معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

افزایش ۶۰ درصدی بهره‌وری آب در کشاورزی/ در تولید روغن چیزی برای گفتن نداریم

معاونت زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال 92 بهره وری آب نزدیک 500 گرم در هر متر مکعب بود، اما اکنون بهره وری آب در هر متر مکعب حدود 800 گرم است که ما باید در 5 سال آینده بهره وری آب را به 900 گرم برسانیم.
کد خبر: ۸۵۶۶۴۰۵
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم سومین گردهمایی مدیران جهاد کشاورزی که در آستانه ساله زراعی جدی برگزار شد گفت: ما چند مشکل اساسی در بخش کشاورزی داریم که سهم بالای سطح زیر کشت گندم و جو، کاهش عملکرد تولید این دو محصول و همچنین بهره وری پایین آب است.

وی افزود: سال 92 بهره وری آب نزدیک 500 گرم در هر متر مکعب بود، اما اکنون بهره وری آب در هر متر مکعب حدود 800 گرم است که ما باید در 5 سال آینده بهره وری آب را در هر متر مکعب به 900 گرم برسانیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با توجه به سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی باید سطح زیر کشت گندم را کاهش دهیم اما بر روز افزایش عملکرد و افزایش بهره وری آب تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه بذر های خود مصرفی باید بوجاری و ضد عفونی شود، بیان داشت: در بعضی استان‌ها 40 تا 50 درصد بذر تولید می‌شود، ولی توزیع بین کشاورزان به این نسبت نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تولید گندم موفق عمل کرده ایم، ولی هنوز راضی نیستیم، بیان داشت: در تولید چغندر قند هم قابل قبول عمل کردیم، ولی در تولید روغن هیچ چیزی برای گفتن نداریم و اولین،‌ دومین و سومین مقصر آن هم من هستم.

کشاورز با اشاره به واردات 14 میلیارد دلاری محصول در سال 92 اظهار داشت: سال 93 این میزان کاهش یافت و امیدواریم سال 94 هم کاهش پیدا کند.

وی بیان داشت بیشترین هزینه صرف واردات روغن و کنجاله می‌شود و بخش عمده از ارز کشور را بابت واردات روغن صرف می کنیم.

کشاورز تصریح کرد: ‌4 میلیارد دلار از ارز کشور برای واردات روغن و کنجاله صرف می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تولید روغن با مشکلات نهادی مواجه هستیم، گفت: حل مشکلات افزایش و تولید گندم خیلی سخت نبود، اما تولید روغن کار مشکلی است.

کشاورز به مشکلات پیش روی تولید روغن در کشور اشاره کرد و گفت: ما در خرید محصول از کشاورزان اصلا توفیق نداشتیم و عملکرد پایین مزارع هم رغبت تولید را در کشاورزان از بین می‌برد.

وی با اشاره به واردات آسان روغن و صرف هزینه های هنگفت برای آن اظهار داشت: با گذشت سه ماه هنوز نتوانسته‌ایم، پول خرید 50 هزار تن کلزا را به کشاورزان پرداخت کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهم در این زمینه تصمیم جدی بگیرند و کمیته‌های استانی با ترکیب همه افراد در آن کمیته تشکیل شود.

وی بیان داشت: ما از این به بعد قصد خریداری بذر نداریم و هر کس این تکنولوژی را دارد، منت بر سر ما بگذارد و پیش قدم بشود.

وی به مسئولان توصیه کرد: در کلزای زمستانی عملکرد نباید کمتر از 2 میلیون 800 تن در هکتار و در کلزای بهاره نیز نباید عملکرد کمتر از 2 میلیون 500 تن در هکتار باشد و برای آن باید به دقت برنامه ریزی کرد.

ارسال نظرات