مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها:

بابت بدهی ایرلاین‌ها، هیچ پروازی را دچار تاخیر نکرده‌ایم

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با رد موارد مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر گروکشی در پروازها به خاطر عدم پرداخت بدهی از سوی ایرلاین‌ها گفت: بابت بدهی ایرلاین‌ها، هیچ پروازی را دچار تاخیر نکرده‌ایم.
کد خبر: ۸۵۶۸۴۶۱
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور؛ رحمت‌اله مه‌آبادی با حضور در برنامه «تیتر» که به صورت زنده و با موضوع بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها از شبکه خبر پخش می‌شد، با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه‌‌های کشور مالکیت 54 فرودگاه کشور را بر عهده دارد، گفت: تمام فضای کشور با 115 راه هوایی تحت پایش و نظارت کنترلرها است و در حال حاضر در شبانه‌روز 1700 پرواز داخلی، بین‌المللی و عبوری با جدیت و دقت کنترل می‌شود و از این رو ایمن‌ترین و سلامت‌ترین فضای پروازی را داشته و سالانه بیش از 43 میلیون مسافر را پذیرا هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌های کشور شرکتی درآمد هزینه‌یی است گفت: ما شرکت انتفاعی نیستیم و تمام عایدی ما صرفا در ارائه خدمات هوانوردی، ناوبری و فرودگاهی هزینه می‌شود و اگر سودی هم بدست آوریم 75 درصد آن را در قالب مالیات و سود سهام به دولت بازمی‌گردانیم و اجازه هیچ‌گونه فعالیت تجاری و بنگاه داری نداریم. ما باید با درآمدهای خودمان فرودگاه‌ها را اداره کنیم و رضایت خطوط هوایی و مسافران را با ارائه سرویس‌های مناسب جلب کنیم که برآوردن این انتظار مستلزم هزینه است که بخشی از آن توسط ایرلاین‌ها تامین می‌شود.

وی با اشاره به تغییرات نرخ ارز و تاثیر آن بر انباشت بدهی ایرلاین‌‌ها گفت: نرخ ارز برای شرکت‌های هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌های کشور یکی است با این تفاوت که ما امکان استفاده مستقیم از ارزی که بدست می‌آوریم را نداریم و باید به خزانه واریز کنیم و معادل ریالی آن را با نرخ دولتی تحصیل کنیم و از این رو توان مالی ما در شرایط مساوی با شرکت‌های هواپیمایی از آنان کمتر است.

مه‌آبادی در ادامه خدماتی که در فرودگاه برای مسافران، خطوط هوایی، پلیس و سپاه در نظر گرفته می‌شود را تشریح کرد. پارکینگ، محاوط فرودگاهی، تامین دستگاه‌های امنیتی در ترمینال، میز پذیرش مسافر، سامانه‌های پذیرش مسافر تحت اختیار ایرلاین‌ها، سالن ترانزیت، خدمات ترمینال، دستگاه‌ها و تجهیزات بازرسی سپاه و پلیس از مواردی بود که مه‌آبادی به آن اشاره و تامین آنها را مستلزم هزینه دانست.

وی با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها از هیچ گونه بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، گفت: درآمد ما از ایرلاین‌ها و خطوط هوایی است و این میزان تنها سه درصد هزینه‌های ایرلاین‌هاست.

مه‌آبادی گفت: دولت برای مقابله با تورم به طور طبیعی به شرکت‌های دولتی فشار می‌آورد و در همین راستا 35درصد نرخ‌ها را تعدیل کردیم ونتیجه‌اش این است که شرکت فرودگاه‌ها 140 میلیارد از این بابت عدم‌النفع دارد.

وی خاطرنشان کرد؛ ما در سال 86 که بدهی ایرلاین‌ها زیاد شده بود 45 میلیارد تومان آن را بخشیدیم تا بتوانیم مابقی مطالباتمان را وصول کنیم اما امسال نیز همین ادعا وجود دارد که بدهی زیاد است و دولت رقم‌ها را کاهش دهد.

مه‌آبادی با بیان اینکه بدهی ایرلاین‌ها شامل دو بخش می‌شود، گفت: بخشی از آن تحت عنوان تعرفه خدمات فرودگاهی از مسافران در قالب بلیط دریافت می‌شود که برای پروازهای داخلی 5 هزار تومان و پروازهای بین‌المللی 25 هزار تومان است که جزء درآمد شرکت فرودگاه‌ها محسوب شده و به‌طور امانت در دست ایرلاین‌هاست. این رقم بدهی در حال حاضر حدود 120 میلیارد تومان است که ایرلاین‌ها می‌بایست به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت کنند و این عدم پرداخت باعث شده است که از سوی دستگاه‌های نظارتی تحت فشار باشیم چرا که طبق قانون این اقدام تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: بخش دیگری از بدهی شامل صورتحساب‌هایی می‌شود که روز پانزدهم ماه بعد از پرواز صادر و در مجموع دو ماه فرصت اصلاح و پرداخت است. بر همین اساس و فاصله زمانی مذکور توان مالی شرکت فرودگاه‌ها هرساله یک چهارم شده است.

وی با اشاره به موارد مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر گروکشی در پروازها به خاطر عدم پرداخت بدهی از سوی ایرلاین‌ها گفت: بابت بدهی، هیچ پروازی را تاخیر نداده‌ایم و مانع کانتر پرواز نشده‌ایم چراکه اساسا فضای محدود ترمینالی و توالی پروازها این اجازه را به ما نمی‌دهد.

مه‌ابادی تاکید کرد: شرکت فرودگاه‌ها تا کنون برخورد تعاملی داشته است اما با این وجود بدهی ایرلاین‌ها‌ طی شش ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 میلیارد تومان افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بیش از 10 ایرلاین‌‌ ورشکسته داریم که بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌‌ها پرداخت نکرده‌ و از این بابت در حساب‌های ما مغفول مانده است، گفت: اگر ایرلاینی نمی‌تواند خدمات ارائه کند بگوید نمی‌تواند چرا که اینگونه مشکلاتش را به سازمان‌های دیگر منتقل می‌کند.

مه‌آبادی با اشاره به تشکیل کمیته وصول مطالبات در شرکت فرودگاه‌ها گفت: در این زمینه جدی هستیم چرا که به‌دنبال ارتقای سرویس‌های خود در بخش‌های مختلف هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ما حق نداریم مسافران را به‌خاطر بدهی ایرلاین‌ها درگیر کنیم، گفت: در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد حاکمیتی هر تصمیمی بگیرد می‌پذیریم و البته این تصمیم در چگونگی ارائه سرویس و خدمات از سوی ما تاثیرگذار می‌گذارد.

مه‌آبادی با اشاره به شعار دولت مبنی بر پاسداشت حقوق شهروندی و صیانت از آن گفت: در همین راستا در فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد طرح تحول خدمات فرودگاهی را آغاز کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد؛ ما در شرایط تحریم ایمن‌ترین شرایط را داشته‌ایم و ذره یی از حداقل استانداردها عدول نکرده ایم.

گفتنی است؛ مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در این برنامه حضور داشت و در خصوص بدهی ایرلاین‌ها سخن گفت.

یادآور می‌شود؛ بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها به بیش از 600 میلیارد تومان می‌رسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار