بیش از 500 هزار نفر در قالب 50 لشکر دانش آموزی طی هشت سال دفاع مقدس وارد جبهه های جنگ شدند که از این تعداد، 36 هزار دانش آموز به شهادت رسیدند و امروزه شاهد اعزام سالانه حدود یک میلیون دانش آموز به مناطق عملیاتی دفاع مقدس برای گره زدن پیوند دو نسل هستیم.
کد خبر: ۸۵۶۶۹۴۵
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج،با گذشت چندین سال از پایان جنگ، نمی توان از حضور دانش آموزان در سرزمین هایی که روزگاری محل ایستادگی رزمندگان دانش آموز در مقابل رژیم بعث عراق بوده گذشت. شاید همین موضوع باعث شده که امروز شاهد حضور کاروان های راهیان نور دانش آموزی سراسر کشور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس جنوب،غرب، شمالغرب و راهیان نور دریایی هستیم. اردوهای راهیان نور دانش آموزی توسط سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج و قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج از سال 89 آغاز شده و این اردوها هر روز با ارتقاء سطح کمی و کیفی همراه بوده است و دانش آموزانی که خودشان داوطلب هستند نیز در قالب درس آموزش دفاعی به مناطق عملیاتی و کربلای ایران اعزام می شوند. 

طبق گفته دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش، امسال قریب به 650 هزار دانش آموز متوسطه توانستند از مناطق عملیاتی دفاع مقدس بازدید کنند که این آمار در سال های گذشته حتی به یک میلیون نفر رسیده بوده است؛ اما بحثی که در میان است، چگونگی تاثیرگذاری فرهنگ دفاع مقدس بر روی قشر تاثیرپذیر دانش آموزان است؟ چگونه می توان در سرزمین های نور آنها را با فرهنگ و آداب و رسوم و شیوه زندگی شهدا آشنا کرد و باعث شد که این تاثیرپذیری بعد از سفر راهیان نور هم در دانش آموزان حفظ شود؟ در شرایطی که دشمن از هر ابزار و رسانه ای برای منحرف کردن فکر و ذهن دانش آموزان،جوانان و نوجوانان استفاده می کند، راهیان نور چگونه می تواند فرزندان انقلاب را در مقابل آن بیمه کند؟ چگونه می توان بین دو نسل مختلف پیوند ایجاد کرد؟ تصمیم گرفتیم تا با نگارش این گزارش، به گوشه ای از تاثیرگذاری راهیان نور دانش آموزی بپردازیم.
 
 
داوطلبانه بودن اردوهای راهیان نور دانش آموزی
 
سردار یعقوب سلیمانی، مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج معتقد است که راهیان نور دانش آموزی یکی از موثرترین روش های برای تربیت و تعالی دانش آموزان محسوب می شود. وی می گوید: هدف اصلی اردوهای راهیان نور دانش آموزی، آشنا کردن دانش آموزان با ایثار و گذشت رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است. نیاز است که دانش آموزان به عنوان نسل های امروزی، پرده از اسرار و رازهای دوران دفاع مقدس بردارند و لازمه آن، حضور در مناطق جنگی است.
سردار سلیمانی می افزاید: آموزش و پرورش کشورمان پس از انقلاب دچار تغییر و تحولات زیادی شد که یکی ازاین تغیرات واردشدن درس آمادگی دفاعی به دروس مدارس کشورمان بود؛ همین موضوع بهانه ای برای شروع راهیان نور دانش آموزی بود. دانش آموزان دوم متوسطه از سال 89 به سفرهای راهیان نور اعزام شدند و دو سالی می شود که دانش آموزان مقطع متوسطه به صورت داوطلبانه از این مناطق بازدید می کنند.
وی همچنین با اشاره به یکی از سخنرانی های وزیر آموزش و پرورش می گوید: از 850 فعالیت فرهنگی در آموزش و پرورش کشورٰ، راهیان نور برجسته ترین این فعالیت ها بوده که تاثیرات غیر قابل کتمانی بر روحیه دانش اموزان داشته است.
 
به گفته دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج، این اردوها به صورت کاملا داوطلبانه بوده و بر اساس یک فرایند کاملا قانونی بر اساس تفاهم نامه و ابلاغیه مشترک وزارت آموزش و پرورش و بسیج برگزار می شود و کلیه دانش آموزان با رضایت نامه والدین حضور می یابند و طبق ضوابط ابلاغی کلیه دانش آموزان اعزامی به سرزمین های نور از سه مرجع سازمان بسیج مستضعفین، وزارت آموزش و پرورش و شرکت حمل و نقل بیمه می شوند.
 
