خبرهای داغ:
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت و تجارت فارس عنوان کرد
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت و تجارت فارس از برداشت 22 نوع ماده معدنی در سطح استان فارس خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد انواع خاک نسوز کشور در این استان تولید می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۱۳
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس،  علیرضا جوکاری در اقلید، بابیان اینکه ایران از نظر تنوع مواد معدنی جزو 10 کشور بر‌تر دنیاست، به جایگاه شناخته‌شده کشورمان در زمینه بسیاری از مواد معدنی از جمله سنگ‌های تزیینی، سنگ گچ، سنگ‌آهن، مس، سرب، روی و... اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تأثیرپذیری اندک بخش معدن و صنایع معدنی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، توجه به این بخش برای جبران برخی کمبود‌ها و مشکلات لازم و ضروری است.

وی با اشاره به پیشرفت بخش معدن فارس در سال‌های گذشته عنوان داشت: تقویت بخش معدن و رونق اکتشاف مواد معدنی در این استان با شناخت و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش و با در نظر گرفتن توانایی‌ها و قابلیت‌های بالفعل و بالقوه معدنی از اصلی‌ترین برنامه‌های فارس است.

جوکاری به تنوع مواد معدنی قابل‌برداشت در سطح این استان شامل 22 نوع ماده معدنی، وجود ذخایر و معادن سنگ‌های تزیینی و نما با قابلیت صادرات و مزیت در ذخیره، تنوع و رنگ اشاره کرد و از وجود ذخایر خاک‌های نسوز و صنعتی با تولید بیش از 90 درصد انواع خاک نسوز و صنعتی کشور در استان فارس خبر داد و افزود: وجود ذخایر و معادن مصالح ساختمانی شامل سنگ‌آهک، گچ، شن و ماسه و...، قابلیت تأمین مواد معدنی موردنیاز صنایع معدنی شامل سیمان، آجر، آهک هیدراته، نمک فرآوری شده، کربنات سدیم و...، کشف ذخایر جدید دولومیت در جنوب این استان به‌عنوان پیش‌نیاز ایجاد واحدهای فرآوری دولومیت(تولید شمش منیزیم)، وجود ذخایر سنگ‌آهن در نی‌ریز، ایجاد زیرساخت‌های جدید در بخش معادن شامل جاده‌های دسترسی و برق برای ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاران بخشی از توانمندی‌های معدنی فارس است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به تأکید مقام معظم رهبری در جمع هیئت دولت مبنی بر اینکه بخش معدن از ظرفیت‌های مهم کشور است که باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در بهره‌گیری از آن استفاده کرد، اشاره و بیان داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس باهدف شناسایی و اکتشاف مواد معدنی فلزی و استراتژیک در سطح این استان به‌ویژه در نواحی شمال، شمال شرق تا شرق فارس پنج پهنه اکتشافی تعریف کرد که بیش از 13 درصد از وسعت این استان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به دو پهنه اکتشافی جدید در شمال شرق این استان که از طریق مزایده عمومی به بخش خصوصی توانمند واگذار شده، تصریح کرد: پهنه اکتشافی مس با وسعت 242 کیلومترمربع و پهنه اکتشافی نیکل که از فلزات استراتژیک بوده و تنها معدن آن در کشور به فارس اختصاص دارد، با وسعتی در حدود 641 کیلومترمربع در شهرستان بوانات از جمله پهنه‌های اکتشافی تعریف‌شده در این استان است که به ترتیب در هر یک از این دو پهنه شرکت معدنی کالسیمین و شرک بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر فعالیت خود را آغاز کردند.

جوکاری بابیان اینکه عمده ذخایر سنگ نیکل در کشورهای استرالیا، برزیل، کانادا، اندونزی، فیلیپین و روسیه واقع‌شده که در سال 2014 حدود 2.4 میلیون تن از این ماده معدنی در دنیا استخراج شد، افزود: این فلز در صنایع فولادی ضدزنگ، آلیاژ‌ها، نیروگاه‌های برق و هسته‌ای، صنایع حفاری، صنایع دریایی، کاتالیزورهای صنایع شیمیایی، باتری‌های شارژ مجدد، آبکاری الکتریکی و... کاربرد دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در پایان سخنان خود به پهنه اکتشافی آهن با وسعت 4 هزار و 55 کیلومترمربع در شرق این استان و در منطقه قطرویه نی‌ریز که عملیات اکتشاف ژئوفیزیک هوایی در آن انجام خواهد شد و اکنون نیز با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران این پهنه در اختیار این سازمان قرارگرفته اشاره کرد و عنوان داشت: پهنه اکتشافی آباده با وسعت 6 هزار و 800 کیلومترمربع و پهنه اکتشافی ایران مرکزی با وسعت 4 هزار و 405 کیلومترمربع از جمله پهنه‌های اکتشافی جدید در استان فارس است که باهدف شناسایی مواد معدنی فلزی در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران قرار گرفته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها