یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی ضمن تشریح دلایل کاهش سطح زیرکشت پنبه در سال‌‌جاری، گفت: به منظور اقتصادی کردن تولید پنبه در سال‌ ۹۴ حدود ۴ رقم بذر زود رس از ترکیه وارد کردیم.
کد خبر: ۸۵۶۸۲۶۴
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن حسین‌پور با بیان اینکه کشت پنبه در ۱۷ استان کشور انجام می‌شود، اظهارداشت: سطح زیر کشت این محصول در سال‌جاری حدود ۷۰ هزار هکتار است.

معاون اداره کل پنبه، دانه‌های روغنی و نباتات صنعتی وزارت جهادکشاورزی پیش‌بینی کرد که امسال  تولید وش ۱۵۰ هزار تن و محلوج استحصالی حدود ۵۰ هزارتن باشد.

حسین‌پور، قیمت تضمینی وش در سالجاری را ۲۵۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به قرارداد بین سازمان مرکزی تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی پنبه کاران، کارگزاری خرید تضمینی وش به این اتحادیه واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر برداشت وش از مزارع پنبه استان گلستان آغاز شده است، اظهارداشت: برداشت در دیگر استان‌ها نیز به زودی آغاز می شود و تا آذرماه ادامه خواهد داشت.

حسین‌پور، کاهش ۱۷ درصدی سطح زیر کشت پنبه را در سال‌‌جاری مورد اشاره قرار داد و افزود: کاهش سطح زیر کشت دلایل مختلفی دارد؛ نخست آنکه با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و هچنین طولانی بودن دوره داشت و برداشت این محصول، زراعت پنبه برای کشاورزان اقتصادی نیست و چندان مورد استقبال آنان قرار نمی‌گیرد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: برای حل این مشکل در سال جاری حدود ۴ رقم بذر زودرس از ترکیه وارد کردیم که در شهرستان داراب استان فارس کشت شده، ضمن اینکه موسسه تحقیقات پنبه نیز بذور زودرسی را اخیرا معرفی کرده که آنها نیز درحال کشت هستند.

حسین‌پور اظهارامیدواری کرد که با کشت بذور زودرس تحولی در کشت پنبه ایجاد شود، چراکه به کشاورزان این فرصت داده می‌شود تا در طول سال دو بار بتوانند از زمین خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بدین ترتیب کشاورز بعد از برداشت کلزا و جو می تواند در زمین خود پنبه کشت کند و این به اقتصادی بودن تولید محصول کمک می کند، اظهارداشت: از دیگر دلایل کاهش سطح زیر کشت پنبه می‌توان  سنتی بودن برداشت آن را مورد اشاره قرار داد که حدود ۲۰ تا ۲۳ درصد هزینه تولید را به‌خود اختصاص می‌دهد.

حسین‌پور اضافه کرد: از سوی دیگر کمباین‌‌های برداشت پنبه قیمت بالایی دارند و کشاورزان توان خرید این دستگاه‌ها را ندارند.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی افزود: البته در سالیان گذشته حدود ۱۵ دستگاه برداشت وارد کشورشده و وزارت جهاد در این زمینه یارانه خوبی به کشاورزان پرداخت کرده است.

حسین‌پور، افزایش دستمزدها، کمبود نیروی کارگری وانتقال کشت به مزارع کم بازده را از دیگر دلایل کاهش سطح زیرکشت پنبه در سال‌جاری عنوان کرد.

ارسال نظرات