سردار سلیمانی می گوید: راهیان نور تاثیر زیادی بر روی زائران و به خصوص دانش آموزان دارد؛ طبق نظر سنجی و پیامک های ارسالی این عزیزان به قرارگاه مرکزی راهیان نور متوجه شدیم که بسیاری از این دانش آموزان بعد از حضور در سرزمین های نور متحول شده اند.خودشان معتقدند که تا قبل از حضور در این سرزمین ها، مطالب زیادی از شهدا نمی دانستند اما مشاهده این مناطق، درک آنها نسبت به سیره شهدا و راه و هدفشان را بیشتر کرده است.برخی از پیامک ها و دلنوشته های این عزیزان دانش آموز آنقدر زیبا به رشته تحریر در آمده است که نشان از تاثیرگذاری اردوهای راهیان نور است.
وی استقبال دانش آموزان از سفرهای راهیان نور را بی نظیر ارزیابی می کند و می گوید که در مواقع و مقاطع مختلف، بسیج و سپاه نتوانسته است پاسخگوی حضور این عزیزان در مناطق دفاع مقدس باشند و در بسیاری از مدارس، شرکت در اردو با شرط اولین حضور به صورت قرعه کشی افراد انتخاب می شوند.
سلیمانی می افزاید:راویان و یادگاران دفاع مقدس و مربیان متعهد آموزش و پرورش، دانش‏آموزان را در مسیر رفتن به مناطق علمیاتی دفاع مقدس همراهی می کنند و برنامه های فرهنگی متناسب با این فضا اجرا می شود.
 
 
 
تبلیغات منفی رسانه های غربی به دلیل تاثیرگذاری اردوها
 
وی یکی از دلایل منفی نشان دادن راهیان نور دانش آموزی از سوی برخی رسانه های بیگانه را تاثیرگذاری آن عنوان می کند، چرا که اعزام دانش آموزان به مناطق جنگی، حساسیت زیادی دارد و آن، آشنا نمودن آنها با روحیه و اخلاق و معنویت نسل های گذشته است، اما دشمنان انقلاب و نظام که همیشه نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی احساس خطر می کنند، این بار با نشانه رفتن عظمت راهیان نور دانش آموزی، قصد تخریب افکار عمومی نسبت به این واقعه بزرگ فرهنگی کشور را دارند. برخی رسانه های خارجی به ویژه بی بی سی فارسی و همچنین بعضی رسانه های داخلی، با انتشار گزارشها و اخباری، سعی بر اجباری نشان دادن اردوهای راهیان نور دانش آموزی دارند؛ در حالی که مسئولان راهیان نور، این اردوها را از ابتدا کاملا داوطلبانه و اختیاری اعلام کرد.
سردار سلیمانی می گوید: اردوهای راهیان نور دانش آموزی از ابتدا تا کنون، اختیاری و با رضایت والدین دانش آموز بوده است و امیدواریم که همه ساله شاهد اعزام گسترده دانش آموزان به مناطق جنگی باشیم.
 
 
آشنا سازی دانش آموزان با اقتصاد مقاومتی در راهیان نور
 
سردار ابوالفضل مسجدي، مسئول روايت گري و زیارتگاه های کل سپاه نیز معتقد است که راهیان نور دانش آموزی تاثیرات زیادی را می تواند بر روی این قشر از جامعه بگذارد. وی می گوید: آموزش هایی که راویان راهیان نور طی امسال دیده اند با رویکرد دانش آموزی و بر پایه چهار یادمان شلمچه, فتح المبین, اروندکنار و هویزه در خوزستان بوده و منابعی که در اختیار این راویان قرار گرفته از جمله جزوات و کتاب ها همگی در همین راستا بوده است.
 
وی به برنامه ریزی های امسال برای برگزاری اردوهای دانش آموزی اشاره می کند، اینکه سعی کرده اند طی امسال از وصیت نامه و خاطرات 36 هزار شهید و جانباز  دانش آموز دوران دفاع مقدس برای انتقال مفاهیم آن به دانش آموزان استفاده کنند و برای این منظور این اطلاعات در اختیار راویان کاروان ها قرار گرفته تا به وسیله آنها برای دانش آموزان بازگو شود.
سردار مسجدی ادامه می دهد: موضوعی که از سال گذشته به آن ورود کرده ایم موضوع اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی آن در میان دانش آموزان به عنوان سفیران فرهنگی است چراکه فرهنگ دفاع مقدس خود نوعی اقتصاد مقاومتی است همچنین بازگویی فرهنگ درست مصرف کردن و اسراف نکردن رزمنده های هشت سال دفاع مقدس می تواند در پایه ریزی این فرهنگ در میان دانش آموزان که هنوز شخصیت آنها به طور کامل شکل نگرفته تاثیر بسزایی داشته باشد.
 
