رییس میراث فرهنگی مهریز خبر داد:
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: قنات حسن آباد دومین اثر طبیعی و تاریخی موجود در این شهرستان است که با جدیت دنبال ثبت آن در فهرست جهانی هستیم.
کد خبر: ۸۵۶۶۳۰۵
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: محمد رضا فلاحتی در گفت و گو با صبح مهریز افزود: امسال دوازده قنات در هفت استان كشور از جمله قنات هاي زارچ و حسن آباد مهريز، قنات ابراهيم آباد اراك در استان  مركزي، قصبه گناباد، بلده فردوس در خراسان جنوبي، دوقنات در ميمه و وزوان اصفهان، قنات دوطبقه اردستان، جوپار كرمان، اكبر آباد و قاسم آباد بروات با تأييد يونسكو به ثبت جهاني مي رسد.

وی ادامه داد: ميراث جهاني عهدنامه اي است كه در سال 1972ميلادي (1351شمسي) براي حفظ آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي كه اهميت جهاني دارد، بين كشور هاي عضو سازمان ملل متحد به تصويب رسيد.

این مسئول خاطر نشان کرد: هدف این کنوانسیون شناسایی، حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی باارزش برجسته جهانی و انتقال آن به نسل آینده است و اين آثار به همه انسانها تعلق دارد، فارغ از نژاد، مذهب، كشور خاص و همگان در حفظ و نگهداري آن مسؤولند.

فلاحتی افزود:  191کشورعضو میراث جهانی هستند و 1031 اثر در فهرست میراث جهانی ثبت  و از لحاظ طبقه بندی گروهی کشورهای عضو از نظر یونسکو، ایران در گروه آسیا و اقیانوسیه  قراردارد و شامل 43 كشور مي باشد.

وي در خصوص تعداد آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی اعلام كرد: چين با 48 اثر، هند با 32 اثر، ايران، استراليا و ژاپن با 19 اثر در گروه آسيا و اقيانوسيه به ترتيب بيشترين آثار ثبتي در  اين فهرست را دارند.

فلاحتی اظهار داشت: این قنات مربوط به قرن هشتم است و  از محدوده کوه‌های غربالبیز آغاز و پس از گذر از شهرستان مهریز تا روستای دهنو، حسن آباد و مریم آباد یزد نیز امتداد می‌یابد.

قنات حسن آباد مهریز در پنجاه کیلومتری جنوب شهر یزد واقع است که به شماره 29976 در فهرست اثار ملی به ثبت رسید.

شایان ذکر است باغ پهلوانپور در شهرستان مهریز قبلا در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است. 

 

ارسال نظرات