رسانه ونزوئلایی «تله سور» به نقل از رئیس‌جمهور ونزوئلا نوشت که مادورو ضمن تأکید بر ضرورت برگزاری اجلاس سران «اوپک»، از این سازمان خواسته است که از حقوق کشورهای عضو دفاع کند.
کد خبر: ۸۵۶۹۰۰۰
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹


به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از «تله سور»، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا روز گذشته طی مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در «کاراکاس» پایتخت ونزوئلا ضمن تأکید بر ضرورت برگزاری اجلاس سران «اوپک»، اعلام کرد که این سازمان در شرایط کنونی باید از منابع طبیعی کشورهای عضو و ثبات قیمت نفت دفاع کند.

وی افزود که تاریخ قرن بیستم درباره نفت همواره جنگ بر سر قدرت و توریع ثروت در دنیا را نشان می‌دهد؛ به همین دلیل کشورهای عضو «اوپک» در این سازمان گردهم آمدند تا به تجارتی صحیح در زمینه یک منبع طبیعی مهم مثل نفت بپردازند.

«مادورو» در ادامه خاطرنشان کرد که 55 سال قبل در چنین روزی سازمان «اوپک» که نتیجه تدبیر و اراده سیاسی رؤسای جمهور ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا بود، متولد شد.

وی تصریح کرد که در طول این سال‌ها سازمان «اوپک» تلاش کرده که اقدامات و سیاست‌های نفتی کشورهایی با فرهنگ‌های بسیار متفاوت را در یک جهت مشخص و با یک هدف و راهبرد سیاسی خاص، هماهنگ کند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در ادامه عنوان کرد که با توجه به سقوط قیمت نفت، دیگر زمان آن فرارسیده که سازمان «اوپک» اقدام به برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو کند و پرچمداری دفاع از منابع طبیعی این کشورها و ثبات قیمت نفت را بر عهده گیرد.

از سوی دیگر وی اظهار داشت که ونزوئلا به عنوان یکی از اعضای «اوپک» پیشنهادهایی در زمینه ثبات قیمت نفت دارد که باید در اجلاس این سازمان مورد بحث و بررسی قرار بگیرند.

«مادورو» در پایان اعلام کرد که ما برای دستیابی به ثبات قیمت نفت که مهمترین منبع طبیعی ما محسوب می‌شود، همه تلاش خود را به کار خواهیم بست.

در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت به نصف قیمت خود در مدت مشابه در سال گذشته رسیده و رئیس‌جمهور ونزوئلا در این‌باره معتقد است که بازیگران جدیدی پا به عرصه تعیین قیمت نفت و هدایت بازار این منبع مهم گذاشته‌اند.

یکشنبه هفته گذشته نیز «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که سقوط قیمت نفت در واقع سیاستی برای آسیب رساندن به ایران و روسیه است.

در آغاز ماه جاری سازمان «اوپک» از سقوط شدید قیمت نفت خام ابراز نگرانی نموده و آمادگی خود را نیز برای گفت‌وگو با سایر تولیدکنندگان نفت اعلام کرد.

ارسال نظرات