خبرهای داغ:
در آیینی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس پایگاه اطلاع‌رسانی بیشاپور کازرون افتتاح شد.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۴۲
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، از کازرون، مصیب امیری عصر امروز در جلسه شورای اداری این شهرستان که در فرمانداری این شهر صورت گرفت در سخنانی به پیشینه تاریخی و کاوش‌های باستان‌شناختی مجموعه طبیعی تاریخی شهر بیشاپور اشاره کرد و اظهار داشت: این شهر تاریخی با وسعت 150 هکتاری به دوران ساسانیان برمی‌گردد که جزو محدود شهرهای تاریخی محسوب می‌شود که دارای کتیبه شهرسازی است.

وی گفت: شهر بیشاپور در میان پنج شهر ازجمله شهرهای استخر، گور، سر مشهد و دارابگرد جزو مهم‌ترین شهرهای تاریخی به لحاظ داشتن معبد آناهیتا و مسجدی با مقیاس کوچک به‌حساب می‌آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس تصریح کرد: نخستین مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناختی شهر بیشاپور در سال 1310 خورشیدی آغاز و تاکنون پنج بار انجام شده که یک مورد آن در سال 1314 خورشیدی توسط باستان‌شناس فرانسوی صورت گرفته است.

امیری ادامه داد: درمجموع آثار تاریخی کشور 36 نقش برجسته دوره ساسانی وجود دارد که از این تعداد شش نقش برجسته آن در مجموعه بیشاپور قرار دارد.

وی گفت: در سطح کشور بیش از 30 هزار اثر تاریخی تاکنون به ثبت ملی رسیده که مجموعه بیشاپور در ردیف 24 قرار دارد و در سال 1310 هجری به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر 18 اثر تاریخی کشور در فهرست ثبت جهانی قرار دارد که چهار اثر آن ازجمله قلعه دختر و آتشکده فیروزآباد، بیشاپور کازرون و کاخ ساسانی سروستان در استان فارس قرار دارد.

امیری بیان داشت: در شهرستان کازرون ظرفیت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که در این راستا باید بسترهای لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کنیم.

وی به مطالعات و بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بیشاپور اشاره کرد و افزود: در سال 93 افزون‌بر 500 میلیون تومان برای مرمت، طرح جامع ساماندهی، زیرساخت رفاهی گردشگری، نمازخانه، کافی‌شاپ و تابلوهای معرفی به دو زبان فارسی و انگلیسی در شهر بیشاپور هزینه شده است.

این مسئول مدت اقامت گردشگران خارجی در شهر بیشاپور کازرون را به علت نبود امکانات رفاهی و اقامتگاه مناسب بین دو تا سه ساعت اعلام کرد و اظهار داشت: باید مسئولان این استان و شهرستان کازرون همت کنند تا بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاران این عرصه فراهم شود و به رونق گردشگری این شهر بیفزاید.

امیری در پایان پایگاه اطلاع‌رسانی بیشاپور را رونمایی کرد و بیان داشت: در حوزه میراث فرهنگی این استان سه سایت اطلاع‌رسانی وجود دارد که یکی از آن‌ها در مجموعه جهانی تخت جمشید و دیگری در حوزه این اداره کل و سومی سایت بیشاپور است که علاوه بر معرفی آثار تاریخی شهرستان کازرون به معرفی دیگر ظرفیت‌های این شهرستان می‌پردازد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها