دبیر علمی کنگره حوادث و بلایای بسیج جامعه پزشکی؛
دبیر علمی کنگره حوادث و بلایا بسیج جامعه پزشکی گفت: وقتی که بستر رودخانه‌ها در جهت ویلاسازی استفاده می‌شود، جنگل‌ها فروخته و درختان قطع می‌شوند، زیرساخت‌ها تخریب شده و با بارش باران سیلاب جان و مال مردم را با خود می‌برد.
کد خبر: ۸۵۶۸۴۱۴
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا خانکه، با توجه به پاییز زودرس و سابقه سیل در اثر تندباد و بارش‌های شدید در فصل تابستان گفت: گاهی در تابستان‌ها به علت حجم زیاد بارندگی در مدت زمان بسیار کوتاه منتظر سیل هستیم؛ اما اکثر اوقات این سیل‌ها ما را غافلگیر می‌کند و جان تعدادی از هموطنانمان را می‌گیرد.

این عضو بسیج جامعه پزشکی گفت: واقعیت امر این است که زیرساخت‌ها مشکل دارند زیرا بستر رودخانه‌ها، کوه‌ها و جنگل‌ها بدون توجه به آثار زیست محیطی، آسیب‌پذیری و نگاهی به سوابق و تجارب قبلی درحال فروخته و ساخته شدن هستند.

وی با اشاره به اشتباهات انجام شده در فروش منابع طبیعی گفت: وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد دیگر فرصتی برای انجام کاری نیست؛ اگر چه عملکرد دستگاه‌های پاسخ‌دهنده را به هیچ وجه توجیه نمی‌کنم.

چگونه مانع از تخریب زیرساخت‌ها شویم
خانکه تاکید کرد که با طراحی نقشه خطر ملی، شناسایی مخاطرات محلی، استخراج تکرار دفعات مخاطره، بزرگی و قدرت مخاطره و شناخت آسیب‌پذیری‌ها باید مانع از تخریب زیرساخت‌ها شویم.

به بیان وی، وقتی که بستر رودخانه‌ها در جهت ویلاسازی استفاده می‌شود، جنگل‌ها فروخته و درختان قطع می‌شوند و دیگر مانعی برای حرکت آب وجود ندارد و به محض آمدن باران، آب روان شده و سیل ایجاد می‌کند.

دبیر علمی کنگره حوادث و بلایا بسیج جامعه پزشکی گفت: در بهترین حالت، وقتی سیلابی پدید می‌آید نیروهای امدادی تنها ۱۰ دقیقه وقت دارند تا به نجات مردم بشتابند اما در این زمان کوتاه هیچ نیرویی نمی‌تواند خود را به مردم برساند و اگر هم مردم خود وارد عمل شده و برای نجات هموطنانشان بشتابند، پاسخ بهتر از آنچه که در سیل چند وقت اخیر در شهرهای شمالی کشور مشاهده کردیم، نخواهد بود.

تمام رودخانه‌های منتهی به تهران فروخته شده
خانکه با تاکید بر اینکه ما باید به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که منابع ملی و آنچه متعلق به مردم و محیط زیست است فروش نرود، گفت: شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها نباید اجازه دهند حاشیه دریا و رودخانه‌ها فروخته شوند درحالیکه می‌بینیم حاشیه بسیاری از رودخانه‌های اطراف تهران برای ویلاسازی واگذار شده است؛ بنابراین باید کیلومتر‌ها پیش رفت تا بتوان رودخانه را دید؛ در واقع همه رودخانه‌های منتهی به تهران فروخته شده و اگر سیلی بیاید زندگی مردم تهران نیز درخطر خواهد بود.

این معاون بحران و پدافند غیرعامل مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت با ابراز تاسف از پیشروی ساخت‌وساز‌ها به سمت مرکز رودخانه، ادامه داد: بستر رودخانه در طول تاریخ شکل گرفته و مانع آبی یعنی درختان در این مسیر قرار داشته‌اند؛ حالا شاهد این هستیم که درختان از بین رفته و زندگی مردم بر سر راه مسیر آب قرار گرفته پس باید انتظار داشته باشم که سیل زندگی مردم را با خود ببرد.

وی گفت: در خطه زیبای دریای خزر نیز وضعیت به همین گونه است و حاشیه دریا فروخته شده است، رهبر معظم انقلاب نیز به دفعات در فرمایشات خود گفته‌اند؛ منابع ملی اعم از جنگل، کوه و دریا نباید فروخته شود و باید نظارت کامل از سوی شهرداری‌ها، استانداری‌ها و دولت صورت بگیرد.
ارسال نظرات