یک استاد علوم ارتباطات :

اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، مانع رانت‌های اطلاعاتی می‌شود

یک استاد علوم ارتباطات با اشاره اینکه برای اجرای هر قانونی نیاز به ضمانت اجرایی است، گفت: اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، جلوی رانت‌های اطلاعاتی را می‌گیرد.
کد خبر: ۸۵۶۶۱۹۰
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

به گزارش بسیج، داود زارعیان در خصوص مفاد قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و بستر اجرایی شدن آن، اظهار کرد: این قانون در دنیا عمری حدود 100 سال دارد و در قوانین حقوقی فرانسه و آمریکا از سال 1912 وضع و بعد از جنگ جهانی دوم به صورت جدی اجرایی شد.

وی ادامه داد: اجرای این قانون می‌تواند جلوی سوءاستفاده و رانت‌های اطلاعاتی را بگیرد اما باید توجه کنیم که برای موفقیت در اجرای قوانین به جز تصویب قانون نیاز به ضمانت اجرایی داریم. همانطور که معتقدیم دزدی بد است و برای ضمانت اجرایی قوانین مربوط به آن جریمه‌هایی مانند حبس و رد مال در نظر گرفته شده است، برای این  قانون نیز باید ضمانت اجرایی درنظر بگیریم.

این استاد علوم ارتباطات با اشاره به اینکه در برخی از موارد این قانون به ضمانت اجرایی و جریمه افراد متخلف اشاره شده است، افزود: در اجرای این قانون با مقاومت‌هایی مواجه خواهیم بود که باید از طریق نهادهای مسئول پیگیری شود. اجرای این قانون باعث می‌شود رانت‌های اطلاعاتی از بین برود و مردم با اطلاعات درست تصمیم بگیرند، البته بعد از اجرای این قانون می‌توان تاثیر آن را بر مسائل اقتصادی مشاهده کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار