گروه جهادی مهاجر از دانشگاه گیلان در روستاهای مزگده، توسه و سیاهمزگی شفت جشن تکلیف برگزار کردند.
کد خبر: ۸۵۶۷۵۵۶
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از رشت، سیاهمزگی، منطقۀ بزرگ و نامداری در 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان شفت است که چهار روستای علی سرا، توسَه، خُرَّمکَش و مَزگَدا را در برگرفته است.

یکی از شغل های رایج در این شهرستان دامداری است. در این میان پرورش گاو به شیوه سنتی از دیرباز در این منطقه جریان دارد. این روزها فصل کوچ دامداران به مناطق ییلاقی است.

جغرافیای طبیعی و اقتصادی انسانی آن، جای کاوش فراوان دارد و بسا که پیشینه تاریخی آن نیز رازهای فراوان در سینه داشته باشد؛ زیرا این خطه، خاستگاه مردان نام‌آور و بزرگی در بستر دین و دانش و سیاست بوده است؛ ولی با این همه، شناخته بودن این منطقه در سراسر گیلان و بلندای نام آن نزد شمار دیگری از هم‌میهنان، نه از روی کتاب ها و نوشتارهای شناساگر و نه به خاطر آوازه دانشوران و ادیبان و مدیران و حاکمان برخاسته از این سرزمین و نه به خاطر حماسه‌های آن، بلکه به خاطر «پنیر سیاهمزگی» است که محصول ویژه دامی و فرآوری شده در همین منطقه است.

این روستا از لحاظ آب و هوا و سرسبزی بسیار مناسب است و گردشگران زیادی در چهار فصل سال به اینجا سفر می‌کنند.

قدم زدن در کنار رودخانه سیاهمزگی که در محدوده ای آوینه ربار نامگذاری شده است، پر از زیبایی های طبیعت است.

صدای شر شر آب و انبوه جنگل های دو طرف دره رود سیاهمزگی زیبایی و طراوت خاصی به این منطقه بخشیده است. پوشش گیاهی متنوع و همچنین آب زلال و خنک رودخانه خستگی هیاهوی کار و زندگی و شلوغی را از تن به در و مسافر این طبیعت زیبا را مجذوب خود می کند.

اردوی جهادی واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان این مکان را برای خدمت رسانی انتخاب کردند، به جهت اینکه این روستاها از لحاظ فرهنگی دچار محرومیت هستند.

فاطمه احسانی، جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار کرد: بعد شناسایی منطقه غرب گیلان تصمیم گرفتیم اردوی جهادی خواهران را در روستای خرمکش، مزگده و توسه شهرستان شفت برگزار کنیم.

وی گفت: از ۳۰ مردادماه به سمت توسه حرکت کردیم و با هماهنگی اوقاف شهرستان شفت در خانه عالم در روستای توسه با حضور 23 نفر از خواهران دانشگاه گیلان مستقر شدیم.

جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان گفت: از روز سی ام که به روستای توسه اعزام شدیم، بعد از جلسه کوتاهی با خواهران با توجه به توانایی های دانشجویان بر اساس تخصص، تبحر و دغدغه  فرهنگی که داشتند تقسیم کار کردیم و جهادگران از همان روز اول فعالیت های خود را در دو مدرسه در روستای توسه و روستای مزگده آغاز کردند.

 احسانی با بیان اینکه مدرسه روستای مزگده به دلیل مهاجرت مردم روستا به شهر، تقریبا بدون استفاده و مخروبه شده است، گفت: جهادگران با توجه به معتدل بودن آب و هوای آن منطقه بعضی از کلاس های خود را در همان مدرسه برگزار کردند.

وی گفت: دانشجویان جهادی فعالیت های خود را با هدف ارائه برنامه های فرهنگی و آموزشی در بخش کودکان و نوجوانان و ارتقای توانمندی و مهارت های کارآفرینی بانوان در روستاهای مذکور برگزار کردند.

جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان افزود: در بخش فرهنگی مانند سالیان گذشته جشن تکلیفی برای مکلفان دختر سه روستای مزگده، سیاهمزگی و توسه برگزار شد و در خلال آن آموزش احکام ابتدایی نیز صورت گرفت.

احسانی تصریح کرد: با توجه به لزوم شناساندن مفهوم شهادت و جایگاه شهدا در جامعه و انقلاب اسلامی کارگاه هایی تحت عنوان «اندیشمندان کوچک» با پرداختن به دفاع مقدس و مفهوم شهادت و معرفی شهدای هسته ای و ضرورت فرهنگ شهادت طلبی و ایستادگی در مقابل دشمنان برای دانش آموزان و جوانان روستا برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از کارگاه ها، کارگاه عاشورا بود که پرداختن به دلایل قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا و لزوم توجه به امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان گفت: از دیگر کارگاه های برگزار شده در بخش فرهنگی می‌توان کارگاه های مهدویت و ولایت و کارگاه خداشناسی و احکام را نام برد.

وی ادامه داد: در بخش آموزشی با توجه به نیازهای سنین مختلف کلاس دروس پایه ریاضی و انگلیسی، نقاشی، قرائت و حفظ قرآن، داستانهای قرآنی، آموزش کاردستی ضمن مدنظر داشتن اهداف اصلی فرهنگی و آموزشی اردو برگزار شد.

احسانی تصریح کرد: در ادامه فعالیت های کمیته آموزش به بخش بهداشت و نیازهای پزشکی بانوان روستا نیز توجه زیادی شد و کارگاه هایی با عنوان بهداشت کودکان و پزشکی و بهداشتی بانوان نیز برگزار شد.

جانشین خواهر بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان ادامه داد: در بخش معیشت نیز که مانند سالیان قبل فعالیت هایی با هدف ارتقای توانمندی بانوان روستا صورت می‌گرفت هنر نمددوزی، خیاطی، چرم دوزی، شمع سازی و دستبند بافی آموزش داده شد.

وی با بیان اینکه مدیریت خواهران سازمان بسیج دانشجویی گیلان در طول برگزاری دوره از فعالیت دانشجویان در روستای توسه و مزگده بازدید کردند، گفت: حضور رهنما مدیریت خواهران سازمان بسیج دانشجویی گیلان در جمع دانشجویان جهادی باعث تقویت روحیه بچه ها شد.

ارسال نظرات