حجت‌الاسلام ملک‌پور خبر داد
محقق دانشنامه اهل‌بیت(ع) گفت: طرح مؤسسه دارالحدیث در «مقتل پیوسته» این است که تمام مقتل‌ها با موضوع امام حسین(ع) به یک مقتل تبدیل شود و ارجاع آن‌ها به دانشنامه ۱۶جلدی امام حسین(ع) باشد.
کد خبر: ۸۵۶۶۲۵۴
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

به گزارش بسیج، حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌پور عضو هیأت علمی مؤسسه دارالحدیث  با بیان اینکه دانشنامه امام حسین(ع) به‌ دلیل دارا بودن نقل‌های متفاوتی از شهادت امام حسین(ع)، یک کار علمی محسوب می‌شود، گفت: گاهی اوقات وقتی دانشنامه 16 جلدی امام حسین(ع) را مطالعه می‌کنیم احساس می‌شود که تکرار در آن است، اما به‌دلایلی نکاتی آن نقل در کتاب آمده است.

وی اظهار داشت: طرحی که مؤسسه دارالحدیث در دست دارد، این است که تمام مقتل‌ها با موضوع امام حسین(ع) به یک مقتل تبدیل شود و ارجاع آن‌ها به دانشنامه امام حسین(ع) باشد.

محقق دانشنامه اهل‌بیت(ع) عنوان کرد: در مقتل پیوسته مختص امام حسین(ع) تمام مطالب مهم شخصیت‌های حماسه‌آفرین واقعه عاشورا تحت یک نقل آورده شده‌اند. به طور مثال در دانشنامه امام حسین(ع) درباره شخصیت حضرت علی اکبر(ع) بیش از ۱۰ نقل آورده شده که هریک از آنها بین هفت تا ۱۰ آدرس دارند و شاید به طور متوسط پنج منبع برای آنها آورده شده باشد. بنابراین در دانشنامه ۵۰ تا ۶۰ نقل به ۱۰ تا ۱۵ نقل تبدیل شده است و تلاش ما بر آن است که در اثر جدید، این تعداد نقل به یک نقل تبدیل شود.

وی ابراز داشت: بخش عمده این کار توسط حجت‌الاسلام سیدمحمود طباطبایی انجام می‌شود و بنده نیز بخش بازبینی اثر را بر عهده دارم که در نهایت این مقتل پیوسته تحت نظر آیت‌الله ری‌شهری به چاپ خواهد رسید.

ملک‌پور درباره اینکه چند درصد کار نگارش «مقتل پیوسته» انجام شده است، گفت: تقریباً همه کارهای مقدماتی و نگارش اولیه مقتل پیوسته انجام شده است و مباث مطرح شده باید چکش‌کاری و مورد نقد و بررسی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: البته یک مقتل دیگری نیز در دست اقدام است که متعلق به همه ائمه اطهار علیهم‌السلام بوده و مصائب تک تک اهل بیت را بیان می‌کند و هم اکنون در حال جمع‌آوری است و مقتل جامع اهل بیت(ع) نام دارد.                              

وی با اشاره به نگارش موسوعه اهل بیت(ع) تصریح کرد: پیش از این موسوعه(تمام مطالب مرتبط با یک شخص یا موضوع) سه امام بزرگوار از جمله موسوعه امام علی(ع)، موسوعه امام حسین(ع) و موسوعه امام مهدی(عج) از منابع معتبر به همت انتشارات دارالحدیث به چاپ رسیده است. سایر مجلدات هنوز به مرحله چاپ نرسیده است. چراکه به‌دست آوردن چنین چیزی نیازمند صرف زمان زیادی است، لذا دوستان به این نتیجه رسیده‌اند که یک مقتلی (فقط بحث مقتل) مرتبط با هر امامی را جداگانه چاپ کنند.

محقق دانشنامه اهل‌بیت(ع) در پاسخ به این سؤال که آیا نگارش مقتل جامع اهل بیت(ع) با مقتل پیوسته به‌طور همزمان انجام می‌شود، گفت: نگارش این دو مقتل‌ همزمان با هم انجام می‌شود. تدوین چنین کتابی از جمله نیازهای جامعه است که مداحان و اهل منبر بتوانند مطالبی بگویند که دقیق‌تر و جدیدتر باشد. جدید نه به معنای اینکه به‌تازگی درست شده باشد، بلکه از کتاب‌های قدیمی مطالبی نوین استخراج شود و چون نیازمند تطبع بوده است سایر افراد به آن نرسیده‌اند تا در سایه آن مقاتل ضعیف کنار گذاشته شود. بحث خلاصه بودن در نگارش مقاتل برای ما اهمیت دارد.

ارسال نظرات