خبرهای داغ:
اردوهای جهادی، طرحی است که بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری با هدف اشاعه فرهنگ خدمات رسانی هر ساله به منظور غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصه های سازندگی و خدمات رسانی در روستاها اجرا می شود.
کد خبر: ۸۵۶۸۰۵۲
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، اردوهای جهادی، طرحی است که بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری با هدف اشاعه فرهنگ خدمات رسانی هر ساله به منظور غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصه های سازندگی و مردم یاری و خدمات رسانی، آشنایی جوانان با فرهنگ کار و تلاش و فعالیت های گروهی، کمک به توسعه سازندگی و رفع محرومیت در کشور به ویژه در روستاها و مناطق محروم برگزار می شود.

اردوهای جهادی که با رویکردهای فرهنگی، عمرانی، آموزشی و مشاوره ای در راستای خدمت رسانی به مردم به ویژه مناطق محروم و روستایی برگزار می شود، علاوه بر محرومیت زدایی، نقش مهمی در ماندگاری مردم در روستاها دارد.

با توجه به اینکه اردوهای جهادی در دورترین روستاهای مرکز خراسان شمالی در حال برگزاری است با کاروان اردوی رسانه ای طرح های جهادی و اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج رسانه خراسان شمالی همسفر می شویم تا با حضور در روستاهای بخش صفی آباد شهرستان اسفراین از نزدیک با برنامه های این طرح که به همت بسیج دانشجویی خراسان شمالی در حال اجرا بود، آشنا شویم.

از آنجایی که برنامه ریزی و مدیریت اصولی، متاسفانه یکی از حلقه های مفقوده در فعالیت های فرهنگی است، بر همین اساس و با تأخیر حدود حوالی ظهر به روستای کلاته آقازاده بخش صفی آباد رسیدیم، روستایی که به گفته «ذبیح الله سعادتمند» دهیار روستا دارای 539 نفر جمعیت در قالب 132 خانوار است که عمده فعالیت ساکنان آن، کشاورزی و دامپروری است.

مدرسه «بهار آزادی» پایگاه فعالیت خواهران بسیج دانشجویی است که کلاس های مختلف فرهنگی و هنری با مدیریت « کبری گلزاری» طلبه سطح دو مکتب الزهرا سلام الله در آن برگزار می شود و مخاطبان آن را دانش آموزان دختر و پسر و بانوان روستا تشکیل می دهند.

                                                               

گلزاری در خصوص کلاس های این طرح می گوید: کلاس های خیاطی، احکام، هنر، اخلاق و قصص قرآنی از جمله کلاس هایی است که در این پایگاه برگزار می شود. 

این بانوی جهادگر که مدت حضور خود در اردوهای جهادی را سه سال عنوان می کند، از نداشتن خانه بهداشت، عدم دسترسی به آب شرب سالم، نبود روحانی و اعتیاد به عنوان مهم ترین مشکلات مردم این روستا نام می برد و اظهار می کند: هرچند کار کردن در این روستا سخت است اما به امید گره گشایی بخشی از مشکلات مردم این منطقه، تمام تلاش و خدمت خود را انجام می دهیم.

زهرا رحمانی، مسئول کلاس خیاطی این پایگاه نیز که تحصیل کرده رشته طراحی دوخت است و سابقه سه ساله در اردوهای جهادی دارد، می گوید: این کلاس با حضور 15 نفر از بانوان علاقه مند به خیاطی برگزار  می شود.

وی با بیان اینکه در این کلاس دختران 10 ساله تا بانوان 50 ساله حضور دارند که ممکن است با چرخ خیاطی آشنا نباشند، افزود: به همین جهت از مرحله اول آشنایی با چرخ خیاطی و ارائه الگو و برش را آموزش می دهم و تا کنون شرکت کنندگان در این کلاس برش و دوخت چادر را آموزش دیده اند.

                                                             

فاطمه پیله گر، یکی از دختران روستا که در کلاس خیاطی شرکت می کند، با ابراز خرسندی از حضور کاروان اردوی جهادی در این روستا می گوید: از اینکه تابستان امسال من به بطالت نگذشته و با هنر خیاطی آشنا شده ام، بسیار خوشحالم.

