قائم مقام توانیر از احداث نیروگاه‌های کوچک یک تا ۲۵ مگاواتی، آزادسازی خرید و فروش برق در بازار خرده فروش‌ها و افزایش حجم صادرات برق به عنوان اولویت‌های برقی در دوران پساتحریم یاد کرد.
کد خبر: ۸۵۶۶۳۸۷
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، داوود منظور در جمع خبرنگاران در تشریح مهمترین تحولات در صنعت برق و انرژی ایران در دوران پساتحریم، گفت: صنعت برق به لحاظ ماهيت داراي تعاملات و پيوندهاي بين‌المللي گسترده‌اي بوده و از حیث فن‌آوری، توليد تجهيزات، صادرات و واردات انرژی هم به تعامل‌های گسترده با سایر کشورها نیاز دارد.

قائم مقام توانیر با اعلام اینکه در شرایط فعلی سالانه بيش از ۱۰ ميليارد كيلووات ساعت برق از ایران صادر مي‌شود، تصریح: لغو تحريم‌ها مي تواند موجب جذب سرمايه گذاري‌هاي جديد و بهبود روابط بانكي با ديگر كشورها شود كه در نتيجه دريافت درآمد ناشي از صادرات برق و جذب سرمايه گذاري‌هاي خارجي تسهيل خواهد شد.

معاون هماهنگي مالي و پشتيباني توانير اظهار داشت: براساس برنامه‌های توسعه ای، سالانه بايد ۵ هزار مگاوات ظرفيت جديد توليد برق ايجاد شود كه علاوه بر آن، نياز به توسعه خطوط، پست‌ها و شبکه انتقال و توزيع برق وجود دارد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرايط تحريم استفاده از سرمايه‌هاي خارجي محدود شده بود و فعاليت‌هاي توسعه‌اي برق با تكيه بر منابع داخلي انجام مي شد، اظهارداشت: در نتيجه محدوديت‌هاي فراواني به وجود آورده بود اما اكنون با بازتر شدن فضاي بين‌المللي و رفع تحريم ها، شرايط براي جذب سرمايه‌هاي خارجي به صورت مستقيم يا در قالب فاينانس فراهم شود.

وي با اشاره به سه بخش توليد، انتقال و توزيع در صنعت برق تاکید کرد: صرفا سرمايه گذاري در بخش انتقال در انحصار دولت است كه البته توسعه خطوط و پست‌هاي انتقال نيز توسط شركت‌هاي پيمانكاري خصوصي انجام مي‌شود و تنها مالكيت و نگهداري آن در اختيار دولت است.

معاون هماهنگي مالي و پشتيباني توانير در خصوص فضاي كسب وكار و فعاليت در بخش توليد هم اظهار داشت: اگر چه در گذشته توليد برق با مقياس‌هاي بزرگ و نيروگاه‌هاي عظيم انجام مي شد اما امروزه توليد در نيروگاه‌هاي مقياس كوچك هم در حال انجام و به يك فرصت تجاري تبديل شده و بنابراين علاقه مندان مي توانند در توليد برق با مقياس‌هاي يك مگاوات به بالاتر و تا سقف ۲۵ مگاوات در حوزه مقياس كوچك سرمايه گذاري كنند.

اين مقام مسئول با اشاره به اين كه مولدهاي مقياس كوچك سرمايه بسيار كمتري براي توليد نياز دارند، افزود: برق توليدي از اين نيروگاه‌هاي كوچك در قالب قراردادهاي خريد تضميني و با قيمت‌ مناسب، توسط توانير خريداري مي شود.

منظور با تشويق جويندگان كار به تشكيل شركت‌هاي كوچك در حوزه انرژيهاي نو و توليد پراكنده بیان کرد: اين شركت‌ها مي‌توانند علاوه بر حضور در بخش توليد پراكنده برق، حوزه ساخت و بومي سازي تجهيزات مورد نياز هم فعال شوند كه در نوع خود فضاي بسيار گسترده اي است.

وي در ادامه در تشریح فرصت هاي كسب و كار در صنعت توزيع برق، یادآور شد: در حال حاضر ۳۹ شركت توزيع برق وجود دارد كه البته خدمات گسترده‌اي را از طريق پيمانكاران خصوصي به مردم ارائه مي دهند.

به گفته قائم مقام توانير كارها در اين شركت‌ها همچون قرائت، صدور قبض، قطع و وصل برق، تعميرات و نگهداري شبكه، اصلاح و بهينه سازي شبكه همگي توسط شركت هاي خصوصي انجام مي شود كه در اين حوزه هم اشتغال خوبي ايجاد شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر شركت‌هاي توزيع سالانه در سراسر كشور بالغ بر سه هزار ميليارد تومان هزينه مي‌كنند كه بخشي از اين هزينه ها مربوط به فعاليت هاي توسعه و بهينه سازي است، تصریح کرد: شركت‌هاي خصوصي مي توانند به ويژه در بخش كاهش تلفات فعاليت خوبي داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در رويكرد جديد به تدريج شركت‌هاي توزيع به شركت‌هاي سيم دار تبديل مي‌شوند كه در نتيجه در كنار آنها شركت‌هاي خصوصي در قالب شركت‌هاي خرده فروش برق به ارائه خدمات خواهند پرداخت، خاطرنشان کرد: بر این اساس تاكنون مجوزهايي در بخش شركت‌هاي خرده فروش صادر و آئين نامه‌هاي مربوط به اين بخش تدوين شده و درآينده نزديك فعاليت شركت‌هاي خرده فروش به فضاي كسب و كار جديدي تبديل خواهد شد.

ارسال نظرات