رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از بی‌توجهی مدیریت شهری به صیانت از باغ‌های تهران گفت: با وجود تصویب ناپلئونی یک فوریت طرح صیانت از باغات به کمک رئیس شورای شهر، چرا برخی از نمایندگان مردم به آن رأی ندادند؟
کد خبر: ۸۵۶۶۲۴۷
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

به گزارش بسیج، محمد حقانی در جریان یکصد و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به جایگاه و شأن قانونی شوراها اشاره کرد و گفت: مطابق با قانون و نگاه امام خمینی(ره) کارویژه‌های نظارت و مقررات گزاری شورای شهر بر تمام دستگاه‌ها و مدیران اجرایی شهر، ساری و جاری است اما آیا شورای کنونی تهران هیچ نسبتی با این جایگاه دارد؟ 

وی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری در اصل 136 برنامه سوم، اصل 137 برنامه چهارم و اصل 173 برنامه پنجم توسعه مورد تأکید بوده است از عدم پیگیری این امر مهم در شورای شهر و دولت انتقاد کرد و گفت: در چنین شرایطی آیا ما واقعا توانسته‌ایم حتی در مقام شورای شهرداری هم تمام قد حضور پررنگی داشته باشیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از این‌که دولت‌ها با کلان شهر تهران در مواجهه با مشکلات و نارسایی‌های موجود، مانند یک شهر 5 هزار نفره برخورد می‌کنند، افزود: قرار نبود دستور کارهای شورای شهر به جای مشکلات اصلی تهران مسائل موردی و یا امور داخلی شهرداری باشد.

وی خواستار انتقال شعارها درباره محیط زیست شهری و تحقق آسمانی آبی زمین پاک از روی بیلبورد به نسخه عملی شد و گفت: آیا برای تحقق این امر راهی به جز توسعه مترو و کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی داریم؟

حقانی تأکید کرد: شفاف‌سازی، چابک‌سازی، جلوگیری از ریخت و پاش‌ها، انسان‌گرایی به جای ماشین‌گرایی، پایدارسازی درآمد، و کاهش تدریجی فروش تراکم باید جایگزین برخی لوایح و طرح‌های خلق‌الساعه شود.

وی در ادامه با طرح این سوال که تاکنون چند طرح و لایحه مورد تصویب قرار گرفته و چند درصد آن‌ها اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: آیا از سازوکارهای نحوه هزینه کرد 12 هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری که توسط سازمان ها و شرکت‌ها کارسازی می‌شود، هیچ اطلاعات فنی و کارشناسی داریم؟ این عدد جدای از بودجه مصوب سازمان‌ها و شرکت‌هاست.

حقانی با اشاره به این‌که ما وظیفه داریم بر حسن اداره منابع، امور مال و حفظ سرمایه و دارایی‌های شهرداری نظارت کنیم و با اشتباهات و تخلفات احتمالی برخورد کنیم، گفت: در این حال کدام گزارش حسابرسی یا بازرسی سنواتی از شهرداری در زمان مناسب مورد رسیدگی قرار گرفته است. چرا سال‌های سال است که نکات مندرج در گزارش‌های حسابرسی تکرار می‌شود و عزمی برای بهبود و اصلاح آن‌ها نیست.

وی در ادامه افزود: کدام ذی‌حسابی می‌تواند از لحاظ استخدامی زیرنظر نهاد اجرایی باشد و حقوق و مزایایش توسط آن نهاد تأمین شود ولی بتواند به طور مستقل بر دخل و خرج مالی آن نهاد اعمال نظر کند؟

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قرار نبود وقتی شهردار در شورای شهر می‌گوید با 5 هزار میلیارد تومان شهر را اداره می‌کنم لایحه بودجه را جدا از منابع و مصارف تبصره‌ها تا 17 هزار میلیارد تومان تصویب کنیم، ادامه داد: در چنین شرایطی متمم بودجه 35 درصدی را نیز به رغم معوق بودن میلیاردها تومان دیون سنواتی به تصویب رساندیم.

وی با انتقاد از تأخیر در بررسی گزارش‌های تفریق بودجه شهرداری تهران خاطرنشان کرد: از صوی دیگر ما با سکوت خود در مقابل برخی آرای کمیسیون ماده 5 و شوراهای معماری مناطق که هیچ محمل قانونی ندارد به تضییع حقوق عامه مردم کمک کرده‌ایم. چرا در پیگیری تخلفات دستگاه تحت نظارت خود اینقدر اهل تساهل هستیم؟

حقانی با طرح این سوال که اولویت ما در تعیین دستور کار شورای شهر چیست، گفت: طرح موضوعی باغات و اراضی مزروعی شهر تهران تهیه شده اما بایگانی است. طرح موضوعی و راهبردی ساماندهی روددره‌های هفتگانه شهر تهران در سال 92 به عنوان طرحی غیرضروری لغو قرارداد شد. همچنین طرح موسوم به برج باغ‌ها در اجرا به بیراهه کشیده شد و آتش به باغ‌های تهران زد.

وی با لحنی عتاب‌آمیز خطاب به همکاران خود گفت: چرا تذکرات رهبری در روز دیدار با معظم‌له در خصوص صیانت از باغات و فضای سبز تهران فراموش شده است و حقوق خصوصی را تحت عنوان حقوق مالکانه برحقوق عمومی ترجیح می‌دهیم. آیا هنوز هم باید منتظر ماند تا ته مانده باغ‌های سوهانک، ونک، طرشت و کن به سرنوشت 80 درصدی که از بین رفته‌اند دچار شوند؟

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه با تأکید بر این‌که این روند نه قابل تداوم و نه قابل دفاع است و اصلاح آن نیازمند دگرگونی اساسی است، خطاب به همکارانش گفت: عهد ما با مردم این نبود.

ارسال نظرات