معاون تحقیقات و فنآوری وزارت بهداشت در نشست خبری

داروی هباتیتC تولید داخل از هفته آینده در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود

معاون تحقیقات و فنآوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تولید داروی هپاتیت سی تولید داخل از هفته آینده در داروخانه‌های سراسر کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۶۲۸۲
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

به گزارش بسیج، رضا ملک زاده در نشست خبری  که به منظور برگزاری اولین گردهمایی مدیران شرکت‌ةای دانش بنیان حوزه سلامت برگزار شد، گفت: داروی هپاتیت  8 ماه پیش در دنیا تولید شد و محققین ما با تلاش خود توانستند به تولید داخلی این دارو دست یابند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این دارو در حال حاضر در ایران انجام شده است، افزود: توزیع آن نیز از هفته آینده در داروخانه‌های سراسر کشور انجام می‌شود.

معاون تحقیقات و فنآوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قیمت هر قرص هپاتیت سی هزار دلار در آمریکا است، گفت: این در حالی است که توزیع هر قرص در ایران با قیمت 10 دلار انجام خواهد گرفت.

ملک زاده ادامه داد: پیش از این در دنیا درمان بیماری هپاتیت C امکان پذیر نبود ولی این مسئله در دنیا و ایران محقق شده و به زودی درمان آن نیز و تهیه داروها توسط دفترچه بیمه امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه نام داروی هپاتیت C . SOSBUVIR است، گفت: کیفیت داروی تولید شده در ایران با نوع خارجی برابری می‌کند و خودم نیز همیشه از داروهای ایرانی استفاده کرده و آن را نیر بری بقیه توصیه می‌کنم.

معاون تحقیقات و فنآوری وزیر بهداشت، افزود: در حال حاضر با داروهایی که داریم می‌توانیم هپاتیتی سی را درمان کنیم و می‌توان گفت در آینده امکان ریشه کنی هپاتیت c در کشور وجود دارد.

ملک زاده با اشاره به اینکه ماده اولیه تولید داروی هپاتیت C وارداتی است، بیان داشت: در ایران 90درصد مواد اولیه داروها وارداتی بوده و این موضوع در آمریکا نیز 60 درصد است.

وی ادامه داد: دو تولید دیگر دارو در مورد هپاتیت C بصورت ترکیبی داریم که در مرحله آزمایشی است و انشاالله پس از مراحل خاص وارد بازار خواهد شد.

معاون تحقیقات و فنآوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دوره درمان هپاتیت c سه ماه است، گفت: بیماران روزانه باید یک قرص را مصرف کنند تا به موفقیت در درمان دست یابند.

ملک زاده در رابطه ما موضوع حلال در تولید داروها گفت: همه داروهایی که در ایران تولید می‌شود  بحث حلال در آن طی می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که مبنی بر استفاده از ژلاتین خوکی  در برخی از داروها گفت: در این رابطه اطلاع دقیقی ندارم واین حوزه را مدیریت نمی‌کنم می‌توانید این مسئله را از مسئول مربوطه سؤال کنید.

ملک زاده در ادامه افزود: همه فناوری ها در دنیا از دانش جدید سرچشمه می‌گیرد و نمی‌توان فناوری داشت ولی از علم بهره مند نبود 50 درصد انرژی ما صرف دانش و علم و بقیه صرف فناوری است بخشی از فناوری ما نیز مربوط به دانش بوده که در جهان در حال انجام است.

معاون تحقیقات و فنآوری وزیر بهداشت، خاطر نشان کرد: در دنیا 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری شد تا داروی هپاتیتC کشف شود و ما در ایران آن را کپی و تولید می‌کنیم و می توان گفت از همه دانش جهان استفاده کرد ولی هدف ما این بوده که خودمان مولکول‌های خاص را شناسایی کنیم و آن را به مرحله تولید برسانیم

ملک زاده در پایان گفت: تولید مولکول هزینه بالایی دارد و حتی دولت آمریکا به تنهایی قادر به انجام آن نیست و شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری آن را همراهی می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار