خبرهای داغ:
عضو کمیسیون حمایت از تولید شورای اسلامی گفت: اگر سودهای کلان و پاداش‌های آن‌چنانی کاهش یابد امکان ارائه خودروی داخلی باکیفیت و ارزان به مردم وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۶۹۴۹۶
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، سید حسین ذوالانوار  اظهار داشت: وزارت صنعت و معدن، وزارت نیرو و سایر متولیان تولید به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند بگویند تولیدات داخلی فاقد کیفیت است و اگر چنین سخنی بیان کنند عذر بدتر گناه است چراکه خود این مجموعه‌ها وظیفه‌دارند با یاری دانشگاه، فعال کردن شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از نخبگان، کیفیت داخلی را بالا ببرند.

وی با طرح این پرسش که چرا وزارتخانه‌های متولی صنعت و معدن برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی اقدام نمی‌کنند، افزود: چرا وقتی متولیان خودرو به‌دروغ می‌گفتند خودکفا شده‌ایم کسی تکذیب نمی‌کرد اما در زمان تحریم‌ها مشخص شد بیشتر قطعات خودرو از خارج می‌آمده است و چرا مسئولان با چنین دروغ‌هایی برخورد نکردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: متولیان صنعت و معدن کشور باید با در نظر گرفتن یک مهلت شش‌ماهه تا یک‌ساله خود نیز کمک کنند تا خودروسازان کیفیت خودرو را بالا ببرند و در این پروسه باید از توان دانشگاه‌های داخلی و تحصیل‌کردگان کشور استفاده کرد و تنها در بحث مشاوره و نمونه الگویی از اقلام خارجی بهره گرفت.

وی اضافه کرد: اگر کیفیت خودروی داخلی بالا برود مردم آن را خریداری می‌کنند اما در دنیای امروز که مردم کیفیت‌های عالی در قیمت‌های مناسب‌تر را می‌بینند نمی‌توان انتظار داشت همواره به خودروی بی‌کیفیت و گران راضی باشند.

ذوالانوار بیان کرد: کار بدی که تشکیلات وابسته به وزارتخانه انجام داد و به‌واسطه آن برخی دلالان خودرو توانستند قیمت خرید خودروی چینی را به دولت و شورای رقابت تحمیل کنند و آن را معیار قرار دهند، شاید از برخی جهات نتایج مثبت هم داشته باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر هشت تا 9 شرکت چینی دارند ده‌ها نوع خودروی خود را در ایران می‌فروشند و قیمت‌گذاری خودروهای چینی مبنای قیمت خودروهای داخلی نیز قرارگرفته و باعث آسیب شده است.

ذوالانوار ابراز داشت: خرید خودروی خارجی و چینی از یک نظر نتایج مثبت دارد و آن این است که برخی سهامداران صنعت خودروی داخلی به خود بیایند و از این خواب بیدار شوند که تنها آنها باید سود کنند و هیچ پاسخگویی به خواست مردم نداشته باشند.

وی ادامه داد: قسمت اعظم درآمدهای شهری در کلان‌شهرها برای احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل خودرو هزینه می‌شود و مالیات چندانی نیز دریافت نمی‌شود و در مقابل آنها نیز نباید این‌قدر سود بالا انتظار داشته باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: زمان آن رسیده که کیفیت خودرو بالاتر رود و این کار نه با فشار بر خریدار بلکه باید با کمتر شدن سهم سهامداران و پاداش‌های مدیران صورت پذیرد و در این صورت است مردم از خودروی داخلی استقبال خواهند کرد.

وی ادامه داد: وزیر صنعت که شخص پخته‌ای است نباید این‌گونه پافشاری می‌کرد و در مقابل مطالبات مردم با قاطعیت از ارزان نشدن خودرو سخن می‌گفت درحالی‌که می‌شد همان موقع به خواست بر حق مردم پاسخ منطقی داد و آنگاه بازار را بر خودروهای چینی محدود کرد.

وی با تشبیه عملکرد برخی تولیدکنندگان خودرو به آب گرفتن از کره اظهار داشت: مگر استاندارد تولید بدنه خودرو با قالب پراید چقدر است که این طراحی‌ها این‌قدر ثابت می‌ماند و در مقابل ادعاهای مبنی بر مشکلات بدنه و ضعیف بودن آن حتی به فرض احتمال کم صحت، نباید نادیده گرفته‌شده و با به خطر انداختن جان مردم آزمون شود.

وی در همین زمینه بیان کرد: وقتی «ای سی یو» از خارج وارد می‌شد، یک شرکت دلال مسئله‌دار «ای سی یو» را باقیمت چند برابر وارد کشور می‌کرد و اکنون قرارداد با صنایع قطعات الکترونیک شیراز بسته‌شده و واحد کنترل الکترونیک خودرو (ای‌ سی یو) و برخی موارد دیگر در اختیار آنان قرار می‌گیرد و غیرازآن برخی موارد دیگر نیز در داخل تولید می‌شود و مشخص نیست که آیا افزایش چند برابری قیمت تنها برای مواردی مانند لاستیک و باطری است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم که مسئولان وزارت صنعت و معدن می‌توانند با اعتماد به تولیدکننده داخلی کاری کنند که تمام اقلام و ملزومات موردنیاز در داخل ساخته شود و بهانه خودروسازان برای گران کردن خودرو از آنان گرفته شود و خودروی با کیفیت داخلی در اختیار مردم قرار گیرد و از محل آن اشتغال و اقتصاد کشور نیز رونق یابد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها