بخشي از فساد موجود در فوتبال ايران را نيز مي‌توان مرتبط با عدم پاسخگويي و شفاف‌سازي درباره قراردادهاي مالي دانست كه اقدام سازمان ليگ در انتشار رقم قرارداد بازيكنان و مربيان در صورتي كه به حوزه‌هاي ديگر هم كشيده شود، مي‌تواند قدمي در جهت اصلاح وضع موجود فوتبال باشد.
کد خبر: ۸۵۶۶۴۰۹
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲

به گزارش خبرگزاري بسيج، اقدام سازمان ليگ برتر فوتبال در انتشار رقم قراردادهاي بازيكنان و مربيان ليگ برتر را بايد تحسين كرد، اگرچه خيلي‌ها انتظار داشتند قبل از شروع ليگ اين ارقام رسانه‌اي شود و تأخير در انتشار ليست قراردادها انتقاداتي را متوجه سازمان ليگ كرده بود اما با اين حال مهدي تاج و همكارانش سرانجام اول هفته بود كه مبلغ قرارداد ليگ برتري‌ها را روي خروجي سايت رسمي سازمان ليگ منتشر كردند. اين دومين سال متوالي است كه سازمان ليگ اقدام به انتشار رقم قرارداد فوتبالي‌ها مي‌كند، اقدامي كه با استقبال جامعه فوتبال روبه‌رو شده است و آن را قدمي در باب شفاف‌سازي در فوتبال مي‌دانند، به خصوص اينكه در چند سال اخير با توجه به گردش مالي چند صد ميلياردي فوتبال، شائبه‌هاي زيادي درباره فساد گسترده در فوتبال و سوء استفاده‌هاي مالي به گوش مي‌رسد. همين سبب شده تا با توجه به حساس شدن افكار عمومي به ماجراي فساد در فوتبال، مجلسي‌ها و سازمان بازرسي كل كشور هم وارد ماجرا شوند و به صورت ويژه تخلفات و فساد موجود در فوتبال را بررسي كنند تا با ارجاع آن به قوه قضائيه با متهمان احتمالي برخورد شود و جلوي سوءاستفاده‌هاي مالي و... در محيط فوتبال گرفته شود. با اين حال با طولاني شدن بررسي اين پرونده‌ها‌در مجلس، خيلي‌ها به سرانجام رسيدن اين پرونده خوشبين نيستند و آن را تنها يك اقدام تبليغاتي از سوي نمايندگان مجلس مي‌دانند. 
به همين خاطر به نظر مي‌رسد اقدام سازمان ليگ در انتشار رقم قراردادهاي بازيكنان و مربيان تيم‌هاي ليگ برتر، را مي‌توان تنها اقدام جدي در راستاي شفاف‌سازي در فوتبال كشور به حساب آورد. البته اين تصميم سازمان ليگ همان طور كه پيش بيني مي‌شد با هجمه برخي از مربيان و بازيكنان روبه‌رو شده است و آنها با انتقاد از اين حركت سازمان ليگ گفته‌اند كه رقم قرارداد يك امر خصوصي است و نبايد رسانه‌اي مي‌شد. نكته جالب اينكه اين انتقادات بيشتر از سوي كساني بوده كه رقم‌هاي بالاي يك ميلياردي براي يك فصل قرارداد بسته‌اند، يكي از اين معترضان برانكو سرمربي پرسپوليس بود كه با قرارد يك ميليارد و 820 ميليوني گران‌ترين مربي ليگ است، آن هم در شرايطي كه پرسپوليس با هدايت او ضعيف‌ترين نتايج چند دهه اخير را در ليگ پانزدهم گرفته است. 
در حالي برانكو و ديگر مخالفان علني شدن مبلغ قراردادها، رقم قرارداد را خصوصي مي‌دانند كه سرمربي كروات پرسپوليس كه در فوتبال اروپا هم مربيگري كرده، به خوبي مي‌داند كه در فوتبال حرفه‌اي جهان، اولين قدمي كه باشگاه پس از بستن قرارداد با بازيكن يا مربي‌اي انجام مي‌دهد، انتشار رقم اين قرارداد و ميزان دستمزد سالانه آنهاست، موضوعي كه در فوتبال دنيا يك رسم مرسوم است و بعيد است كه برانكو از آن اطلاعي نداشته باشد. با اين حال به نظر مي‌رسد برانكو بيشتر از عواقب انتشار مبلغ ميلياردي قراردادش با توجه به نتايج ضعيفي كه با پرسپوليس گرفته است هراس دارد، امري كه مي‌تواند حساسيت‌هاي هواداران پرسپوليس را برانگيزد. البته چنين هجمه هايي سال گذشته هم اتفاق افتاد و برخي بازيكنان كه قراردادهاي ميلياردي امضا كرده بودند، به اين مسئله اعتراض كردند. با اين حال سازمان ليگ نشان داده كه با وجود انتقادات از مواضعش درباره انتشار رقم قراردادها كه قدمي در جهت شفاف‌سازي است عقب‌نشيني نكرده است. نهاد‌هاي نظارتي و مالياتي هم با توجه به رسانه‌اي شدن اين ارقام راحت‌تر مي‌توانند با تخلفات احتمالي بازيكنان و مربيان ليگ پانزدهم برخورد كند. 
البته بديهي است كه شفاف‌سازي در فوتبال كشور نبايد محدود به انتشار مبلغ قراردادها شود و در حوزه‌هاي ديگر فوتبال كه حساسيت‌هاي زيادي را بر انگيخته است، هم بايد صورت گيرد. در فوتبال دنيا با توجه به اينكه فوتبال تبديل به يك صنعت پولساز شده است، شفاف‌سازي در همه حوزه‌ها از جمله پول‌هاي رد و بدل شده و انتشار جزئيات قراردادهاي في‌مابين فدراسيون‌ها و باشگاه‌ها يك امر رايج است و سبب مي‌شود تا جلوي گلوگاه‌هاي فساد كه از عدم شفاف‌سازي و پاسخگويي نشئت مي‌گيرد، گرفته شود و اين موارد را به حداقل برساند. بخشي از فساد موجود در فوتبال ايران را نيز مي‌توان مرتبط با عدم پاسخگويي و شفاف‌سازي درباره قراردادهاي مالي دانست كه اقدام سازمان ليگ در انتشار رقم قرارداد بازيكنان و مربيان در صورتي كه به حوزه‌هاي ديگر هم كشيده شود، مي‌تواند قدمي در جهت اصلاح وضع موجود فوتبال باشد. 

ارسال نظرات