تبعات افزایش نرخ بهره در آمریکا بر اقتصاد جهانی

گمانه زنی ها در مورد احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا برای اولین بار در بیش از ۹ سال گذشته، در نشست هفته جاری کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، سطح جدیدی از اضطراب و نگرانی را در اقتصاد جهانی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۸۵۶۸۲۸۲
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، گمانه زنی ها در مورد احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا برای اولین بار در بیش از 9 سال گذشته، در نشست هفته جاری کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، سطح جدیدی از اضطراب و نگرانی را در اقتصاد جهانی ایجاد کرده است.
در حالی که بازارها هنوز از آشفتگی ناشی از کند شدن رشد اقتصادی چین رها نشده اند و در برابر هرگونه ابهام بیشتر حساس هستند، درخواست های اقتصاددانان از فدرال رزرو برای به تاخیر انداختن افزایش بهره، بافشارهای برخی مقامات اقتصادهای نوظهور مواجه شده است که از مدتها قبل منتظر این اقدام هستد.
این بحث های داغ نشان دهنده پیچیدگی چالشی است که مسئولان بانک مرکزی آمریکا در نشست روز چهارشنبه  و پنجشنبه خود با آن مواجه خواهند بود.
مسئله این است که آیا نرخ بهره که از بحران مالی سال 2008 تاکنون در نزدیکی صفر درصد قرار دارد، افزایش بیابد یا نه.
تعدادی از مقامات فدرال رزرو گفته اند، خود فدرال رزرو هم نگران تبعات افزایش نرخ بهره است و تردید دارد که آیا اقتصاد آمریکا به اندازه کافی قوی هست تا بتواند افزایش نرخ بهره را تحمل کند یا نه؟
اما آشفتگی در بازارهای مالی جهان در ماه گذشته کاهش نیافته و هنوز باید مطالعاتی در مورد میزان تاثیرگذاری مشکلات اقتصاد چین بر بقیه جهان صورت گیرد.
افزایش نرخ بهره هزینه استقراض بسیاری از دولت ها و شرکت ها را افزایش می دهد، اما تحلیلگران خاطر نشان می کنند که این اتفاق قبلا به دلیل انتظاری که در بازار در مورد افزایش نرخ بهره به وجود آمده، رخ داده است.
بانک جهانی و صندوق بین المللی پول که نگران کند شدن رشد اقتصاد جهانی هستند، گفته اند که فدرال رزرو می تواند دست نگه دارد.
اما دیگرا می گویند زمان آن فرا رسیده تا به سیاست های 7 ساله شدیدا انبساطی اقتصادی پایان داده شود.
رابرت مورگان، از اتحادیه بانکداران آمریکایی گفت: «نرخ بهره در حال حاضر به لحاظ تاریخی در ارقامی پایین قرار دارد. ما باید به سطح عادی برگردیم.»
ماه هاست که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا، به ریاست جانت یلن منتظر نشست روزهای 16 و 17 سپتامبر برای افزایش نرخ بهره است.
این اقدام این سیگنال را ارسال خواهد کرد که فدرال رزرو آماده عادی سازی سیاست پولی آمریکا از طریق یک سری اقدامات آهسته در طی 2 سال آینده است.
اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا تصمیمات خود را عمدتا منوط به وضعیت بازار کار و نرخ تورم کرده اند. وضعیت بازار کار آمریکا مساعد است و نرخ بیکاری در این کشور در ماه اوت 5.1 درصد بوده که پایین ترین رقم از آوریل 2008 تاکنون است.
اما نرخ تورم که فدرال رزرو می خواهد به حدود 2 درصد برسد، کمتر از این رقم است.
ارسال نظرات