آمارهای ناامیدکننده معاون شهردار تهران از نتایج طرح زوج و فرد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن تشریح طرح جدید مدیریت شهری برای کنترل آلودگی هوای پایتخت، آمارهای نا امیدکننده اجرای سراسری طرح و زوج در ۱۰ سال گذشته را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۵۶۶۴۳۲
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

به گزارش بسیج، سید جعفر تشکری هاشمی در جریان یکصدوهشتادویکمین جلسه علنی شورای شهر تهران ضمن ارائه گزارش طرح تازه مدیریت شهری برای کنترل آلودگی هوای پایتخت موسوم به "کاهش" اظهار کرد: حدود 10 سال از اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت می‌گذرد و این در حالیست که طرح مذکور آنگونه که باید ثمربخش نبوده است.

وی با اشاره به تولید نسل جدید خودروها و وسایل نقلیه هیبریدی اظهار کرد: این در حالیست که اغلب خودروهای استفاده شده توسط شهروندان بین 15 تا 16 لیتر سوخت در 100 کیلومتر مسافت مصرف می‌کند و هنوز خودروهای با کیفیت یک اقلیت محدود هستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به ارائه گزارش وضعیت آلاینده‌های هوای شهر تهران بین سال‌های 88 تا 93 پرداخت و گفت: اگر چه میزان آزبست موجود در هوای تهران طی این سال‌ها مدیریت شده است اما هنوز هوای شهر از این آلاینده رنج می‌برد و مقدار آن باید به صفر برسد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه آلاینده غالب شهر تهران در سال‌های 81 و 89 مونوکسید کربین بوده است اظهار کرد: این در حالیست که اکنون آلاینده‌های غالب ذارات کمتر از 2.5 میکرون هستند که اغلب منشاء انسانی و صنعتی دارند.

به گفته وی در سال گذشته، 116 روز ناسالم را پشت سرگذاشتیم و شهروندان نتوانستند آنگونه که باید از هوای پاک برخوردار باشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بخش عمده منابع آلاینده مربوط به منابع متحرک است، اظهار کرد: هر زمان که در تهران شاهد وزش باد شدیدی بودیم با افزایش ذرارت کمتر از 2.5 و زیر 10 میکرون مواجه شدیم که میزان آلودگی هوای تهران را به شدت افزایش داد.

وی میزان گوگرد بنزین را یکی از چالش‌های آلودگی هوای تهران دانست و گفت: بین سال‌های 90 تا 92 این پارامتر وضعیت خوبی نداشته است اما در سال 93، شاهد بهبود نسبی در کیفیت گوگرد بنزین خودروها بودیم.

تشکری هاشمی همچنین وضعیت بنزن موجود در بنزین خودروها را مطلوب توصیف کرد و گفت: میزان گوگرد موجود در گازوئیل نیز در سال گذشته به وضعیت استاندارد و مطلوب رسیده است و این موضوع برای همه مصرف‌کننده‌ها اعم از اتوبوس‌های شرکت واحد و سایر خودروهای گازوئیلی به طور یکسان وجود داشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصرف روزانه 9.5 میلیون لیتر بنزین در پایتخت اظهار کرد: به جز ماه‌های اسفند و فروردین که با کاهش یا افزایش ناگهانی مصرف بنزین مواجه می‌شویم در سایر ایام سال میزان مصرف بنزین در تهران تقریبا ثابت است.

به گفته وی سالانه تنها از محل بخارات بنزین 19 میلیون و 700 هزار لیتر آلاینده وارد هوای تهران می‌شود.

تشکری هاشمی در ادامه با انتقاد از اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت اظهار کرد: این طرح بین صفر تا 4 درصد کاهش آلودگی هوا داشته است و این در حالیست که باعث افزایش 6 درصدی زمان سفر در داخل محدوده طرح شده است.

وی با بیان اینکه طرح زوج و فرد موجب افزایش ترافیک در بزرگراه‌های مهم پایتخت شده است گفت: در بزرگراه شهید چمران 11 درصد، شهید نواب صفوی 10 درصد، شهید مدرس 17 درصد و رسالت 12 درصد تاخیر در ترافیک رخ داده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطر نشان کرد: کاهش آلودگی هوا تنها در 3 ایستگاه داخل محدوده زوج و فرد رخ داده و در 7 ایستگاه خارج از محدوده زوج و فرد یا شاهد افزایش آلودگی هوا بودیم و یا تغییر محسوسی رخ نداده است.

