خبرهای داغ:
مدیر مرکز شیراز شناسی گفت: از امروز هجدهم تا بیست و شششم ماه جاری نخستین جشنواره شیرازشناسی کار خود را آغاز می‌کند.
کد خبر: ۸۵۶۷۲۱۳
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰

علی نیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، در شیراز اظهار داشت: شیراز شهری با قدمت دیرپا سابقه تمدنی و تاریخی سترگ است و شناسایی هر یک از این ابعاد به‌منظور شناساندن دقیق آن، فعالیت‌هایی پرحجم را می‌طلبد که تنها با حضور و مشارکت مردم میسر است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت سمن‌ها در استفاده از مشارکت مردم نخستین جشنواره شیرازشناسی با همکاری سمن‌ها برگزار می‌شود و این جشنواره شامل بخش‌های متنوعی مانند نشست‌های تخصصی و علمی شیراز شناسی، خوراک‌های شیرازی، میراث فرهنگی معنوی، بازی‌های بومی محلی، جشنواره‌ گل، نمایشگاه و کارگاه عملی صنایع‌دستی است.

نیری ادامه داد: در بخش خوراک شیرازی سفره‌آرایی، ارائه نوشیدنی و پیش‌غذای شیرازی، استفاده از ظروف سنتی و تاریخچه و دستور پخت غذا امتیاز خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در بخش شیراز شناسی نشست‌های تخصصی با عناوین آثار خاندان مشیر در شیراز، دروازه‌ها و دکل‌های شیراز، محله‌های شیراز، حصار و خندق شیراز، طاق‌های شیراز، کاروانسراها و حمام‌های شیراز، حرم‌های مطهر، مشاهیر شیراز، بازشناسی محله سر باغ، بازشناسی محله منصوریه و گذر سید ذوالفقار شیراز و نشست تخصصی نقش رسانه‌ها در معرفی شیراز در نظر گرفته‌ شده است.

تور مجازی معرفی اماکن گردشگری شیراز، همایش نرم‌افزارهای آزاد در خدمت شیرازشناسی، کارگاه‌های عملی قلم‌زنی، معرق، منبت، شیشه‌گری، سفالگری و شیشه هفت‌رنگ از دیگر برنامه‌هایی بود که به گفته نیری برای این جشنواره یک‌هفته‌ای در نظر گرفته‌شده است.

وی تصریح کرد: در بخش گل و گلخونه این جشنواره آموزش فرهنگ شهروندی با موضوع گل‌های آپارتمانی، پیشنهادات ویژه برای زندگی با گل‌ها و آموزش تراریوم، نشست تخصصی شهر گل‌وبلبل و آموزش طرح کوچه‌های گل‌آرا در نظر گرفته‌شده است.

نیری یادآور شد: در بخش میراث فرهنگی و معنوی خاطره گویی از شیراز دیروز، عروسی‌های شیرازی، آیین‌های جوانمردی، لالایی‌ها و ضرب‌المثل‌ها، واسونک خوانی، نقالی و پرده‌خوانی، گویش شیرازی و نشست تخصصی میراث فرهنگی معنوی برگزار می‌شود.

به گفته وی، در مدت این‌یک هفته از 18 تا 26 شهریور جشنواره بازی‌های بومی محلی در نظر گرفته‌شده که کارگاه عملی آموزش بازی‌ها، آموزش فرهنگ شهروندی با موضوع بازی‌های بومی محلی، بازی‌های آپارتمانی، بازی‌های فکری و رونمایی از کتاب بازی‌ها از عناوین زیرمجموعه آن است.

نیری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این شهر شایستگی دارد که فراتر از سطح استان و ملی و منطقه‌ای، در سطح بین‌المللی معرفی شود و گستردگی ابعاد این معرفی از مشاهیر و مفاخر، تاریخ و آداب‌ورسوم و آیین‌ها، علوم و مکاتب و معماری و مردم‌شناسی و بسیاری زمینه‌های دیگر با حضور سمن‌ها بهتر ممکن خواهد بود.

مدیر مرکز شیرازشناسی اضافه کرد: این مرکز بنا دارد با هماهنگی شورای شهر از انجمن‌ها و سمن‌هایی که در یکی از این ابعاد معرفی شیراز را در دستور کار خود قرار دهند حمایت کند.

وی تصریح کرد: این معرفی شیراز نباید الزاماً به‌طور مستقیم باشد بلکه یک سمن ورزشی می‌تواند در معرفی ورزش و سابقه ورزشی این شهر، یک سمن زیست‌محیطی در معرفی طبیعت و اکوتوریسم و مواردی مشابه و سمن‌های دیگر نیز هر یک در زمینه فعالیت خود در این طرح حضورداشته باشد.

مدیر مرکز شیرازشناسی تنها محدودیت اعمال شده را برای سمن‌های سیاسی دانست و گفت: سمن‌های غیرسیاسی با هر زمینه فعالیت می‌توانند در معرفی شیراز نیز همت گمارده و کنار ما قرار بگیرند.

وی از برگزاری جلسات هم‌اندیشی با سمن‌های شهر شیراز خبر داد و افزود: در مرحله نخست 30 سمن فعال و در مرحله بعد یک تیم 33 نفره از دبیران سمن‌ها برای هم‌اندیشی و رایزنی دعوت شدند و در نهایت حدود 50 سمن آمادگی خود را برای فعالیت‌های مبتنی بر شیرازشناسی اعلام کردند.

نیری بیان کرد: برخی از این سمن‌ها چند هزار عضو دارند و می‌توانند بازوهای بسیار قوی در معرفی شیراز و تقویت مشارکت اجتماعی در تعالی و ساخت این شهر باشند.

وی سپس افزود: در مهرماه نشست دیگری با گروهی دیگر از سمن‌ها برگزار و برآورد می‌شود تا پایان سال 180 سمن برای حضور در فعالیت‌های شیرازشناسی همراه شوند.

نیری از تشکیل کارگروه‌هایی برای معرفی شیراز در ابعاد مختلف با حضور سمن‌ها سخن گفت و اظهار داشت: تاکنون کارگروه‌های هنر و گردشگری، مذهب و دفاع مقدس، توسعه و عمران شهری، آداب‌ورسوم، میراث فرهنگی و معنوی، سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی و کارگروه معماری و شهرسازی مدنظر قرارگرفته که این کارگروه‌ها بین خود انتخابات برگزار کرده و دبیر انتخاب می‌کنند و دبیران منتخب هر کارگروه عضو شورای مشورتی شهرداری می‌شوند.

وی یادآور شد: با هدایت فعالیت سمن‌ها در راستای تعالی شهر شیراز بنا داریم از ظرفیت این تشکل‌ها به‌عنوان چشم سومی برای رصد آسیب‌ها و پرورش ایده‌ها و راهکارها استفاده کرده مشارکتی عمومی را در چارچوب قوانین برای بهسازی و معرفی شهرمان شکل دهیم.

نیری در پایان با اشاره به کاندیدا شدن شیراز برای میزبانی از نشست شهرداران شهرهای تاریخی جهان در سال 2018 و برگزاری بزرگ‌ترین هفته فرهنگی شیراز در سال آینده در تهران، نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در کمک به افزایش تأثیرات این برنامه‌ها را مهم ارزیابی کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها