همزمان با ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه، آتش اختلافات و دو دسته گی‌ها در اوپک زبانه کشیده به طوری‌که عربستان در اقدامی قابل پیش بینی با پیشنهاد برگزاری نشست سران اوپک هم مخالفت کرد.
کد خبر: ۸۵۶۷۷۹۶
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، سقوط قیمت جهانی طلای سیاه ادامه دارد و در آخرین معاملات همچون چند هفته گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در سطوح بشکه ای کمتر از ۵۰ دلار و بهای هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا هم به بشکه‌ای در سطوح کمی بالاتر از ۴۰ دلار بین مشتریان دست به دست می شود.

پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، وجود نفت مازاد در بازار، افزایش ذخیره‌سازی بی‌سابقه نفت در آمریکا و کشورهای پیشرفته صنعتی، بحران اقتصادی در چین، احتمال افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران در دوران پسا تحریم، افزایش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا و ادامه فعالیت بر روی طرح‌های شیل نفت در آمریکای شمالی از مهمترین دلایل سقوط آزاد قیمت جهانی نفت به شمار می رود.

در این بین دو دسته گی و اختلاف در بین کشورهای عضو اوپک هم به کاهش بیشتر قیمت طلای سیاه در بازار جهانی دامن زده است و فعالیت های دیپلماتیک چند کشور همچون ونزوئلا و الجزایر هم تاکنون منجر به مدیریت بیشتر بازار نفت توسط کشورهای عضو اوپک نشده است.

بر این اساس ونزوئلا در طول چند هفته گذشته با انجام چندین سفر دیپلماتیک سعی در ایجاد یک انسجام و هماهنگی در بین کشورهای عضو اوپک به ویژه کشورهای عربی این سازمان کرده است و حتی «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در سفری غیر منتظره با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفتگو کرد.

نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در ادامه دیدارهای خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان هم دیدار کرد و حتی خواستار عضویت روسه ها در اوپک شد.

پس از انجام این گفتگو بین بلند پایه ترین مقامات سیاسی دو کشور که با محور بازار نفت و ضرورت مدیریت بیشتر قیمت ها توسط کشورهای عضو اوپک انجام گرفت توافقی اولیه به منظور برگزاری نشست سران کشورهای عضو اوپک حاصل شد.

از این رو محمد بن صالح الساده وزیر صنعت و انرژی قطر پس از دیدار امیر قطر و رئیس جمهور ونزوئلا با بیان اینکه کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در حال بررسی و مطالعه روی پیشنهاد ونزوئلا برای برگزاری نشست سران این کشورها هستند، گفت: هدف از برگزاری نشست سران به منظور حمایت از قیمت ها و بازارهای جهانی نفت است.

این مقام دولت دوحه همچنین تاکید کرد: کشورهای مختلف در حال مطالعه این پیشنهاد هستند و چنانچه پاسخ مثبتی از سوی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای برگزاری نشست سران دریافت کنیم، سپس این موضوع وارد فاز عملیاتی می شود، اما اکنون در مرحله مطالعه و بررسی پیشنهاد ونزوئلا هستیم.

در این بین ایران از سیاست‌های دیپلماتیک ونزوئلا به منظور ایجاد انسجام و هماهنگی در بین کشورهای اوپک و نانو اوپک حمایت کرده است و بیژن زنگنه وزیر نفت درباره تلاش‌ها و پیشنهاد اخیر ونزوئلا برای هماهنگی بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای برگزاری نشست سران این سازمان با هدف ثبات بازار نفت اعلام کرد: ایران از هر اقدامی برای بهبود وضع بازار نفت و خروج از شرایط کنونی حمایت و استقبال می کند.

همزمان با این اقدامات و رایزنی ها، وزیران نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پنجشنبه هفته گذشته در دوحه گردهم آمدند و به اعتقاد کارشناسان، این نخستین نشست تولیدکنندگان بزرگ از زمان سقوط شدید قیمت نفت به شمار می رود.

در این نشست وزیر صنعت و انرژی قطر پیشنهاد ونزوئلا مبنی بر برگزایر نشست سران کشورهای عضو اوپک را با برخی از اوپکی های حاضر در جلسه مطرح می کند که عربستان سعودی در اقدامی قابل پیش بینی با برگزاری این نشست مخالفت می کند.

برخی از رسانه‌های بین‌المللی با انتشار گزارشی، اعلام کردند: عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان معتقد است اگر نشست سران کشورهای تولید کننده نفت نتواند منجر به اقدامی واقعی و ملموس به منظور تقویت بهای نفت شود نیازی به برگزاری چنین نشستی نیست.

به اعتقاد مقامات نفتی عربستان سعودی اگر برگزاری نشست سران کشورهای تولید کننده نفت نتیجه ای ملموس نداشته باشد، بر قیمت‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت و اگر ما صرفا با هدف اینکه نشست برگزار کرده باشیم چنین مذاکراتی را انجام دهیم، نتیجه معکوس خواهیم گرفت.

در همین حال علی النعیمی وزیر کهنه کار نفت عربستان هنگام خروج از نشست یک روزه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از اظهار نظر درباره افت اخیر قیمت های جهانی نفت خام خودداری کرد و خطاب به خبرنگاران تاکید کرده است: سخنان وزیر صنعت و انرژی قطر کفایت می کند.

ارسال نظرات