همکاری ونزوئلا و اوپک برای تثبیت بهای جهانی نفت

رسانه ونزوئلایی «پرنسا لاتینا» به نقل از رئیس جمهور ونزوئلا گزارش داد که این کشور با همکاری سازمان اوپک برای ایجاد ثبات در قیمت جهانی نفت تلاش می‌کند.
کد خبر: ۸۵۶۶۴۰۰
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسا لاتینا»، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا روز گذشته در جلسه شورای وزیران دولت بولیواریایی ونزوئلا، از تصمیم خود برای ایجاد ثبات در بهای جهانی نفت خام خبر داد و اعلام کرد که در این راستا با اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همکاری خواهد کرد.

«مادورو» در این جلسه ضمن اشاره به سفر دوره‌ای خود به ویتنام، چین و قطر اذعان داشت که هدف اصلی من از این سفرها، بحث و گفت‌و‌گو با مقامات ارشد این کشورها در خصوص ایجاد ثبات در بهای جهانی نفت بوده است.

رئیس جمهور ونزوئلا به منظور توضیح نتایج حاصل از سفرهای خود به دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در «پکن» پایتخت چین اشاره کرد و گفت که دو طرف برای اتخاذ تدابیر و استراتژی‌های موثر در راستای توقف قیمت نفت، به توافق رسیده‌اند.

وی افزود: در ادامه به «دوحه» (پایتخت قطر) سفر کردم و در این سفر با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دیدار کرده و در رابطه با همکاری‌های دوجانبه در زمینه مسائل نفتی و موضوعات سیاسی مذاکره کردیم.

«مادورو» ضمن اشاره به شرکتش در مجمع سران (اوپک) گفت همانطور که می‌دانید 12 عضو این سازمان، صادرات حدود 30 درصد از نفت خام در سطح بین‌المللی را به خود اختصاص داده‌اند.

در مجمع اخیر سازمان اوپک که در سطح رؤسای کشورها برگزار شد و مقامات کشورهای اصلی سازمان اوپک همچون روسیه نیز حضور داشتند.

یکی از پیشنهادات ونزوئلا در مجمع کشورهای عضو اوپک تثبیت قیمت 70 دلار برای هر بشکه نفت بود.

هدف اصلی این مجمع تصویب قوانین جدید برای بازار جهانی نفت خام و همچنین تثبیت قیمت آن در بازار جهانی است تا بدین وسیله فروشندگان و خریداران نفت خام از خرید و فروش آن منتفع شوند.  

«مادورو» همچنین تصریح کرد که نمونه همین پیشنهادات را در مراسم دهمین سالگرد تاسیس سازمان پتروکاریبه در مرکز کنوانسیون شهر «مونتوگوبی» (در ساحل شمال غربی جامائیکا) در میان اعضای این سازمان تکرار کردم.

از نقطه نظر رئیس جمهور ونزوئلا، کشورش حتما می‌تواند روی کمک کشورهای حوزه آمریکای لاتین و کارائیب حساب کند به خصوص در زمانی‌ که کشورهای این منطقه در شرایط سخت تحریم قرار دارند و اتحاد آن‌ها در راستای حصول خودکفایی و استقلال بسیار موثر خواهد بود.

اعضای سازمان پتروکاریبه برای شرکت در برنامه یکپارچه‌سازی توسعه در منطقه آمریکای لاتین که از سوی «مادورو» مطرح شد؛ موافقت کردند.

اعضای پتروکاریبه برای ساخت نهاد شورای اقتصادی در این منطقه توافق کردند؛ هدف از تاسیس این نهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در راستای گسترش تبادلات تجاری و ایجاد تنوع در مبادلات بازرگانی‌ است تا بدین وسیله توسعه اجتماعی و اقتصادی در این منطقه تضمین شود.

رئیس جمهور ونزوئلا ضمن اشاره به دیگر ابعاد این توافق گفت که این نهاد به طور حتم موجب ایجاد امنیت و همبستگی و استقلال در بین کشورها سازمان‌های این منطقه خواهد شد؛ وی افزود مطمئنا طی سال‌های آتی زمینه‌های همکاری مشترک بین اعضا گسترش خواهد یافت.

وی در حمایت از ایجاد یک سیتم امنیتی اجتماعی در حوزه کارائیب اذعان داشت که باید برای مقابله با فقر و گرسنگی و دیگر معضل‌های اجتماعی در منطقه تلاش کنیم.

«مادورو» در نهایت از لزوم ایجاد مکانیسم دفاعی در کشورهای این حوزه در مقابل فجایا و بلایای طبیعی خبر داد.

بنا به این گزارش ، «پتروکاریبه» یک سازمان منطقه‌ای می‌باشد که در سال 2005 تاسیس شد و اعضای آن  از آنتیگوا و باربودا، باهاماس، بلیز، کوبا، دومینیکا، گرانادا، گوآتمالا، گویان، هائیتی، هندوراس، جامائیکا، نیکاراگوئه، جمهوری دومینیکن، سنت کیتس و نویس، سانتا لوسیا، سنت وینسنت و گرانادین‌ها، سورینام و ونزوئلا تشکیل شده است.

در حال حاضر 40 درصد از تقاضای انرژی کشورهای منطقه از طریق «پتروکاریبه» و با ضمانت امنیت، قیمت‌های منصفانه بازار و تسهیلات پرداختی تامین می‌شود.

لغو ابتدایی 50 درصد از فاکتور نفتی و تحویل باقی آن طی دوره‌های زمانی تا 25 سال از این دست است.

«هوگو چاوز» رئیس جمهور ونزوئلا در سال 2005 سازمان «پتروکاریبه» را تاسیس کرد تا به همسایگان این کشور برای کنار آمدن با هزینه‌های فزاینده انرژی کمک کند.

ارسال نظرات