عضو هیات مدیره سازمان بورس همزمان با اعلام نهایی شدن مقررات سهام خزانه گفت: رویکرد سازمان بورس جلوگیری از توقف نماد معاملاتی حداکثر تا یک هفته است.
کد خبر: ۸۵۶۸۴۲۸
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسن امیری با بیان اینکه تلاش می شود که طول دوره توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی از یک هفته فراتر نرود، عنوان کرد: سیاست سازمان بورس توقف نماد های معاملاتی در کوتاه ترین زمان ممکن و کمک به افزایش درجه نقد شوندگی سهام به منظور جلوگیری از انجماد سرمایه سرمایه گذاران در بازار است.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت: طولانی شدن توقف نماد معاملاتی بسته به درخواست یک ناشر برای تکمیل و ارایه اطلاعات با اهمیت بستگی خواهد داشت، اما واقعیت این است که سازمان بورس و اوراق بهادار به هیچ وجه نمی‌خواهد نقد شوندگی بازار سهام را فدای توقف نماد های معاملاتی کند. بر این اساس به محض تکمیل شدن فرآیند اطلاعات و گزارش های مالی شرکت ها نماد معاملاتی آنها از توقف خارج می شود.

این مقام مسئول درباره راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه هم افزود: صندوق تثبیت بازار سرمایه با اهداف بزرگ و ویژه‌ای به استناد قانون تشکیل خواهد شد. اساسنامه این صندوق هفته قبل بر اساس پیشنهاد سازمان بورس و وزارت اقتصاد در هیات وزیران به تصویب رسیده و هم اکنون فرآیند تشکیل ارکان آن در چارچوب ترکیب هیات امناء آغاز شده است که پس از راه‌اندازی می تواند به مشکلات خاص بازار سرمایه کمک های فراوانی کند.

امیری در ادامه از تلاش متولی بازار سرمایه برای تولید و توسعه ابزارهای معاملاتی جدید خبر داد و گفت: اینکه ابزارهای معاملاتی از قبیل معاملات مشتقه سهام و یا اوراق بهادار متنوع در بازار سهام در چه دوره زمانی به کار گرفته خواهند شد، به فرآیند ارایه پیشنهاد ها به سازمان بورس و بررسی ابعاد های مختلف از قبیل قوانین و مقررات مختلف در این زمینه و یا سامانه‌های معاملاتی مورد نیاز و از همه مهم تر مباحث فقهی و شرعی بستگی خواهد داشت.

از سوی دیگر بسیاری از بازارهای نوینی که تا کنون به بازار سهام ارایه شده چندان مورد توجه و اقبال عموم معامله گران قرار نگرفته و یا بهره برداری خوبی از آنها نشده که نیازمند فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بازار است.

سازمان بورس بر اساس برنامه زمان بندی شده خود برای دو نیمه اول و دوم سال ابزارهای معاملاتی متنوعی را برای بازار سهام پیش بینی و هدف گذاری کرده که عمده آن ابزار بدهی است.

وی افزود: هم اکنون موضوع انتشار اوراق مضاربه در دست بررسی سازمان بورس است و در عین حال آخرین اقدام ها برای بررسی انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی به زودی به نتیجه می رسد.

همچنین موضوع خرید سهام خزانه در بازار سهام و دستور العمل معاملات این اوراق هم اکنون عملیاتی شده و شرکت ها و سهامداران عمده آنها می‌توانند، درخواست خود برای خرید سهام خزانه را به سازمان بورس ارسال کنند.

علاوه بر اوراق مذکور از حدود دو هفته قبل موضوع بررسی اوراق قابل تبدیل به سهام در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته و هم اکنون در حال جمع بندی است.

امیری درباره زمان راه اندازی اوراق اختیار معامله (آپشن) سهام و آتی سبد سهام (فیوچرز شاخص) گفت: پیشنهاد ها در این زمنیه به سازمان بورس ارایه شده و این ابزارها در حوزه های کارشناسی در حال بررسی است منتهی پیش از راه اندازی این ابزارها بسته به شرایط بازار سهام باید ابتدا بستر راه‌اندازی ابزارهای معاملاتی نوین از طریق فرهنگ سازی و آشنایی عموم سرمایه گذاران با این ابزارها با کمک رسانه ها را پیش برد.

ارسال نظرات