سید علی افزود: این جمله صفدرحسینی که گفته بانک مرکزی منابع این صندوق را در جای دیگری سرمایه‌گذاری می کند، به نظر من صحیح نیست چراکه بانک مرکزی حق ندارد با منابع صندوق توسعه ملی فاینانس کند.
کد خبر: ۸۵۶۶۱۷۵
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، سید کمال سید علی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در خصوص اختلافات یک هفته اخیر میان صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی اظهار کرد: منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک مرکزی و به صورت مشاع است، و طبق قانون ، 23.5 درصد منابع بانک مرکزی متعلق به صندوق توسعه ملی است.

وی افزود: اگر صندوق توسعه ملی درخواستهایی نظیر تامین اعتبار برای پروژه و یا قراردادی داشته باشد، بانک مرکزی موظف است این اعتبار را در اختیارش قرار دهد، کما اینکه من فکر می کنم، تاکنون هم شیوه ارتباط میان صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی به همین منوال بوده است.

معاون اسبق بانک مرکزی در خصوص استقلال منابع بانک مرکزی تصریح کرد: در این مقطع که هنوز پولهای بلوکه شده آزاد نشده، زود است که بخواهیم مدیریت پولهای صندوق توسعه ملی را به خودش بسپاریم و حساب های صندوق حسابهای صندوق را از بانک مرکزی جدا کنیم.

سید علی خاطرنشان کرد: طبق قانون از میزان درآمدهای بانک مرکزی 23.5 درصد به صندوق توسعه ملی اختصاص دارد و این درآمدها چه به صورت یورو باشد، چه به صورت پولهای بلوکه شده ما در چین باشد، چه به صورت دلارهای آزاد، چه به صورت ارز آزاد و مبادله ای باشد و چه به صورت پول کشور کره و روپیه هند باشد و در جاهای مختلف رفته دنیا رفته باشد، براساس قانون  متعلق به صندوق توسعه ملی است و اگر صندوق این منایع را تقاضا کرد بانک مرکزی موظف آنها را به صندوق بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که " صفدر حسینی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادعا کرده که بانک مرکزی منابع صندوق را برای اولویتهای دلخواه خودش هزینه می کند، نظر شما چیست؟ " تصریح کرد: سرمایه گذاری هایی که بانک مرکزی کرده اجباری است و تا آنجا که من اطلاع دارم، این نهاد اصلا سرمایه گذاری نکرده است، در حال حاضر بیشتر پول بانک مرکزی در هند، چین و کره جنوبی است، پس بانک مرکزی با انتخاب خودش سرمایه گذاری نمی کند، چون در حال حاضر  بانکهای درجه یک اروپایی سرمایه گذاری را از ما قبول نمی کنند و پولهای ما را نمی پذیرند.

سیدعلی خاطرنشان کرد: ولی در هر صورت بانک مرکزی حق ندارد، با منابع صندوق توسعه ملی فاینانس کند و برای این کار باید اجازه های لازم را از مسئولان صندوق بگیرد.

وی در واکنش به جمله صفدر حسینی که گفته بود "بانک مرکزی در دستیابی بخش خصوصی به منابع صندوق سنگ اندازی می کند: گفت: منابع صندوق توسعه ملی توسط بانک مرکزی حفظ شده و این صندوق باتوجه به سهم قانونی اش از منابع بانک مرکزی هرجایی که تشخیص دهد که باید در آنجا سرمایه گذاری انجام شود، بانک مرکزی موظف است آن را در اختیار صندوق قرار دهد، اما این جمله صفدر حسینی که گفته بانک مرکزی منابع این صندوق را در جای دیگری سرمایه گذاری می کند، به نظر من صحیح نیست.

معاون اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در منازعه بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی حق با بانک مرکزی است و توضیحات کامیاب کامل بود، زیرا به نظر من بانک مرکزی کار غیر قانونی نمی کند.
ارسال نظرات