 

این بانوی 13 ساله و متأهل، با بیان اینکه اردوهای جهادی برای دومین سال است که  در این روستا اجرا می شود، این حضور را مایه خیر و برکت دانست و گفت: از آنجایی که من به هنر خیاطی علاقه مندم و این هنر را لازمه زندگی مشترک خود می دانم، از مربیان و مسئولان اجرای اینگونه طرح ها سپاسگزارم.

حضور کودکان و نوجوانان در کلاس های این پایگاه و شور و شوق مثال زدنی آنان با لبخندهایی زیبا، چنان دل نواز و روح بخش است، که گویی مشکلات عظیم روستا همچون حبه قندی در دل آنان حل شده و حتی آب شور این منطقه نیز شیرینی لبخند این کودکان را تلخ نکرده است. 

روستای الست علیا که در هفت کیلومتری بخش صفی آباد قرار دارد نیز یکی دیگر از روستاهایی است که کار فرهنگی با حضور بانوان جهادگر در مدرسه عمار یاسر این روستا برگزار می شود و کلاس قالیباقی آن متمایز از کلاس های روستای کلاته آقازاده است. 

مریم محمدی، مسئول گروه جهادی خواهران قرارگاه عمار نیز در خصوص اردوی جهادی بخش صفی آباد به خبرنگار ما گفت: این طرح از 14 شهریور آغاز شده و تا 27 شهریور ادامه دارد. 

وی با بیان اینکه اردوی جهادی در قالب کارگروه فرهنگی «بهداشتی»، «عمرانی»، «طلاب»، «اشتغالزایی کشاورزی» و «آموزشی» برگزار می شود، از حضور 50 نفر از دانشجویان دختر جهادگر خبر داد و  اظهارداشت: امسال حضور ما در بخش صفی آباد برای دومین بار است که در مردادماه اردوی هشت روزه با هدف شناسایی آسیب ها و معضلات انجام شد و در حال حاضر با هدف کار پژوهشی و عملی وارد میدان شده ایم.    

محمدی با بیان اینکه کارگروه بهداشتی هنوز کار خود را آغاز نکرده و طی یکی دو روز آینده به جمع ما اضافه می شود، گفت: کارگروه عمرانی نیز با حضور برادران جهادگر در روستای قرجه بایر در حال انجام است.

                                                                

روستای قرجه بایر یکی از روستاهای بخش صفی آباد است که در 12 کیلومتری این بخش قرار دارد و گروه های جهادی در حال ساخت مسجد این روستا هستند که متاسفانه به دلیل خاکی بودن مسیر این روستا از دیدن بخش عمرانی طرح اردوی جهادی محروم شدیم و هرچند که در ابتدای سفر قرار بود از سه روستای بخش صفی آباد بازدید کنیم ولی به ناچار به همان دو روستا اکتفا شد.  

عبدالله امینی فر، مسئول بسیج دانشجویی خراسان شمالی در خصوص اردوهای جهادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، از حضور 15 گروه جهادی دانشجویی بومی و غیر بومی خبر داد و افزود: امسال 850 دانشجو در اجرای این طرح ساماندهی شدند که 400 دانشجو تهرانی و 450 دانشجو از گروه های استانی بودند. 

وی از اتمام 18 پروژه عمرانی در این طرح خبر داد و اظهارداشت: اجرای طرح آبرسانی به 14 روستای فاروج، پنج پروژه عمرانی بهسازی مدارس در راز و جرگلان، ساخت پل و دو منزل مسکونی از جمله این پروژه هاست. 

امینی فر در خصوص خدمات رسانی گروه های جهادی در بخش صفی آباد از حضور 100 دانشجوی بومی خبر داد و اظهارداشت: این گروه در اجرای برنامه های فرهنگی، ساخت مسجد روستای قرجه بایر، آبرسانی روستای کلاته آقازاده و برق رسانی روستای محمد آباد فعالیت داشته اند.  

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها