بازسازی، بهسازی و مرمت 84 هزار مدرسه؛ این اتفاق حاصل تلاش یک میلیون و 800 هزار دانش‌آموز بسیجی است که در بستر طرح هجرت محقق شده است.
کد خبر: ۸۵۶۸۲۲۷
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرنگار خبر گزاری بسیج  بازسازی، بهسازی و مرمت 84 هزار مدرسه؛ این اتفاق حاصل تلاش یک میلیون و 800 هزار دانش‌آموز بسیجی است که در بستر طرح هجرت محقق شده است؛ طرح هجرت هر ساله با همکاری بسیج سازندگی و وزارت آموزش و پرورش در ایام تعطیلات و فراغت تابستانی دانش آموزان برگزار می شود.

هر سال بسیج سازندگی، دانش آموزان داوطلب را سازماندهی و سازمان نوسازی هم مدارس نیازمند مرمت را معرفی می کند و بدین ترتیب کار شروع می شود. 

در طرح هجرت امر بازسازی، بهسازی و مرمت به گونه ای است که کاملا با توانایی دانش آموزان انطباق دارد؛ رنگ آمیزی مدارس، مرمت دیوارها و نیمکت‌ها شایع ترین کار در طرح هجرت است.

از یک سو دانش‌آموزان اوقات فراغتشان را غنی می کنند و خانواده ها با خیال راحت فرزاندانشان را به بسیج و آموزش و پرورش می‌سپارند و از سوی دیگر مدارس کشور با کمترین هزینه ممکن بهسازی و مرمت می‌شود تا همه چیز برای آغاز یک سال تحصیلی با نشاط در مهرماه فراهم شود.

* اینجا خوش می گذرد

دبیرستان دخترانه عاشورا واقع در شهر قدس شهریار یکی از مدارسی است که مشمول طرح هجرت شده است. در اینجا 30 دانش آموز پسر با هدایت آقای حسین بشارتی که خود فرهنگی و ناظم یک مدرسه پسرانه است، مشغول مرمت، رنگ آمیزی و نقاشی نمای بیرونی مدرسه و کلاس های درس هستند. 

آقای بشارتی در تشریح فعالیت دانش‌آموزان بسیجی می‌گوید: این ششمین سال حضور من در طرح هجرت است، کار نقاشی و طراحی روی دیوار را دوست دارم و هر سال همراه بچه‌ها می‌آیم. بچه ها هر روز ساعت 8 صبح در مدرسه حاضر می‌شوند، تا ساعت 10 کار می‌کنند، میان وعده می‌خورند، فوتبال بازی می‌کنند و در کلاس اخلاق حاضر می‌شوند و دوباره کار شروع می‌شود. این بیستمین روز کار است و تا پایان برنامه 25 کلاس درس رنگ آمیزی می‌شود. بچه ها در اینجا فضای جالب و صمیمی را تجربه و دوستان جدیدی پیدا می‌کنند. خانواده‌ها هم با ما تماس می‌گیرند و از کیفیت کار فرزندانشان می‌پرسند. از همه مهمتر اینکه بچه‌ها یک حرفه را یاد می‌گیرند و حتی می‌توانند درآمد داشته باشند. آن دانش‌آموزی که می‌بینید در حال راهنمایی سایرین است، در همین طرح هجرت نقاشی را یاد گرفت و حالا از این طریق امرار معاش می‌کند.

طبقه دوم مدرسه عاشورا، بتونه کاری شده و یک دست رنگ خورده. بچه‌ها حالا قرار است دست دوم را بزنند، همگی کار را جدی گرفته‌اند و مرتبا بر سر کیفیت رنگ آمیزی شان کُری می‌خوانند و سعی می‌کنند عقب نمانند، بازار شوخی های دانش‌آموزی هم گرم است.

امیررضا که دانش‌آموزان کلاس ششم است، درباره علت شرکتش در این طرح می‌گوید: "بعد از ظهرها به کلاس زبان و باشگاه می‌روم اما صبح‌ها کاری برای انجام دادن نداشتم، رفیقم که عضو بسیج بود پیشنهاد کرد بیاییم به این مدرسه برای نقاشی و با بچه محل‌ها دسته جمعی آمدیم. اینجا خوش‌می گذرد و وقتم جلوی تلویزیون تلف نمی‌شود."

*از طرح هجرت تا اقتصاد مقاومتی

هنرستان دخترانه کاردانش قدس یکی دیگر از مدارسی است که طرح هجرت در آن اجرا می‌شود با این تفاوت که با ابتکار مدیر مدرسه و بسیج دانش‌آموزی علاوه بر رنگ‌آمیزی و بهسازی فضای مدرسه، یک طرح درآمدزا نیز برای دانش‌آموزان رشته خیاطی تعریف شده است. 

صفورا تجللی، مسئول بسیج دانشجویی شهرقدس درباره این طرح می‌گوید: مدارس دخترانه هر سال لباس فرم دانش آموزانشان را به کارگاه‌های خیاطی سفارش می‌دهند. امسال تصمیم گرفتیم تا با مدارس دخترانه منطقه وارد مذاکره شویم و آنها را قانع کنیم که لباس‌های فرم شان را به این هنرستان سفارش بدهند. با ثبت نامی که انجام شد، 25 دانش آموز سال سوم رشته خیاطی برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کردند و کار از اول تیرماه شروع شد.

قیمت هر لباس فرم با کیفیت پایین تر و طراحی معمولی تر در حال حاضر 80 هزار تومان است اما ما هر لباس فرم را با جنس و طراحی زیباتر فقط 50 هزار تومان می‌فروشیم که کمک خوبی به خانواده‌ها در آغاز سال تحصیلی است. این طرح در واقع هم آموزش کارآفرینی برای دانش‌آموزان است و هم برای آن‌ها درآمدزاست و عواید آن بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود. تا پایان طرح 700 لباس فرم تولید می‌کنیم.

منصوره دستی مدیر هنرستان قدس نیز خاطرنشان می‌کند: بچه‌ها در این طرح با الفبای کارآفرینی آشنا می‌شوند و پس از گرفتن دیپلم خیاطی راحت تر از دیگران وارد بازار کار می‌شوند. از ساعت 8 تا 12 صبح هر روز در مدرسه حاضر می‌شوند و ضمن پر کردن مطلوب اوقات فراغتشان، درآمد هم کسب می‌کنند. این طرح می تواند در همه هنرستان‌های کاردانش و در همه رشته‌ها اجرا شود، هم خیال خانواده ها درباره اوقات فراغت فرزندانشان راحت می شود، هم بچه ها به فضای حرفه ای کار نزدیک تر می شوند."

ارسال نظرات