رئیس اتاق بازرگانی ایران از ملاقات فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری به زودی خبر داد و گفت: طرح ویژه بخش خصوصی برای پروژه‌های نیمه تمام به شورای اقتصاد رفت.
کد خبر: ۸۵۶۷۷۹۱
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن جلال‌پور در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با رئیس‌ دفتر مقام معظم رهبری، مقرر شده تا هفته آینده فعالان اقتصادی ملاقاتی را خدمت مقام معظم رهبری داشته باشند تا از نزدیک بتوان مسائل و مشکلات اقتصادی را خدمت ایشان مطرح و از رهنمودهای ایشان بهره گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پاسخ افزود: به موازات دیداری که فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری خواهند داشت، نمایندگان بخش خصوصی در ستاد اقتصاد مقاومتی عضو شده‌اند و اطلاعات اولیه نیز میان بخش خصوصی و دولت رد و بدل شده است.

اعلام آمادگی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی برای طرح‌های نیمه تمام

وی در پاسخ به سئوال دیگر  در خصوص حضور بخش خصوصی در تکمیل طرح‌های نیمه تمام، گفت: در زمینه طرح‌های نیمه تمام نیز اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران طرح ویژه‌ای را به شورای اقتصاد ارائه داده که بر این اساس دیدگاه‌های بخش خصوصی برای تکمیل این طرح‌ها مطرح شده؛ ضمن اینکه بخشی از این طرح از سوی شورای اقتصاد پذیرفته شده و بخش دیگری نیز به بررسی‌های کارشناسی بیشتر موکول شده است.

به گفته جلال‌پور، دیدگاه در پروژه‌های نیمه تمام یک دیدگاه جدید است که معتقدیم در خصوصی‌سازی آنچه که اتفاق افتاده، قیمت‌گذاری از سوی دولت و وصول قیمت کارخانه‌های فروخته شده از سوی دولت بوده است؛ در حالی که ما معتقدیم در واگذاری پروژه‌های نیمه تمام باید اهلیت‌ها در نظر گرفته شده و انجام کار با ملاک اهلیت پیش رود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: متاسفانه در واگذاری‌های صورت گرفته هیچ نگاهی به اهلیت صورت نگرفت و تنها واگذاری‌ها به محلی برای کسب درآمد دولت تبدیل شده بود؛ در حالی که دیدگاه ما این است که دولت نباید هیچ‌ نگاهی به درآمد حاصل از اتمام طرح‌های نیمه تمام داشته باشد بلکه اتمام پروژه، ایجاد اشتغال و فضای رونق باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ادامه داد: با این دیدگاه طرحی را به شورای اقتصاد ارائه کرده‌ایم که امیدواریم با تکمیل آن بتوانیم مطالبه رهبری را تحقق بخشیم؛ این در حالی است که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی آمادگی اجرای طرح‌های نیمه تمام وجود دارد و البته اگر این دیدگاه حاکم شود که دولت نگاه انتفاعی به تکمیل طر‌ح‌های نیمه تمام از سوی بخش خصوصی نداشته باشد، بخش خصوصی کاملاً آمادگی دارد تا این طرح‌ها را اجرا کند.

کمپین نخریدن به مطالبه کیفیت، تغییر مسیر دهد

جلال‌پور در پاسخ به سئوال مبنی بر شکل‌گیری دومینوی راه‌اندازی کمپین‌های تحریم کالاهای داخلی، گفت: اینکه ما به کیفیت بهتر و بهره‌وری بالاتر بپردازیم، امری کاملاً درست است و مردم هم باید مطالبه‌گر آن باشند، چرا که تا مطالبه مردمی از تولیدکنندگان شکل نگیرد، اتفاق بهبود کیفیت حاصل نخواهد شد.

وی افزود: در کنار این فناوری نیز باید به بهبود کیفیت اضافه شود و ما در اتاق بازرگانی ایران این عَلَم را برداشته‌ایم که به دور از رانت و ویژه نگاه کردن، باید کیفیت را بالا ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ادامه داد: مردم اگر کمپینی برای ارتقای کیفیت به راه بیندازند، هیچ اشکالی ندارد اما کمپین نخریدن و بایکوت کردن تولیدات داخلی، یک کمپینی است که امروز به خیر و صلاح اقتصاد ایران نیست.

جلال‌پور تصریح کرد: راه اندازی کمپین درخواست کیفیت بالاتر و هزینه کردن برای به سرانجام رسیدن آن، امری بسیار مطلوب است، بلکه باید مرحله به مرحله سازندگان را به سمت ارتقای کارآیی و بهره‌وری سوق داد.

وی معتقد است: بهتر است به جای اینکه یک کارخانه را بخوابانیم، کمپینی به راه اندازیم که کیفیت بهتر را در کالاهایی همچون خودرو مد نظر قرار دهد که البته طی سال‌های گذشته خیلی هم به آن پرداخته نشده است.

ارسال نظرات