خبرهای داغ:
شهرستان قزوین، آماده تزریق این واکسن فلج اطفال شد

با تزریق واکسن فلج اطفال به ریشه کنی این بیماری کمک کنیم

از نیمه دوم شهریور ماه طرح دو مرحله ای واکسن فلج اطفال در استان قزوین آغاز به فعالیت می مند
کد خبر: ۸۵۶۷۹۱۲
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ازقزوین ، چندی پیش بود که مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاهعلوم پزشکی قزوین گفت: پیش از این، ایمن سازی کودکان در مقابل بیماری فلج اطفال (پولیو)، با خوراندن «قطره خوراکی» طبق برنامه واکسیناسیون انجام می شد، ولی سازمان بهداشت جهانی، بر اساس برنامه نهایی ریشه کنی فلج اطفال در جهان، ادغام حداقل یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال را در برنامه ایمنسازی کشورها ابلاغ کرده است.

 به گفته این مقام مسؤول، از نیمه دوم شهریور ماه 1394 به بعد، تزریق یک نوبت واکسن فلج اطفال «IPV»، در چهار ماهگی کودکان، همانند سایر استان ها، در استان قزوین نیز انجام خواهد شد.

 

فلج اطفال، انتقال از طریق گوارش و تنفس

در این رابطه، کارشناس مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین درباره بیماری فلج اطفال اظهار کرد: فلج اطفال نوعی بیماری عفونی حاد است که از طریق گوارش و با شیوع کمتر، از طریق تنفس انتقال می یابد.

 رامین انوشه با بیان این مسئله که هر بیمار مبتلا به فلج شل ناگهانی، بدون سابقه‌ قبلی یا ضربه ( از جمله هر کودک زیر 15 سال) مشکوک به فلج اطفال می باشد متذکر شد: نقص سیستم ایمنی، واکسیناسیون ناقص یا عدم دریافت واکسن، لوزه برداری و شرایط بد اقتصادی – اجتماعی، از عوامل خطر در بروز این بیماری هستند.

این کارشناس درد شدید عضلانی، تب، سردرد، فلج شدن عضلات (به صورت شل شدن) و غیر قرینه بودن را علائم بیماری دانست که بدون علائم حسی، در دو یا سه روز اول پیشرفت می‌کند.

 انوشه ادامه داد: این بیماری به مدت چهار تا هشت هفته، قابلیت انتقال دارد ولی بیشترین انتقال عفونت، بلافاصله قبل از فلج تا نهایت، دو هفته پس از آن است که پنج تا 10 درصد موارد فلجی، در اثر ابتلای عضلات تنفسی، فوت می‌کنند.

 

واکسن تزریقی، جایگزین نوع خوراکی نیست

کارشناس برنامه ایمنسازی مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین نیز تنها راه پیشگیری از فلج اطفال را واکسیناسیون کودکان دانست. بنا به گفته مهناز بهرامی، واکسن تزریقی فلج اطفال، جایگزین نوع خوراکی نیست، بلکه به برنامه واکسیناسیون، اضافه شده است.

این کارشناس با اشاره به اینکه، تزریق این واکسن در پای راست کودک و به صورت عضلانی انجام می شود، گفت: عوارض این واکسن، به شکل درد و حساسیت، قرمزی و سفتی بوده و به مادران توصیه می شود که در صورت بروز عوارض فوق، موضوع را به کارشناس تزریق کننده واکسن در واحد بهداشتی که به آن مراجعه کرده است اعلام کنند.

یادآور می شود  مرکز بهداشت قزوین، همانند دیگر شهرستان های استان، با برگزاری نشست های آموزشی، آماده تزریق این واکسن شده است.

گفتنی است یکی از این نشست ها، روزهای 15 و 16 شهریور 1394 برای کارشناسان، کاردانان و واکسیناتورهای مراکز بهداشتی – درمانی شهری و روستایی برگزار شد.       

 

1011/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار