اختراعی که بنابر ادعای مخترع آن می تواند یک مخزن نفتی را که بین شش ماه تا یک سال زمان برای مهار آن از چنگال شعله های آتش نیاز است در کمتر از...
کد خبر: ۸۵۶۷۵۶۵
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، اگر چه در سالهای اخیر شاهد رشد روزافزون ثبت اختراعات در کشورمان هستیم؛ اما متاسفانه علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای حمایت از طرح ها، ایده ها و اختراعات دانش بنیان بسیاری از این  طرح ها و اختراعات که ثمره تلاش، کوشش، پشت کار و مجاهدت علمی جوانان کشورمان هستند در مسیر پر پیچ و خم تجاری سازی در نطفه خفه می شوند و نهایتا اختراعی که می تواند منشاء اثر در یک کشور و یا دنیا باشد در حد یک کاردستی پیشرفته در بین کلکسیون اختراعات یک مخترع باقی می ماند.

 

نباید فراموش کنیم که روزگاری جوانان خلاق و صاحب فکر و ایده این سرزمین در زیر سلطه حکومت پهلوی جسارت بروز استعدادها و نبوغ خود را نداشتند؛ اما امروز که به برکت انقلاب اسلامی و حمایت های رهبر معظم انقلاب شاهد به جوشش درآمدن نبوغ جوانان کشورمان در عرصه های مختلف هستیم شاهدیم که برخی بی تدبیری ها و منفعت طلبی ها و حتی تنگ نظری ها و کوته فکری ها نبوغی را پیش از آنکه به مرحله شکوفایی و باروری برسد به مسلخ می برند و ذبح می کنند.

 

شاید اختراعی که بنابر ادعای مخترع آن می تواند یک مخزن نفتی را که بین شش ماه تا یک سال زمان برای مهار آن از چنگال شعله های آتش نیاز است در کمتر از یک ماه مهار کند از جمله اختراعاتی باشد که به جرات می توان گفت با گذشت دو سال از زمان اختراع و تولید آن همچنان در شعله غفلت و بی تدبیری مسئولان این حوزه می سوزد و هنوز هیچ کدام از مجموعه های در معرض خطر آتش قدمی هر چند کوچک برای استفاده از این اختراع برنداشته اند.

 

حمید گروسی مخترع قویترین و سریعترین دستگاه آتش نشان دنیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، گفت: دو سال است که قویترین و سریعترین دستگاه آتش نشان دنیا را ثبت و با هزینه شخصی به مرحله تجاری سازی رسانده ام و در حال حاضر نیز توانسته ام که علاوه بر گرفتن چندین سفارش تولید و فروش آنها پیشنهاداتی را نیز از کشورهای مختلف دنیا برای کار کردن با آنها دریافت کنم؛ اما تابحال در این زمینه دست به اقدامی نزده ام.

 

وی با بیان اینکه علی رغم دریافت چندین پیشنهاد از کشورهای خارجی متاسفانه تابحال هیچ ارگانی در کشورمان درخواستی برای تولید این دستگاه ارائه نکرده است افزود: تکنولوژی به کار گرفته شده در اختراع قویترین و سریعترین آتش نشان دنیا یک تکنولوژی جدید است و در واقع کاربرد آن در مهار آتش سوزی های چاه های نفت و پالایشگاه ها است؛ به گونه ای که در سریعترین زمان ممکن ضمن مهار آتش، ماده سوختی را به گونه ای خنک می کند که می توان به راحتی به آن دست زد.

 

مخترع قویترین و سریعترین دستگاه آتش نشان دنیا گفت: ماده مهار کننده آتش در این سیستم ترکیبی از آب، کف آتش نشانی و نوعی پودر مخصوص است که علاوه بر ارزان قیمت بودن در مقایسه با دیگر دستگاه های مهار کننده آتش که قیمت آنها 10 برابر سیستم اختراع شده در کشورمان است هیچ عارضه ای را هم دربرندارد.

 

گروسی با اشاره به اینکه ماده مهار کننده آتش در این سیستم از مواد معدنی طبیعی تولید شده است؛ بنابراین با محیط نیز سازگار است اضافه کرد: آتش نشان ساخته شده در کشورمان می تواند در کمتر از یک ماه آتش را در چاه های نفتی که بین شش ماه تا یک سال زمان برای مهار آتش آنها نیاز است مهار کند.

 

وی با بیان اینکه آتش نشان ساخته شده در کشورمان می تواند هر 100 متر مربع آتش را در فضایی که 440 لیتر گازوئیل در آن قرار داشته باشدظرف 10 ثانیه خاموش کند اظهار کرد: در حال حاضر پیگیر ارتقاء قدرت سیستم آتش نشان ساخته شده در مهار آتش هستیم؛ به گونه ای که اگر این مهم عملی شود مهار آتش در هر 100 متر مربع از 10 ثانیه به یک ثانیه کاهش یابد؛ البته بخش تئوری این کار انجام شده است و تنها می بایست در عمل نیز این مساله اتفاق بیفتد.

 

مخترع قویترین و سریعترین دستگاه آتش نشان دنیا گفت: برای انجام فرایند این اختراع تا بحال 50 میلیون تومان از منابع شخصی هزینه شده است و برای اینکه آن را به تولید انبوه برسانیم یک میلیارد تومان نیز اعتبار نیاز است.

 

گروسی اظهار کرد: کشور ما یک کشور نفت خیز است و در هر قسمتی از آن احتمال آتش سوزی و وقوع جنگ وجود دارد؛ بنابراین گلایه خیلی بزرگی که از بخش های ایمنی آتش نشانی تمام شرکت های نفتی و تمام سازمان های مرتبط با ایمنی و سیستم های امنیتی کشور دارم این است که باید بگردند و طرح هایی مانند طرح من را که قابلیت خیلی بالایی در مهار آتش را دارند شناسایی کنند ؛ اما متاسفانه از این مساله دریغ کرده اند.

ارسال نظرات