مسئول روايت گري و زیارتگاه های کل سپاه معتقد است زمانی که خاطرات رزمنده ها از زبان راویان آن هم در مکانی که این اتفاقات رخ داده برای دانش آموزان بازگو می شود مسلما تاثیر بیشتری می تواند بر روی این قشر تاثیرگذار جامعه داشته باشد.
وی به تاثیر اردوهای دانش آموزی بر روی اطرافیان آنها اشاره می کند و می گوید: زمانی که دانش آموزان از این اردوهای باز می گردند تاثیر معنوی خوبی را بر روی هم کلاسی ها و خانواده های خود دارند و این موارد را به وضوح در دل نوشته های خود مطرح کرده اند.
 
 
ماجرای چادری شدن دانش آموز دختر رامسر 
 
زیبا گازر، مدیر کاروان راهیان نور دانش آموزی دختران شهرستان رامسر که در طول سفرهای راهیان نور با تعداد زیادی از دانش آموزان شهرستان رامسر همراه بوده است، از تاثیرگذاری این اردوها می گوید، اینکه در یادمان محمودوند (معراج شهدای گمنام) تحول عجیبی در روحیه دانش آموزان ایجاد شده بود؛ بطوریکه7 نفر از دختران چادری شدند و برنامه های جالبی برگزار کردند که تعجب دبیران را در پی داشت.
 
وی می گوید: در طول اردو، برنامه های متعدد فرهنگی برای دانش آموزان برگزار شد و در مورد حجاب با دانش آموزان عزیز صحبت گردید و این کارهای فرهنگی و یادمان های شهداء زمینه ای شد که 7 نفر از دختران ما چادری شدند.
 
این مدیر کاروان اضافه می کند: هنگامی که پس از اردوی راهیان نور دانش آموزی، زنگ انقلاب در مدرسه شهرمان به صدا در آمد دیدیم که همان دخترانی که اصلا فکرشان را نمی کردیم با چفیه و چادر در مقابل همگان حاضر شدند و برنامه های فرهنگی جالبی برگزار کردند که حیرت دبیران و دانش آموزان را در بر داشت...
 
 
وی در ادامه در مورد ماجرای یکی از دانش آموزان دختر که خانواده اش به دلیل وابستگی که به او داشتند، حاضر نبودند او را به راهیان نور بفرستند، می گوید: در ابتدا والدین این دختر عزیز راضی نبودند که دخترشان در اردو حاضر شود، ولی  طی صحبت های فراوانی که این دختر خانم با پدر و مادر و پدربزرگش انجام داد، آنها را متقاعد کرد. گویا پدربزرگ این دانش آموز دختر خواب دیده بود نوه عزیزش به سرزمین وحی-مکه- اعزام شده است و دختر با شنیدن این حرف پدربزرگش دیگر تاب نیاورد و پدرو مادر خود را به نحوی راضی نمود.
این مدیر کاروان می افزاید: آن دانش آموز دختر به من می گفت که با دیدن این یادمان ها،دشت ها، هر لحظه خودم را در مکه حس می کردم.
 
تاثیر راهیان نور بر پرورش و تربیت دانش آموزان
 
بنابراین می توان گفت که دانش آموزان سفیران انتقال ارزش های پاک دوران مقدس هستند که با هدف ترویج فرهنگ دفاع مقدس، انتقال ارزش ها و حماسه آفرینی ایثارگران به نسل های انقلاب و نهادینه کردن روحیه ایثار و شهادت طلبی و بصیرت افزایی در برابر هجمه های فرهنگی دشمنان به مناطق عملیاتی شمال غرب و جنوب کشور اعزام می شوند.
 ارزش های اسلامی در اردوهای راهیان نور تحقق پیدا می کند و بسیاری از اهداف پرورشی و تربیتی را محقق می کند و تاثیرگذاری این اردوها پس از بازگشت دانش آموزان از اردوهای راهیان نور به خوبی مشاهده می شود و والدین نیز در این موضوع تاکید دارند که دانش آموزان پس از بازگشت از اردوهای راهیان نور در انجام واجبات و برخی از مسائل اخلاقی دقیق تر شوند.
اعزام اردوی راهیان نور دانش آموزی به مناطق جنگی آشنایی بیشتر دانش آموزان با ایثارگری ها و رشادت های رزمندگان و شهدای هشت سال دفاع مقدس است که خوشبختانه اثرات آن در جامعه ملموس بوده است.
 منبع کوله بار
انتهای پیام/ق
ارسال نظرات