علی رغم اراده سیاسی مسئولان ارشد ایران و روسیه، هنوز مشکلات سر راه تجارت با روسیه برداشته نشده و مشکل صدور روادید،‌ خط پروازی مستقیم و نقل و انتقال پول پابرجاست.
کد خبر: ۸۵۶۶۹۷۹
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، طی 6 ماه گذشته همواره صحبت‌ از اختصاص پرواز مستقیم بین ایران و یکی از شهرهای پرتردد روسیه از جمله آستاراخان به میان آمد تا تجار مجبور نباشند 14 ساعت و با طی پروازهای مختلف به روسیه سفر کنند.

در عین حال قرار شد تا بانکی با نام میزبانک روسیه و بانکی در ایران مبادلات تجاری بین دو کشور را به حالت روبل و ریال انجام دهد.

نکته دیگر مشکل صدور ویزای بازرگانان و رانندگان برای تردد به روسیه بود که سفیر این کشور در ایران قول مساعد داد، این مساله هر چه زودتر برطرف شود. برای پیگیری این مساله با سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق ایران و روسیه صحبت کردیم.

مقیمی تصریح کرد: علی‌رغم قول‌های داده شده و با وجود ارتباط سیاسی بین دو کشور، ظاهرا اراده‌ای برای حل مسایل روادید، نقل و انتقال بانکی و پرواز مستقیم از طرف روسی وجود ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در مورد جزییات بیشتر صدور روادید گفت: یک ماه زمان لازم است تا برای بازرگانان ویزا صادر شود و از 10 سال گذشته هم دیگر خبری از صدور ویزاهای مالتی‌پل (تردد چند باره) نیست و هر تاجر و هر راننده برای هر بار رفت و آمد باید در نوبت صدور ویزا قرار گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی که ممکن است وقتی باری در کامیون قرار می‌گیرد به علت توقف برای صدور ویزا فاسد شود یا هر بازرگانی مجبور باشد، برای نوع قرارداد به روسیه سفر کند.

به گفته مقیمی طبق آخرین اخبار ظاهرا انجمن حمل و نقل روسیه اعلام کرده که حاضر است ویزای تردد مالتی‌پل برای مدت 6 ماه برای رانندگان صادر کند، اما هنوز این امر اجرایی نشده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در مورد آخرین وضعیت تعیین بانک ایران و روس نیز خاطر نشان کرد: مبادلات بانکی همچنان از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود و خبری از تاسیس بانک روسی در ایران و متقابل نیست.

وی در پاسخ به اینکه قرار بود خط پروازی مستقیم از شهرهای شمالی کشور به آستارا خان روسیه راه‌اندازی شود و این مساله به کجا رسید، تصریح کرد: متاسفانه این مساله نیز همچنان در دست پیگیری قرار دارد و بازرگانان مجبورند برای تردد به روسیه همچنان مسیر پروازی 14 ساعته و تغییر پرواز از شهری به شهر دیگر را تحمل کنند.

ارسال نظرات