كشاورزان پارس آبادي این روزها در حالي مراحل برداشت ذرت هاي علوفه اي خود را پشت سر می گذارند كه افت قیمت اين محصول قصه پر رنج آنان را دو چندان كرده است.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۸۹
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، كشاورزان پارس آبادي این روزها در حالي مراحل برداشت ذرت هاي علوفه اي خود را پشت سر می گذارند كه افت قیمت اين محصول قصه پر رنج آنان را دو چندان کرده و همه اینها در حالی است که برخي از اين زارعان هنوز نتوانسته اند پول محصول سال گذشته خود را دريافت كنند.

اين كشاورزان از ارزانی قیمت این محصول در هنگام برداشت گلایه دارند و معتقدند این امر باعث شده تا آنها نتوانند هزینه تولید این محصول را نیز از محل فروش ذرت علوفه اي بدست آورند. اين در حالي است که طی سال‌های اخیر دلالان بخش عمده خريد اين محصول را در اختیار گرفته و بیشترین سود را دریافت می‌کنند و کمترین سود نیز نصیب کشاورزان می‌شود.

'علي- م' یکی از كشاورزان ذرت کار روستای حاج عوض قشلاقي با ابراز ناراحتی از وضعیت خرید این محصول که دسترنج زحمات او و خانواده اش در یکسال زراعی است، گفت: ذرت علوفه اي که پارسال کیلویی بالاي 170 تومان از دست کشاورزان می خریدند امسال به شدت افت کرده و به قيمت 100 تا 120 تومان رسيده و این واقعا نگران کننده است و باید مسوولان به داد کشاورزان برسد.

محمدخاني كشاورز ديگري از روستاي عبدالرضاآباد خواستار حمایت مسوولان و متولیان امر برای برون رفت از این مشکل شده و می گوید: نبود حمایت و دخالت دلالان موجب کاهش سطح زیر کشت این محصول در آینده خواهد شد.

وي ادامه داد: در سال های اخير به دلیل گرانی انواع نهاده ها، کود شیمیایی و بذر، تعادل خريد ذرت علوفه اي به هم خورده و سبب شده ذرت کاران سودی بابت برداشت این محصول نبرند و اين در حاليست كه هر سال کشاورزان این منطقه باید از زمان شروع کاشت دغدغه فروش را هم داشته باشند.

كشاورزان پارس آبادي مي گويند: متاسفانه نظارت جدی و موثری بر خريد ذرت علوفه اي انجام نمی شود و همین امر هر ساله کشاورزان پارس آبادي را با مشکل مواجه کرده و سود آن به جیب دلالان ریخته می شود و کشاورزان زحمتكش باید فقط قرض های خود را پرداخت کنند.

'نادري' دیگر كشاورز ذرت كار پارس آبادي، با بيان اينكه كشاورزان علاوه بر افت قیمت محصولات با مشکل حمل و نقل و کرایه بالای حمل نیز روبرو هستند، گفت: متاسفانه دولت نظارتی بر تعرفه‌های حمل و نقل ندارد و فعالان بخش حمل و نقل هر مبلغی را که بخواهند از کشاورزان دریافت می‌کنند.

به گفته 'روحي' مدير سابق جهاد كشاورزي پارس آباد سال گذشته بيش از یک هزار و 360 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت ذرت علوفه ای اختصاص یافته بود که این رقم نسبت به پارسال نزدیک 55 درصد رشد نشان می داد؛ كه امسال به نظر ميرسد در پي خشكسالي اخير و ندادن مجوز براي كشت دوم ذرت علوفه اي، اين رقم به نصف كاهش يابد.

میانگین تولید ذرت علوفه اي در هر هکتار از اراضی کشاورزی اين شهرستان 40 تن است كه از اين حيث، رتبه نخست استان اردبيل را داراست.

كارشناسان تاكيد دارند كه براي رسيدن به يك اقتصاد پايدار كشاورزي در كشور، نخستین بخشی که می بایست به آن توجه شود حوزه کشاورزی است چرا که به صورت مستقیم با مردم در ارتباط بوده و می تواند با به کارگیری استعدادها، استفاده از تسهیلات و مدرنیزه کردن، کشاورزی اصولی را فرهنگ سازی و ترویج کرده و زمینه تولید بیشتر و حرکت در مسیر دست یابی به اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

ارسال نظرات