مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد
مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در زمینه روغن و دانه‌های روغنی 95 درصد وابسته به واردات هستیم و سالانه 4 میلیارد دلار صرف واردات دانه‌های روغنی از جمله کنجاله، سویا و همچنین روغن خام می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۶۷۳۲
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مهاجر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی در گفت‌وگو ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در زمینه دانه‌های روغنی حدود 95 درصد وابسته به واردات هستیم گفت: سالانه مبلغ 4 میلیارد دلار صرف واردات دانه‌های روغنی از جمله کنجاله، سویا و همچنین روغن خام می‌شود.

مجری طرح افزایش تولید دانه‌های روغنی با بیان اینکه به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده که در تولید گندم و دانه‌های روغنی خودکفا شویم، بیان داشت: برای خودکفایی در تولید گندم باید کشت دانه روغنی کلزا را در تناوب با کشت گندم رعایت کنیم.

وی در مورد واردات روغن و اینکه آیا رانتی در پشت پرده واردات آن وجود دارد، گفت: مصرف سرانه روغن در کشور در سال 1340 حدود 2 کیلوگرم بود که در حال حاضر به حدود 20 کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان اینکه تولید مرغ و تخم مرغ به تامین کنجاله بستگی دارد اظهار داشت: اگر کنجاله مورد نیاز تامین نشود در تولید مرغ و تخم مرغ نیز با مشکل مواجه می‌شویم ضمن اینکه واردات دانه‌های روغنی ربطی به دولت‌ها ندارد و این واردات از سال‌های قبل همچنان اتفاق می‌افتاده است.

مهاجر بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی اخیراً مسئولیت نظارت قیمت و میزان واردات دانه‌های روغنی را بر عهده گرفته است.

وی بیان داشت: افرادی که دانه‌های روغنی را وارد می‌کنند، ظاهرا صاحبان کارخانجات روغن نباتی هستند، اما در اصل وارد کننده‌ها کارخانجات را در اختیار دارند و برخی اوقات کارخانه‌های آنها تعطیل است و این افراد سود خود را بیشتر از طریق واردات دانه‌های روغنی به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه در کشور روغنی که در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد کیفیت ندارد گفت: کیفیت اکثر محصولات کشاورزی تولید داخل از محصولات وارداتی خارجی بهتر است.

ارسال نظرات