خبرهای داغ:
حمید رضا حسینی‌مقدم گفت : روستای اصفهک از توابع دیهوک است که در 38 کیلومتری طبس قرار دارد وبه دلیل آب و هوای منحصر بفردی که دارد، یکی از گردشگرپذیر‌ترین مناطق طبس به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۵۶۶۹۳۰
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، روستای اصفهک از توابع بخش دیهوک که در 38 کیلومتری شهرستان طبس قرار دارد که از شرق به روستای چیروک، از جنوب غربی به روستای عباس آباد و از شمال و شمال غربی به روستای سنج و کوه اصفهک محدود می‌شود و اقلیمی گرم و خشک دارد

آب و هوای این روستا، در فصول بهار و تابستان، چند درجه از طبس خنک‌تر است و زمستان‌های سرد و طولانی دارد و روستای اصفهک از روستاهای قدیمی شهرستان طبس به شمار می‌رود که آرامگاه امامزاده زرک، از بناهای تاریخی روستا است که قدمتی طولانی دارد.

شاید زیباترین وجه توریستی اصفهک، روستای تخریب شده ای باشد که در کنار روستای جدید قرار دارد و در زلزله سال 1357 از بین رفت و بعد از این زلزله، مردم روستا تغییر مکان دادند و در کنار محل قدیمی خانه هایشان را بنا کردند.

مردم اصفهک اگرچه بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول اند اما قالی‌بافی، مهم‌ترین صنعت دستی آنهاست و البته خرما و زعفران و نعنا هم مهم ترین سوغاتی های این منطقه و اصفهکی ها به داشتن انواع آش و آبگوشت‌های محلی متنوع معروف اند و اگر گذارتان به این منطقه افتاد می توانید از محلی ها بخواهید شما را به غذاهای محلی شان مهمان کنند.

روستای اصفهک، غنی‌ترین منابع آب را در قلمرو شهرستان طبس دارد و ریزش آب چاه عمیقی که آب شرب روستا را تأمین می‌کند، از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌رود و آب این منطقه، شیرین است و همین ویژگی سبب شده که چاه کوثر که آب شرب 39روستا را تامین می‌کند در این منطقه حفر شود.

دهیار روستای اصفهک طبس اظهار داشت: روستای اصفهک از توابع دیهوک است و مثل بیشتر روستاهای طبس به سرسبزی و سرشاری معروف است.

حمید رضا حسینی‌مقدم گفت: این روستا به دلیل آب و هوای منحصر بفردی که دارد، مستعد رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزی است و یکی از گردشگرپذیر‌ترین مناطق طبس به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آب روستا از چاه تامین می‌شود و قنات‌ها خشک شده است.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: در ایام عید روستا شلوغ شده و حتی توریست‌های خارجی از این مکان بازدید می‌کنند و اگر نمایشگاهی در این زمینه خواست برگزار شود حتما استقبال می‌کنیم.

دهیار روستای اصفهک طبس ادامه داد: پژوهشگاه خشت در این روستا دایر می‌شود و با بعضی از دانشگاه‌های کشور برای تجهیز صحبت‌هایی انجام گرفته است و قول‌هایی گرفته شده است و ساختمان‌های قدیمی به عنوان اقامتگاه‌های سنتی بازسازی و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حسینی‌مقدم اظهار داشت: حدود چند ماه است در این زمینه اقدام شده و طرح و نقشه در حال آماده‌سازی است و روستا بازسازی خواهد شد و به دلیل زلزله‌خیز بودن منطقه طرح‌های مقاوم‌سازی انجام خواهد گرفت.

وی جمعیت روستا را 224 خانوار اعلام کرد و افزود: حدود 820 نفر در روستا سکونت دارند و قرار است برای بازسازی، آزمایشات روی خشت در اینجا انجام شود .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس اظهار داشت: بافت تاریخی اصفهک یکی از زیباترین و سالم ترین بافت های تاریخی شهرستان در دوم شهریور ماه سال جاری در فهرست ملی بافت های تاریخی کشور ثبت شد.

رسول بهبهانی افزود: این بافت به لحاظ قرار گرفتن در حاشیه جاده طبس – مشهد و مسیر رفت و آمد استان های جنوبی به سمت مشهد مقدس از موقعیت بسیار مناسب جهت جذب توریست و توسعه و رونق گردشگری برخوردار می باشد.

وی با توجه به بازسازی روستای اصفهک گفت: به زودی نخستین اقامتگاه های بوم گردی شهرستان جهت اقامت توریست داخلی و خارجی در روستای تاریخی اصفهک راه اندازی خواهد شد.


ارسال نظرات
پر بیننده ها