احتمال بیکار شدن ۷۰۰نفر در مشگین

طی اخطاریه‌‌ای از سوی امور آب مشگین‌شهر به صاحبان چاه‌های کشاورزی دارای سایت پرورش ماهی آنها موظف می‌شوند تا ۱۵ مهر سال جاری استخر‌های خود را تعطیل کنند.
کد خبر: ۸۵۶۸۱۲۶
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از مشگین شهر، طی اخطاریه‌‌ای از سوی امور آب مشگین‌شهر به صاحبان چاه‌های کشاورزی دارای سایت پرورش ماهی آنها موظف می‌شوند تا ۱۵ مهر سال جاری استخر‌های خود را تعطیل کنند.

در جدید‌ترین اخطاریه امور آب مشگین‌ شهر به صاحبان چاه‌های کشاورزی دارای سایت پرورش ماهی این افراد موظف هستند تا ۱۵ مهر سال جاری نسبت به تعطیلی سایت‌های پرورش ماهی خود اقدام کنند.

این اخطاریه در حالی صادر شد که در این نامه به سیاست‌‌های وزارت نیرو در قبال منابع آب ایران مبنی بر حفاظت از آب زیرزمینی و مصرف بهینه‌ این منابع اشاره شده و صاحبان چاه‌های کشاورزی که در آنها سایت پرورش ماهی دارند مجبور هستند که تا نیمه دوم مهر امسال نسبت به تعطیلی واحد‌های خود اقدام کنند.

اداره امور آب صاحبان مراکز پرورش ماهی را تهدید کرده است که در صورت عدم توجه به اخطاریه، آب و برق این سایت‌ها قطع خواهد شد که هرگونه تلف شدن ماهی و خسارت‌های دیگر به عهده‌ خود شخص خواهد بود.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که از چندی پیش و در اقداماتی متناقض طرح پرورش ماهی در سد سبلان مشگین‌شهر مطرح شد و از آنجایی که این طرح با توجه به اصرار‌های مکرر نماینده مشگین‌شهر نزدیک به اجرایی شدن است این شبهه را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا مسئولان این حوزه با این اقدام و به بهانه‌ هدر نرفتن آب‌های زیر‌زمینی سعی در این هستند که پرورش ماهی در سد سبلان را به انحصار در بیاورند و با این کار امتیازاتی را به برخی طرفداران خود بدهند.

فرض بر اینکه این موضوع سیاست کلی وزارت نیرو مبنی بر مدیریت آب‌های زیرزمینی است که نفس عمل قابل ستایش است اما قطعا مسئولان در این مورد به این اندیشیده‌اند که موضوع آب زیرزمینی در شهرستان مشگین‌شهر که به لطف سبلان سترگ دارای آب‌های فراوانی است با شهری همچون قم و تهران قابل مقایسه نیست.

این در حالی است که در صورت اجرایی شدن این موضوع در مرحله‌ اول رتبه‌ شهرستان مشگین‌شهر در پرورش ماهی به رده‌ آخر خواهد رسید.

همچنین بررسی‌های خبرنگار فارس حاکی از آن است که اکثر سایت‌های پرورش‌ ماهی‌‌ شهرستان مشگین‌شهر دو منظوره هستند یعنی فقط در فصل آبیاری مجوز فعالیت دارند از این رو اداره‌ی امور آب شهرستان نیز طی این اخطاریه اعلام کرده است که چاه‌های آبی که در فصل پائیز و زمستان فعالیت کنند لغو پروانه خواهند شد.

طی این بررسی‌ها اگر این موضوع رخ بدهد حداقل ۷۰۰ نفر از شاغلان در این حوزه بیکار خواهند شد.

این اخطاریه در چند روز اخیر در شهرستان مشگین‌شهر سر و صدای زیادی به پا کرده است به طوری که یکی از صاحبان این سایت‌های پرورش ماهی‌ در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: باید مسئولین شفاف‌سازی کنند که آیا سفره‌ زیر‌زمینی این شهرستان شامل این بخشنامه و سیاست وزارت نیرو هست یا خیر.

این صاحب سایت پرورش ماهی که نخواست نامش گفته شود، گفت: این تصمیم دولت مغایر با اقتصاد مقاومتی است به طوری که اکثر صاحبان این سایت‌ها از طرف جهاد سازندگی سپاه وام دریافت کرده‌اند که در این صورت بازپرداخت وام برای آنان مقدور نخواهد بود.

ارسال نظرات