوا با تولید 37 درصد از انرژی مصرفی این کشور در جایگاه سوم، فنلاند با 37 درصد در جایگاه چهارم و کاستاریکا با تولید 37 درصد انرژی تجدیدپذیر در جایگاه پنجم قرار دارد.

همچنین کشورهای اتریش، تانزانیا، دانمارک، پرتغال، استونی، رومانی، لیتوانی، اسلوونی، بلغارستان، کرواسی، ایتالیا، اسپانیا، یونان، فرانسه، جمهوری چک، لهستان، آلمان و زامبیا در جایگاه‌های ششم تا بیست و سوم قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، سالانه در جهان 657 گیگابایت انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود که سهم کشورهای اتحادیه یورو 255 گیگابایت و کشورهای عضو بریکس 206 گیگابایت است.

انرژی‌های تجدیدپذیر معمولاً از نوع بادی، خورشیدی، زیستی، زمین گرمایی و از طریق موج اقیانوس‌ها است. بیشترین نوع انرژی پاک در جهان از انرژی باد به دست می‌آید.

بر اساس این گزارش،‌ چین، آمریکا، آلمان،‌ایتالیا،اسپانیا،‌ژاپن و هند بیشترین ظرفیت تولید انرژی پاک و تجدید‌پذیر را دارند.

بنا به این گزارش ،‌ظرفیت تولید برق در ایران از منابع انرژیهای تجدیدپذیر بدون احتساب ظرفیت ٩ هزار مگاواتی نیروگاه های برق– آبی، حدود ١٥٥ مگاوات است که ٠,٣ درصد از ظرفیت تولید برق کشور را شامل می شود. در این میان انرژی باد و ژئوترمال با مقادیر٩٨ و ٥٥  مگاوات، سهم  عمده را به خود اختصاص داده اند و سهم انرژی خورشیدی بسیار ناچیز است.

ارسال نظرات