مدیر مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع:

قزاقستان و قرقیزستان بهترین شرایط سرمایه‌گذاری در آسیای مرکزی را دارند

مقام اقتصادی کشورهای مشترک المنافع گفت: بر اساس گزارش بانک جهانی فضای سرمایه‌گذاری در قزاقستان و قرقیزستان بهتر از ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان است.
کد خبر: ۸۵۶۷۷۶۵
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱


به گزارش خبرگزاری بسیج، در دوشنبه به نقل از «کانیوز»، «یولی یوسف اف» مدیر مرکز توسعه اقتصادی  کشورهای مشترک المنافع امروز با اشاره به رتبه‌بندی کشورهای آسیای مرکزی به لحاظ برخورداری از فضای سرمایه گذاری گفت: براساس گزارش بانک جهانی در میان 189 کشور جهان، قزاقستان در مکان 77، قرقیزستان در رده 102، ازبکستان درمقام 141 و تاجیکستان در جایگاه 166 قراردارد و هیچ اطلاعی هم در مورد ترکمنستان نیست.

مدیر مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع با اشاره به پایین بودن میزان مالیات در قزاقستان در مقایسه با سایر کشورهای آسیای مرکزی افزود: در این کشور میزان مالیات نزدیک به 20 درصد از تولید ناخالص ملی است، هرچند که 90 درصد صادرات قزاقستان از محل فروش نفت و گاز و استخراج معادن به دست می‌آید.

یوسف اف گفت: در حالی که در ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان موضوع دفاع از حقوق سرمایه گذاران و تضمین بازگشت سرمایه بخش خصوصی بسیار ضعیف است.

به گفته یوسف‌اف، اقتصاد تاجیکستان همچنین به شدت وابسته به درآمدهای ارسالی کارگران مهاجر این کشور است که برابر با 50 درصد از تولید ناخالص ملی این جمهوری است.

یوسف‌اف افزود: این عامل موجب کاهش ارزش سامانی واحد پول ملی تاجیکستان و کاهش قدرت رقابت محصولات این کشور در بازار منطقه می‌شود و زمینه رشد نیافتن صنایع داخلی و افزایش بیکاری را فراهم می‌سازد.

وی تاکید کرد: در ازبکستان و قرقیزستان نیزمشکلات مشابهی وجود دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار