یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
کد خبر: ۸۵۶۸۴۳۶
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  فرانس پرس طی گزارشی نوشت: کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است. ایرانی ها در شبکه های مجازی نارضایتی خود از صنعت خودروسازی کشور را که به دلیل خروج شرکت های خارجی پس از تشدید تحریم ها، اکنون عمدتا در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دارد، ابراز می دارند.

هر سال حدود 20 هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و پلیس می گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی گردد که خودروهای تولید داخل دارند.
هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند، اما به گفته اسکندر مومنی، جانشین رئیس پلیس ایران «ایمنی این خودروها رضایت بخش نیست.»

وی می افزاید: «این به دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است.»

مقامات ایرانی می گویند، خودروهای تولید داخل بسیار ارزان تر از خودروهای وارداتی هستند و صنعت خودروسازی صدها هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است. محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اخیرا گفته: «ایجاد و حمایت از کمپین های نخریدن خودرو خیانت به منافع ملی است.»«این کمپین اشتباه و گناه و ضد انقلابی است و موجب آسیب دیدن اقتصاد داخلی خواهد شد.»

فشار افکار عمومی، مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت سایپا را ناگزیر ساخته تا در تلویزیون از مردم بابت «کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته» عذرخواهی کند.

وی گفته: «ما طرح های ویژه ای برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت (های پس از فروش) داریم.»

اکثر خودروهای ایرانی بر اساس مدل های خارجی ای تولید می شوند که قبل از تحریم ها قطعاتشان خریداری و در داخل مونتاژ می شد.

مدل پراید شرکت سایپا، که پلتفرم اصلی آن متعلق به شرکت کیا موتورز می باشد، ارزان ترین خودروی ایرانی با قیمت 200 میلیون ریال یعنی حدود 22 برابر حداقل دستمزد یک ایرانی است.

ایران در سال 2011، 1.65 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، اما پس از تحریم های غرب، این رقم کاهش شدیدی را شاهد بود و در سال 2013 به حدود 740 هزار دستگاه رسید. سال گذشته تولید خودروی ایران به 1.2 میلیون دستگاه افزایش یافت.

تقریبا تمام خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده اند. شرکت رنوی فرانسه به صادرات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می دهد، اما حجم کار نسبت به قبل از تحریم ها کمتر شده است.

تولید کنندگان ایرانی امیدوارند بازگشت شرکای خارجی به آنها کمک کند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و کیفیتشان را بالا ببرند.

این گزارش در ادامه نوشت: تعرفه های گمرکی 100 درصدی واردات خودرو تضمین می کند که خودروهای خارجی با کیفیت برای اکثر ایرانی ها دور از دسترس باشد.

فروش خودروهای چینی وارداتی به مدد کاهش قیمت های اعمال شده پس از توافق هسته ای 14 جولای در حال افزایش است، اما حتی همان خودروها نیز همچنان از قیمت متوسط خودروهای تولیدی ایران گران ترند.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.»

لیلاز در ادامه گفت، تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه های 1980 و 1990 ناشی می شود که اکنون به اتمام رسیده است.

وی خاطرنشان کرد، خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 12 درصد فرصت های شغلی کشور را تامین می کند.

لیلاز افزود، هرچند مالیات اعمال شده بر خودروهای تولید داخل حدود 30 تا 70 درصد است که به گفته ترتیب دهندگان کمپین رقم بسیار بالایی است، اما ایرانی ها پول بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورها بابت خرید بنزین پرداخت می کنند.

وی گفت: «به دلیل اینکه دولت به دلایل سیاسی و اجتماعی نمی تواند مانند کشورهای اروپایی به سوخت مالیات ببندد، آنها این مالیات را مستقیما از خودرو اخذ می کنند.»

«در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»

ارسال نظرات