تشکری هاشمی در ادامه به سابقه اجرای طرح زوج و فرد در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: در آتن این طرح تنها در 13 کیلومتر مربع اجرا می‌شود و در مکزیکوسیتی تنها یک روز محدودیت در هفته برای خودروها در نظر گرفته شده است. در پکن از سال 2008 تا 2009 یک روز محدودیت برای خودروها وجود داشت و در پاریس تنها یک بار به دلیل آلودگی هوا در سال 2014 این طرح برای یک روز اجرایی شد. این در حالیست که در تهران در پهنه‌ای به وسعت 88 کیلومتر مربع طرح زوج و فرد برای مدت 10 سال پیاپی اجرا می‌شود.

وی در ادامه به تشریح طرح پیشنهادی کنترل آلودگی هوای تهران موسوم به "کاهش" پرداخت و در این رابطه توضیح داد: پیش‌بینی شده است که خودروها در 4 گروه آبی، سبز، زرد و قرمز دسته‌بندی شوند و محدودیت‌های ترافیکی بر اساس این گروه‌بندی اعمال شود.

به گفته وی، گروه آبی متعلق به خودروهای سواری، وانت‌بار و موتورسیکلت‌های هیبردی، گروه سبز متعلق به خودروهای سواری، وانت‌ها با استاندارد یورو 2 شامل کلیه خودروهای انژکتوری خودروهای دیزلی دارای استاندارد یورو 3 و بالاتر، گروه زرد مربوط به خودروهای کاربراتوری زیر استاندارد یورو 2 که به سن فرسودگی نرسیده‌اند و در نهایت گروه قرمز شامل کلیه خودروهای فرسوده که طبعا کاربراتوری هستند می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طرح کاهش هم اکنون در شورای عالی ترافیک کشور در حال برررسی است گفت: پیشنهاد شهرداری این است که خودروهای آبی بدون محدودیت بتوانند در همه جای شهر حرکت کنند و خودروهای سبز که شامل خودروهای بنزینی انژکتوری است به شرط داشتن مجوز مجاز به تردد در محدوده ترافیک باشند اما محدودیت برای تردد خودروهای کاربراتوری غیرفرسوده در ساعات 6:30 تا 19 اعمال شود و در نهایت گروه قرمز نیز به هیچ وجه اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را نداشته باشند.

وی یادآور شد: پیشنهاد شورای عالی ترافیک این است که گروه‌های آبی و سبز ادغام شوند که باید در نهایت پس از تصویب در این رابطه به مردم اطلاع‌رسانی شود.

تشکری هاشمی آمار خودروهای گروه قرمز را حدود 30 هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: اغلب خودروها شامل حدود 3 میلیون دستگاه مشمول گروه سبز هستند و محدودیتی برای تردد در محدوده زوج و فرد نخواهند داشت. خودروهای کلاس زرد که در ساعاتی از روز دارای محدودیت ترافیکی هستند 284 هزار دستگاه بوده و به این ترتیب می‌توان با ایجاد کنترل ترافیک محدود تاثیر مهمی در کاهش آلودگی هوا ایجاد شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطر نشان کرد: در صورت اعمال حداقل محدودیت‌ها در طرح کاهش شاهد 5.5 درصد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود و اگر جداول سختگیرانه‌تری برای تردد خودروهای گروه زرد و قرمز اعمال شود،‌ میزان‌ آلودگی هوای پایتخت 19.1 درصد خواهد بود.

به گفته وی حتی یک دستگاه پراید مدل 81 که به سیستم انژکتوری مجهز باشد میزان آلایندگی بسیار کمتری از موتور خودروهای کاربراتوری دارد و به ترتیب می‌توان با اعمال محدودیت برای خودروهای کاربراتوری، آلودگی هوای تهران را کنترل کرد.

وی در ادامه با اشاره به نتایج طرح زوج و فرد در طول سال‌های گذشته اظهار کرد: روزانه 900 هزار خودرو با پلاک مجاز وارد محدوده زوج و فرد می‌شود و این در حالیست که 250 هزار خودرو غیرمجاز و همینطور 150 هزار خودرو با پلاک ناخوانا به این محدوده ورود می‌کند تا به این ترتیب حدود 400 هزار خودرو غیرمجاز هر روز وارد محدوده زوج و فرد می‌شود که این موضوع سبب شده نتایج طرح کاملا ناامیدکننده باشد.

تشکری هاشمی در خاتمه یادآور شد: طرح "کاهش" پس از تصویب توسط شورای عالی ترافیک کشور لازم‌الاجرا خواهد بود و انتظار می‌رود نتایج آن بسیار معقول‌تر از طرح زوج و فرد باشد.

ارسال نظرات